بهزی

جست و جو در بهزی...

غذاهای محلی کرمانشاه؛ خوشمزه و اصیل 3

زمان مطالعه 1 دقیقه

غذاهای محلی کرمانشاه؛ خوشمزه و اصیل 3

۱۱- خوراک کدوحلوایی، خوش‌عطر و رنگ

علاقه‌مندان به کدوحلوایی و خواص مفید آن از خوراک کدوحلوایی به‌عنوان غذایی خوش عطروطعم یاد می‌کنند. این خوراک می‌تواند ترکیبی از مواد غذایی مختلف باشد‌. این خوراک خوشمزه باتوجه‌به سلیقه افراد با حبوبات، مرغ و … پخته می‌شود. خوراک کدوحلوایی و عدس از بهترین و لذیذترین میوه‌هایی است که می‌توانید آن را در فصل پاییز طبخ کنید. این غذا باتوجه‌به موادی که در آن مورداستفاده قرار می‌گیرد ممکن است طعم متفاوتی داشته باشد. برای آماده‌کردن این غذا از کدوحلوایی، پیاز، عدس، آب نارنج، رب گوجه‌فرنگی، روغن و ادویه‌هایی مانند نمک، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده می‌شود. خوراک کدوحلوایی غذایی ساده است که می‌توانید آن را در مدت زمانی کوتاه، با رایج‌ترین مواد غذایی آماده کنید و به‌عنوان شام سبک، عصرانه یا پیش‌غذا میل کنید. مطمئنا طعم فوق‌العاده این غذا و خواص سرشاری که در آن وجود دارد بعد از اولین مرتبه پخت و صرف، شما را مشتاق می‌کند که مجددا برای آماده‌کردن خوراک کدوحلوایی اقدام کنید. این خوراک خوش‌رنگ رژیمی را می‌توانید با استفاده از جعفری و شوید نیز بپزید و از نخود آب‌پز شده و برگ نعنا برای افزایش ارزش غذایی این خوراک بهره بگیرید.

۱۲- خورشت کنگر غلیظ، غذای محلی کرمانشاه

اگر شما هم جز افرادی هستید که به غذا‌های خورشتی علاقه‌مند هستید، خورشت کنگر به شما پیشنهاد می‌شود. زیرا خورشت کنگر از جمله خورشت‌های قدیمی به شمار می‌رود و در میان ایرانیان این خورشت از محبوبیت زیادی برخوردار است. این خورشت باتوجه‌به طبخ آن با سبزیجات می‌تواند مورد سلیقه کسانی باشد که به سبزیجات علاقه فراوانی دارند. این غذا با مواد اولیه‌ای همچون گوشت، کنگر، جعفری و ادویه‌های لازم تهیه می‌شود. طبخ این خورشت بسیار سلیقه‌ای است و اگر تنها آن را با سبزیجات آماده کنید، به خورشت کرفس شبیه می‌شود. اگر به این خورشت حبوباتی اضافه کنید و رنگ و لعابی دهید، به خورشت قیمه بسیار شبیه می‌شود. اما اساس آن یعنی وجود سبزی به نام کنگر لازم است و اضافه نمودن مابقی مواد اولیه به‌صورت دلخواه و سلیقه‌ای است. طبخ این خورشت اکثرا با گوشت قرمز است، اما شما با سایر گوشت‌ها می‌توانید به پخت آن اقدام کنید و اگر مایل به طعم گوشت در غذای خود نیستید، می‌توانید خورشت خود را به‌صورت کاملا گیاهی آماده کنید. این خورشت به دلیل وجود سبزیجات در آن دارای منبعی از فیبر است که برای بدن شما بسیار مفید است. همچنین برای خوش‌عطر بو شدن و جلوگیری از روغن‌های شرکتی می‌توانید از روغن‌های حیوانی استفاده کنید.

۱۳- هلو کباب با گوشت چرخ‌کرده و کشمش

هلو کباب از خوشمزه‌ترین غذا‌های محلی و سنتی استان کرمانشاه است که علاقه‌مندان زیادی دارد و از مواد خوراکی مفید تهیه می‌شود. استفاده از روغن محلی برای طبخ این غذا به خوش پخت شدن و خوش طعم شدن آن کمک خواهد کرد. این خوراک خوش طعم را می‌توانید به‌راحتی برای ناهار و شام یا به‌عنوان پیش‌غذا در مهمانی‌ها طبخ کنید. برای تهیه این غذای خوشمزه به گوشت چرخ‌کرده، نخود یا لپه پخته شده، پیاز رنده شده، روغن محلی کرمانشاه، کشمش، گردو، هلو یا آلو، آبغوره، ادویه (نمک، زردچوبه، فلفل)، زعفران و آب نیاز خواهید داشت. این غذا برای آماده‌شدن نهایتا به ۲ ساعت زمان نیاز خواهد داشت و بعد از پختن آن می‌توانید از نتیجه لذت ببرید. طعم ملس هلو کباب کرمانشاه این غذا را به خوراکی متفاوت تبدیل می‌کند که هم در وعده‌های مختلف روزانه و هم در مناسبت‌های متفاوت می‌توان از این غذا استفاده نمود‌. میزان‌ترشی یا شیرینی کباب‌ها یا کوفته‌های این غذا می‌تواند بسته به ذائقه افراد کم یا زیاد باشد. استفاده از کشمش و آلوی خیس شده برای پرکردن کوفته‌ها نیز تأثیر فوق‌العاده‌ای در طعم غذا دارد. این غذا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خوراک‌های محلی و غذا‌های اصیل ایرانی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل استفاده از گروه‌های مختلف مواد غذایی در آن، جزء مفیدترین و مغذی‌ترین خوراک‌ها به شمار می‌آید. این غذای خوش طعم را می‌توانید با انواع مختلف سبزیجات یا ترشی‌های گوناگون طبخ کنید. برای خوش طعم و خوش‌عطرتر کردن هلو کباب می‌توانید برای تهیه کوفته‌ها از مقداری شوید نیز استفاده کنید.

