بهزی

جست و جو در بهزی...

سیستم تعلیق خودرو های سنگین چگونه کار می کند ؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

سیستم تعلیق خودرو های سنگین چگونه کار می کند ؟

سیستم تعلیق ماشین های سنگین شباهت بسیار زیادی به سیستم تعلیق خودرو های سبک دارد اما اجزای سیستم تشکیل دهنده ی هر یک متفاوت است که به طور کلی بر راحتی سرنشینان تاثیر دارد و بخش زیادی از تجربه ی رانندگی خوب با یک خودرو به همین سیستم مرتبط است همان طور که گفته شد اجزای سیستم تعلیق ماشین سنگین متفاوت است ولی هردو در نهایت یک وظیفه را دارند اما این تفاوت تاثیر چشمگیری بر پروسه‌ ی کاری آن می‌ گذارد. تفاوت سیستم تعلیق در خودروهای مختلف، بیش از هرچیزی ناشی از ارتباط چرخ‌ها روی یک محور است. این ارتباط به هرشکلی که باشد، با هدف بهینه‌سازی حرکت خودرو روی سطح جاده انجام می‌گیرد. این بهینه ‌سازی منجر به حرکت روان خودرو و کنترل فشارهای ناشی از حرکت می‌شود.

در اکثر موارد، سیستم تعلیق ماشین های سنگین از نوع هیدرولیکی است. ماشین‌های سنگین به‌ سبب وزن خود فشار بیشتری به جاده‌ها وارد می‌کنند و به‌ دنبال آن، جاده نیز فشار بیشتری به آن‌ها وارد می‌ کند. اگر سیستم تعلیق خودرو نتواند به‌خوبی وظایفش را به انجام برساند، فشار وارده از سوی جاده به ماشین، سرشنینان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین کاری که سیستم تعلیق به انجام می‌رساند، فراهم کردن سفری راحت برای سرشنینان و البته حفاظت از اجزای اصلی خودرو در برابر فشارهای وارده از سوی جاده است. سیستم تعلیق، مدیریت فشار وارده از سوی جاده و فشار وارده به جاده، جدای از حفاظت از سرنشینان و قطعات خودرو، شتاب، ترمز‌گیری و حرکت طولی خودرو را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اصولا وزن خودرو را یک بار پیش از نصب سیستم تعلیق و بار دیگر پس از نصب سیستم تعلیق اندازه‌گیری می‌کنند. وزن اندازه‌ گیری شده در این دو حالت باید متناسب با یکدیگر باشد. این تناسب براساس فاکتورهای متعددی همچون ضریب کمک فنر، زاویه‌ی فنربندی و بدنه و سختی فنر به دست می‌آید. اگر این تناسب به‌درستی رعایت شود، سیستم تعلیق ماشین می‌تواند با تحمل وزن خودرو، جذب ضربات وارده، تبدیل فشار ضرات به ارتعاش، حفظ موقعیت فرمان، تصحیح زاویه‌ی چرخ‌ها، ایجاد سطح تماس مناسب بین چرخ‌ها و جاده، افزایش فرمان‌ پذیری خودرو و حفاظت از خودرو در برابر فشار وارده از سوی جاده، یک تجربه‌ی رانندگی فوق‌العاده برای سرنشینان فراهم می‌کند.

سیستم های تعلیق از هفت قسمت تشکیل می شوند . این اجزا شامل :

• سیبک

• استرات • میل تعادل • کمک فنر • بوش • طبق البته لازم به ذکر است در ماشین های سنگین مختلف این اجزا به تناسب وزن و سایز شاسی متغیر هستند امروزه بسیاری از ماشین های سنگین از سیستم تعلیق و ترمز هیدرولیکی استفاده می کنند . یکی از مهم ترین تفاوت سیستم های تعلیق بادی با هیدرولیکی این است که کنترل کننده در سیستم تعلیق بادی هوا است اما درسیستم تعلیق هیدرولیکی یک مایع کنترل کننده توسط یک سیلندر به تناسب فشار وارد شده پمپاژ می شود اما همچنان سیستم های تعلیق بادی طرفداران خود را دارد مزیت سیستم تعلیق های بادی : یکی از مهم ترین مزایای استفاده از کیسه بادها و حذف کمک فنرهای سنتی این است که باعث کاهش وزن شاسی شده و کارایی تانکر تریلر را افزای می دهد. با پیشرفت این میراگرها شاهد آن هستیم که امروزه می توانند اطلاعات را از سنسورهای مخصوص دریافت کرده و سطح میرایی فنرها را در چند میلی ثانیه به صورت کاملا خودکار تنظیم کنند. این مسئله می تواند ایمنی و راحتی راننده خودروهای سنگین را افزایش دهد. با استفاده از این کنترل کننده ها دیگر نیازی به تنظیم دستی در هر بار سوار شدن به خودروهای سنگین نیست و شما می توانید سیستم تعلیق خودروهای سنگین را به صورت خودکار تنظیم کنید. از دیگر مزایای این سیستم ها نیز می توان به سایش کمتر لاستیک و کاهش استهلاک سایر قطعات، خستگی کمتر راننده ها و کاهش خطر آسیب رسیدن به آنها، صرفه جویی در وزن اضافی خودرو و کاهش نیاز به تعمیر قطعات مختلف خودرو اشاره کرد.

از متداول ترین مشکلات سیستم تعلیق خودرو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- لغزش فرمان - عدم کنترل صحیح خودرو - زاویه ی نامناسب چرخ ها - تغییرات ظاهری در خودرو می توان گفت کمک فنر یک قطعه ی مصرفی در سیستم تعلیق است زیرا اگر فشار وارد شده به جاده بیش از توان محور باشد اولین آسیب به کمک فنر می رسد از این رو نیاز است به کمک فنر ها دقت بیشتری داشته باشید اگر ماشینتان روان نمی‌چرخد، اگر فرمان گرفتن ماشین سخت شده، سیستم تعلیق ماشینتان جیر جیر می‌کند، سیستم تعلیقتان روی زمین خوابیده و یا در دست اندازها حسابی بالا و پایین می‌شوید، مشکل از سیبک خودریتان است. نصب سیبک در سیستم تعلیق ماشین های سنگین کمی سخت و تخصصی است؛ اما، به طور کلی سیبک قطعه‌ای قابل تعویض است. سیبک‌ ها با فراهم کردن امکان گردش چرخ‌ ها و مهار نوسانات ناشی از بالا و پایین شدن خودرو، فشار زیادی را کنترل و مدیریت می‌کنند و از این جهت سلامت آن‌ها در کارکرد مفید خودرو حائز اهمیت است. توجه کنید که میل تعادل سیستم تعلیق ماشین های سنگین نیز ممکن است فرسوده شود. در صورت فرسودگی این قطعه از سیستم تعلیق که ارتباط دهنده‌ی چرخ به فرمان است، سواری ماشین به کل دچار ایراد می‌شود و نه تنها فرم چرخ‌ ها تغییر می‌ کند، بلکه فرمان‌ پذیری ماشین نیز کاملا مختل می‌شود. اگر فرمانتان لق شده یا تق تق می‌کند، چرخ‌هایتان حین شتاب گرفتن از کنترل خارج می‌ شوند و یا در سرعت‌ های زیاد، حرکتِ اضافه می‌کنند، احتمالا میل تعادل سیستم تعلیق ماشینتان دچار اشکال شده است. توجه داشته باشید که تعویض و تعمیر قطعات سیستم تعلیق ماشین های سنگین و سبک امری تخصصی است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.