معیارهای مهم برای خرید لاستیک
لاستیک خودرو تنوع بسیار زیادی دارد، اما بهطورکلی میتوان آنها را به سه دسته اصلی و زیرمجموعههای آنها تقسیم کرد. سه نوع اصلی لاستیک خودرو عبارتاند از: - لاستیکهای چهارفصل - لاستیک زمستانی - لاستیک تابستانی
انواع لاستیک ماشین، خصوصیات، ویژگیها و کاربردها
میتوان گفت تایر یا لاستیک خودرو تنها بخش از وسیلهی نقلیه به شمار میآید که با سطح جاده در تماس است. در واقع لاستیک با کاهش لرزشهای ناشی از پستی و بلندی های جاده و وارد کردن نیرو به زمین باعث چرخش چرخ شده و جابه جایی وسیلهی نقلیه را آسان میکند.تایرها ویژگی کشسانی دارند و از لاستیک یا پلاستیکهای فرآوری شده تشکیل شدهاند. درون برخی از تایرها از سیم و برخی دیگر از رشته یا نخ ساخته شده است.
چرا لاستیک های خودرو در تابستان بیشتر می ترکند؟
شاید بارها تعداد زیادی تکه های جدا شده لاستیک را در کنار جاده ها دیده باشید، این اتفاق در تابستان به ویژه در جاده های مناطق گرم بیشتر از زمان های دیگر رخ می دهد. به همین دلیل تایرها در این زمان به مراقبت بیشتری نسبت به دیگر زمان ها نیاز دارند. کم بودن باد تایر در این فصل در افزایش درجه حرارت لاستیک و ترکیدن آن نقش مهمی دارد. این مورد در جاده های مناطق گرم که دمای زیادی دارند بیشتر رخ می دهد.بخش های جانبی لاستیک ها بطور مرتب در حال واکنش با سطح جاده هستند، اگر باد تایر تنظیم باشد، حرارت تولید شده به راحتی دفع می شود و خطر ترکیدن لاستیک کاهش می یابد. ولی اگر باد تایر کم باشد قسمت جانبی آن بیشتر در حال خم و باز شدن و واکنش با سطح آسفالت قرار می گیرد و باعث تولید حرارت بیشتری می شود.
آشنایی با مواد اولیه تشکیل دهنده لاستیک خودرو
لاستیک یا تایر تنها بخشی از خودرو است که با سطح زمین در تماس است پس باید در تماس با آسفالت، شن و ماسه، سنگ ریزه، خاک وگِل از مقاومت کافی برخوردار باشد.برای ساخت یک لاستیک خودرو بیش از ۲۰۰ ماده اولیه وارد ترکیبات آن می شود در ساختار اصلی آن از مواد طبیعی ، معدنی و شیمیایی مختلفی استفاده میشود. اصلیترین مواد تشکیل دهنده تایر کائوچو می باشد.تقریباً ۴۶-۴۲ درصد از وزن مواد اولیه تشکیل دهنده تایر رادیال سواری از کائوچوی طبیعی و مصنوعی است.کائوچوی طبیعی از شیره درخت مخصوصی به نام هوا (hevea)بدست می آید. مزارع درخت کائوچو عمدتاً در جنوب شرقی آسیا (از جمله تایلند ، بزرگترین تولید کننده جهان و اندونزی) ، آمریکای لاتین و آفریقا واقع شده اند.کائوچوی طبیعی از پلیمر شدن هیدروکربنی به نام متیل و ایزوپرن تولید می شود. به دلیل این که ساختار کائوچو از یک پیوند دو گانه تشکیل شده است، در اثر حرارت با گوگرد یا سولفور، پیوند آنها باز شده و اتم گوگرد را جذب می کنند، در نتیجه کائوچو به لاستیک تبدیل میشود.کائوچوی طبیعی تولید گرمای داخلی در لاستیک را کاهش می دهد ، در حالی که مقاومت مکانیکی بالایی را نشان می دهد. این ماده در بسیاری از قسمت های تایر مورد استفاده قرار می گیرد و عمدتا برای آج لاستیک استفاده می شود.