۱۴- آش کشک و بادمجان، پر از کلسیم

از غذا‌های بااصالت کرمانشاهی می‌توان به آش کشک و بادمجان اشاره نمود. این آش از طعم بسیار فوق‌العاده برخوردار بوده؛ اما طعم آن شاید برای تعدادی از افراد مناسب با ذائقه آنان نباشد. آش کشک و بادمجان به‌عنوان پیش‌غذا یا در کنار غذا سرو می‌شود و افراد در مهمانی‌های خود این غذا را به‌تنهایی سرو نمی‌کنند. این آش با سبزیجات و حبوبات و گوشت تهیه می‌شود و شاید کم‌تر کسی از نظر ذائقه‌ای این آش را نپسندد. استفاده از گوشت و حبوبات این غذا را به لذیذ‌ترین و مغذی‌ترین غذا تبدیل می‌کند، چرا که تمام منابع غذایی موردنیاز بدن در این آش وجود دارد. زیرا حبوباتی که برای تهیه این غذا استفاده شده‌اند، سرشار از ویتامین‌ها و املاح موردنیاز بدن هستند و از ابتلا به بیماری‌های زیادی جلوگیری می‌نمایند. آش کشک و بادمجان جز غذا‌هایی با طبخ آسان به شمار می‌رود و می‌توانید این آش را در مدت زمانی کوتاه آماده کنید و بر سر سفره‌های میهمانی رنگین خود قرار دهید و از عطر و طعم آن لذت ببرید.

۱۵- ونوشک پلو، غذای محلی کرمانشاه لذیذ و خوش‌عطر

در میان غذا‌های محلی استان کرمانشاه، ونوشک پلو جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذای سنتی جزء لذیذترین غذا‌های سنتی ایران است که به دلیل طعم و عطر خوشایند خود طرف‌داران زیادی دارد. برای پخت این غذا به ونوشک تازه، گوشت چرخ‌کرده، برنج، پیاز سرخ شده، رب گوجه‌فرنگی، روغن حیوانی یا روغن زیتون، زعفران دم شده و ادویه (نمک، زردچوبه و فلفل) نیاز است. طبخ ونوشک پلو آسان و بی‌دردسر انجام می‌شود و نتیجه آن برای شما لذت‌بخش خواهد بود. شما می‌توانید ونوشک پلوی کرمانشاهی را در عرض ۲ ساعت آماده کرده و از خوردن آن در کنار خانواده و دوستانتان لذت ببرید. این غذای محلی برای وعده‌های شام یا ناهار بسیار مناسب است. ونوشک پلو به‌عنوان یکی از غذا‌های سنتی در سراسر ایران محبوبیت دارد و می‌توانید از آن به‌عنوان غذایی متفاوت در مهمانی‌ها نیز استفاده کنید. مواد غذایی مفید و خوش‌طعمی که در این خوراک مورداستفاده قرار می‌گیرند، ارزش غذایی بالایی دارند‌. توجه داشته باشید که استفاده از ادویه‌های پلویی مخصوص برای آماده‌کردن این غذا نیز به خوش‌عطرتر کردن آن کمک می‌کنند. اگر پخت ونوشک پلو را برای مهمانی‌های خود در نظر گرفته‌اید لازم است مقدار و حجم مواد غذایی مورداستفاده را افزایش دهید.

۱۶- کوفته نخود، خوشمزه و سبک

کوفته یکی از لذیذ‌ترین و قدیمی‌ترین غذا‌های ایرانی به‌حساب می‌آید که انواع متفاوتی از آن وجود دارد که کوفته نخود یکی از آن‌ها است. برای درست‌کردن اکثر کوفته‌ها شما به گوشت چرخ‌کرده احتیاج دارید که یکی از اصلی‌ترین مواد موجود در این غذا باستانی است. طرز تهیه کوفته نخود شباهت بالایی به کوفته تبریزی دارد و تنها تفاوت‌هایشان را می‌توان تخم‌مرغ و لپه دانست. زیرا در کوفته نخود همان‌طور که از نام آن نیز پیدا است، نخود جایگزین لپه می‌شود. نکته جالب دررابطه‌با این کوفته این است که در زمان درست‌کردن غذا شما نباید نخود‌ها را بپزید و نخود‌ها باید به طور نپخته به دیگر مواد موجود در کوفته اضافه شوند. اضافه نکردن تخم‌مرغ در این نوع کوفته می‌تواند نکته مثبتی برای شما باشد، زیرا دیگر نیازی به تحمل بوی زهم و اعمال برخی کار‌ها برای ازبین‌بردن بوی آن نخواهید داشت. پخت کوفته نخود یکی از تجربیات بسیار دلچسب خواهد بود؛ زیرا این غذای خوشمزه از موادی همچون گوشت چرخ‌کرده، نخود خام، برنج نیم دانه یا تمام دانه خام، آرد نخودچی، سبزیجات خشک شده؛ مانند ترخون یا شوید، پیاز، نمک و فلفل سیاه، ادویه کاری یا مخلوط و رب گوجه‌فرنگی درست می‌شود که موجب خوشمزگی این غذا خواهد شد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.