بهزی

انواع لاستیک ماشین، خصوصیات، ویژگی‌ها و کاربردها

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع لاستیک ماشین، خصوصیات، ویژگی‌ها و کاربردها

لاستیک چیست؟

می‌توان گفت تایر یا لاستیک خودرو تنها بخش از وسیله‌ی نقلیه به شمار می‌آید که با سطح جاده در تماس است. در واقع لاستیک با کاهش لرزش‌های ناشی از پستی و بلندی های جاده و وارد کردن نیرو به زمین باعث چرخش چرخ شده و جابه جایی وسیله‌ی نقلیه را آسان می‌کند.

تایرها ویژگی کشسانی دارند و از لاستیک یا پلاستیک‌های فرآوری شده تشکیل شده‌اند. درون برخی از تایرها از سیم و برخی دیگر از رشته یا نخ ساخته شده است.

تاریخچه‌ی تولید لاستیک

در گذشته به دور چرخه‌های گاری نوعی سیم آهنی می‌پیچاندند که با آن‌ها تایر می‌گفتند. در سال 1839 با کشف فرآیند ولکانیزاسیون تحولی در صنعت تایر سازی ایجاد شد. سال‌ها بعد با پیشرفت علم و تکنولوژی تایرهای متنوعی با عملکردهای ویژه به بازار عرضه شد. در اینجا به ترتیب آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

- لاستیک بادی
- جدا شدنی
- آج دار
- تیوبلس
- رادیالی
- بایاس
- ران فلت

لاستیک بایاس یا رادیال

به طور کلی دو نوع از لاستیک‌ها در بازار فروش بیشتری دارند. بایاس ورادیال به دلیل عملکرد و ویژگی‌هایی که دارند در بین خریداران طرفدار دارند. صنایع تولید تایر از الیاف و رشته‌های نخی جهت ساخت لاستیک بایاس استفاده می‌کنند؛ اما در ساخت لاستیک رادیالی از رشته‌های سیمی استفاده می‌شود.

برخی معتقدند اگر تایرهای بایاس تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرد سطح تماس آج آن‌ها تغییر شکل پیدا کرده و عمر تایر کاهش پیدا می‌کند؛ اما ساختار آج‌های تایر رادیال به‌گونه‌ای است که چسبندگی مناسبی با سطح جاده پیدا می‌کند و مانع از تحلیل لاستیک می‌شود. تایرهای رادیالی به دلیل وجود رشته‌های سیمی قادر به تحمل سرعت بالای خودرو است؛ و ماندگاری آن‌ها نسبت به بایاس 40 تا 60 درصد بیشتر است.

استفاده از تایرهای رادیالی باعث می‌شود تا در مصرف سوخت خودرو صرفه جویی شود. به همین خاطر بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن و کشورهای اروپایی به تولید این نوع از تایرها روی آوردند.

اجزای لاستیک

هر لاستیک از اجزای گوناگونی تشکیل شده است. معمولا مشخصات تایر به روی آن حک می‌شود. بزرگ‌ترین نشانه به روی تایر نام سازنده یا برند لاستیک است. در بسیاری از لاستیک‌ها نشانه‌هایی برای شناخت بیشتر تایر وجود دارد. دومین حرف حک شده به روی تایر روش ساخت آن را نشان می‌دهد. اگر حرف R به روی تایر حک شده باشد می‌توان تشخیص داد که آن تایر رادیال است.

هرکدام از اجزای تایر ویژگی‌ها و کارایی‌های منحصر به فرد خود را دارند در زیر بخش های مختلف لاستیک را به شما معرفی می‌کنیم.

- زهوار
- پرکننده
- بید
- پوشش داخلی
- آستر داخلی
- دیوار جانبی
- منجید
- شانه تایر
- تسمه محافظ
- آج

انواع لاستیک

باید به این نکته توجه کنیم که مهم ترین بخش یک خودرو تایر است. چرا که لاستیک خودرو با سطح زمین در تماس است و موجب تعادل خودرو در هنگام سرعت و ترمز خواهد شد؛ بنابراین در هنگام خرید تایر باید دقت کرد. لاستیک‌های امروزی نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده است و از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند. البته هرکدام از این لاستیک‌ها مزایا و معایب خود را دارند. در زیر انواع لاستیک را به شما معرفی می‌کنیم.

- تایر چهار فصل
- تایر بزرگراه
- تایر مناسب برای تمام سطوح
- تایر ورزشی
- تایر مناسب گل و لای
- تایر با کارایی بالا
- تایر برفی یا زمستانی
- تایر کامیون و ماشین شاسی بلند

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.