بهزی

جست و جو در بهزی...

غذاهای محلی کرمانشاه؛ خوشمزه و اصیل 2

زمان مطالعه 1 دقیقه

غذاهای محلی کرمانشاه؛ خوشمزه و اصیل 2

۷- آش بلغور، آش خوشمزه و مغذی

از خوش‌طعم‌ترین و اصیل‌ترین آش‌های ایرانی، آش بلغور است که ممکن است باتوجه‌به عادات غذایی و فرهنگ هر منطقه از کشور دستور پخت متفاوتی داشته و مواد غذایی فرعی آن گوناگون از یکدیگر باشند. در پخت انواع مختلف آش بلغور ممکن است از گوشت استفاده شده یا از ریختن گوشت داخل غذا صرف‌نظر شود. در پخت این نوع آش از بلغور جو یا بلغور گندم استفاده می‌شود که هر یک طعم و غلظت مطلوبی به غذا می‌دهند‌. خوردن این آش در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه متداول است و علاقه‌مندان زیادی دارد. برای تهیه آش بلغور با جو می‌توان از بلغور گندم، گوشت (ماهیچه)، آب گوشت، نخود، عدس، لوبیا چیتی، برنج، سبزی آش خرد شده، پیازداغ، سیر داغ، نعنا داغ، روغن مایع، تخم گشنیز، نمک، فلفل، زردچوبه، تخم گشنیز و کشک غلیظ استفاده نمود. در تهیه آش بلغور بدون گوشت نیز به موادی مانند بلغور جو، نخود، عدس، لوبیا چیتی، برنج، پیاز، سیر، سبزی آش و کشک نیاز است. برای تزئینات آش بلغور می‌توان از کشک محلی، نعنا داغ، پیازداغ، سیر داغ و کوفته ریزه استفاده کرد که علاوه بر زیباتر کردن چهره غذا طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشند و در کنار هم ترکیب فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند. آش بلغور معمولا برای صرف در وقت ناهار یا عصرانه آماده می‌شود و به دلیل وجود مواد مغذی نظیر حبوبات، سبزیجات و گوشت در آن، ارزش غذایی بالایی دارد. برای جلوگیری از نفخ لازم است حبوبات مورداستفاده در آش بلغور را از شب قبل از پخت غذا خیس کنید.

۸- آش عباسعلی با گوشت گردن گوسفندی

آش عباسعلی از جمله خوشمزه‌ترین آش‌های معروف ایرانی بوده که اصالت آن به کرمانشاه باز می‌گردد. زمان پخت این آش اغلب در فصل‌های سرد، یعنی پاییز و زمستان است. این آش علاوه بر طعم خوبی که دارد، برای بدن نیز بسیار مفید است، زیرا مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن، مغذی هستند. برای درست‌کردن این آش، باید گندم بدون پوست، نخود، عدس، گوشت گردن گوسفندی، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، پیاز و برنج آماده کنید و به کمک ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز، این آش را طعم‌دار کنید. مانند اغلب آش‌های دیگر، برای تزئین آن می‌توانید از نعنا داغ و پیازداغ استفاده کنید و این آش خوشمزه را نوش جان کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای آنکه پس از خوردن آش دچار دل‌درد نشوید، حتما آب حبوبات نفاخ را چندین بار عوض کرده و آن‌ها را از شب قبل خیس کنید.

۹- شلمین، آش ترش خوشمزه

شلمین از غذا‌های خوش طعم و مزه کرمانشاه است که به آش ترخینه شباهت زیادی دارد. مواد اصلی این آش از برگ شلغم و بلغور گندم بوده که آن را با آب انگور یا آب انار ترکیب می‌کنند. طعم این آش متمایل به ترش است و به‌واسطه مواد اولیه‌ای مانند انواع حبوبات، گوشت و قیصی، خاصیت زیادی دارد. برای درست‌کردن این آش که اغلب در فصل سرما درست می‌شود، به مواد اولیه مختلفی نیاز است. شلم، نخود، عدس، مغز گردو، گوشت، پیاز، برگه زردآلو، روغن، کشمش و نمک را برای درست‌کردن این آش آماده سازید.

۱۰- سیب پلو با سیب‌زمینی، غذای محلی کرمانشاه

شاید باتوجه‌به اسم این غذا ذهن شما به سمت سیب‌های درختی برود، اما این غذای لذیذ با سیب‌زمینی تهیه و طبخ می‌شود. سیب پلو یک غذای خوش طعم و خوش‌رنگ و لعاب کرمانشاهی است و از جمله غذا‌های پر طرف‌دار در میان ایرانیان به شمار می‌آید. این غذا با موادی همچون برنج، سیب‌زمینی، پیازداغ، گوشت قل‌قلی یا چرخ شده، انواع ادویه‌های دلخواه به همراه روغن حیوانی تهیه می‌شود و یک غذای بااصالت کرمانشاهی را به ارمغان می‌آورد. سیب پلو طبخ آسانی دارد و به‌سادگی می‌توانید با تجهیزاتی که در آشپزخانه دارید، این غذای لذیذ را آماده کنید. سیب پلو به‌عنوان وعده غذایی اصلی سرو می‌شود و باتوجه‌به گوشتی که در پخت آن است جز غذا‌های مهمانی و رسمی می‌توانید از آن به‌عنوان یک غذای جدید در وعده‌های غذایی خود رونمایی کنید. همچنین این غذا باتوجه‌به گوشت و سیب‌زمینی و تمامی مواد اولیه آن سرشار از مواد مغذی به شمار می‌رود. تمامی مواد اولیه این غذا به‌سرعت جذب بدن شما خواهد شد. زیرا سیب‌زمینی دارای خواص گیاهی بسیاری بوده و گوشت هم سرشار از مواد مغذی پروتئینی است. این غذا را به همراه تن ماهی می‌توانید سرو کنید.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.