بهزی

چگونه یک هویت بصری ایجاد کنیم؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

چگونه یک هویت بصری ایجاد کنیم؟
ایجاد یک هویت بصری قوی به مخاطبان نشان می دهد که شما چه کسی هستید، چرا باید با شما تعامل داشته باشند و به برقراری ارتباط عاطفی با هویت برند شما کمک می کند. اگر برای اولین بار است که قصد ایجاد یک سیستم هویت بصری دارید و یا حتی اگر به دنبال اصلاح هویت خود هستید، این مراحل را دنبال کنید تا به یک زبان بصری چشم نواز برسید و تاثیر قدرتمند آن را در برند و کسب و کار خود ببینید.

1. هویت برند خود را تعریف کنید.

طراحی هویت بصری بدون شناخت دقیق و عمیق کسب‌وکار امکان‌پذیر نیست! اول از همه باید ماموریت برندتان را شناسایی کنید. شما باید این موضوع را به خوبی بدانید که “چه کسی” هستید تا بتوانید هویت برندتان را مشخص کنید و سپس به طراحی هویت بصری برندتان بپردازید. بدون شناخت برندتان، فقط و فقط به کار طراحی هویت بصری مشغول شده‌اید.
هر شرکتی محصول یا خدمات خاصی را ارائه می دهد. در اصل از خود بپرسید، شما چه پیشنهاد منحصر به فردی به مشتریان‌تان می‌دهید؟ بسیاری از کسب و کارها تنها این که چه هستند را به نمایش می گذارند و غافل از آنکه عموما مخاطبان خریدار چرایی برندها و شرکت ها هستند. اگر در این مورد دوست داشتید بیشتر مطالعه کنید کتاب با چرا شروع کنید «سایمون سینک» را بخوانیدبرای رسیدن به هویت برند، این سوالات را خودتان بپرسید:
🔹 چرا ما این محصولات و خدمات را ارائه می‌دهیم؟ 🔹🔹🔹 امیدواریم چه مساله‌ای را برای مشتریان تغییر دهیم؟ 🔹🔹🔹 می‌خواهیم چه بهبودی در زندگی آن‌ها اتفاق بیافتد؟ 🔹🔹🔹 چرا این مساله برای ما اهمیت دارد؟ 🔹

2.مخاطبانتان را بشناسید.

در مرحله اول پرسونای مخاطبانتان برند خود را بشناسید: آن‌ها چه کسانی هستند؟ چه نیازها و خواسته‌هایی دارند؟ چه مسائلی آن‌ها را ناراحت می‌کند؟ قطعاً مخاطبین مختلف، درخواست‌ها و نیازهای مختلفی دارند و هر چقدر شما آن‌ها را بیشتر بشناسید راحت‌تر می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و نحوه گفتار و لحن آن‌ها را می‌شناسید. برای شناخت پرسونای مخاطبانتان نیز باید تحقیقات انجام دهید (از هر روشی که می‌توانید استفاده کنید ولی پرسونای مخاطبانتان را از زیر سنگ هم که شده پیدا کنید). دراینجا چند نمونه سوالاتی که به شما می‌تواند در طی این مسیر کمک کند:
🔹 چه سنی هستند؟ جنیست‌شان چیست؟ چه شغلی دارند؟ درآمدشان چقدر است؟ و چه میزان تحصیلاتی دارند؟ 🔹🔹🔹 چه شخصیتی دارند؟ ارزش‌ها، علاقمندی‌ها و سرگرمی آن‌ها چیست؟ 🔹🔹🔹 چه سبک زندگی دارند؟ 🔹🔹🔹 در طول روز نگران چه مسائلی هستند؟ 🔹🔹🔹 به دنبال چه راه‌حل‌هایی می‌گردند؟ 🔹🔹🔹 چه برندهایی را دوست دارند؟ 🔹
برند باید بتواند رابطه‌ای احساسی با افراد برقرار کنند در ذهن آن‌ها ماندگار می‌شود:
🔹 دوست دارید مخاطبانتان با عناصر بازاریابی که به کار گرفته‌اید، چه احساسی برقرار کنند؟ 🔹🔹🔹 کدام احساس مخاطبتان را زمان ارائه خدمات یا محصولات یا هنگام تعامل مشتری با برندتان هدف گرفته‌اید؟ 🔹🔹🔹 چه احساسی در داستان برندتان وجود دارد؟🔹🔹🔹 زمان تعامل مشتریان با برندتان در آن‌ها چه احساسی به وجود می‌آید؟ ترس؟ گناه؟ رقابت؟ 🔹

3. اصول طراحی را درک کنید.

می خواهید کسب و کار خود را شروع کنید؟ تصمیم گرفته اید لوگو و وب سایت خود را ایجاد کنید؟ حتما قبل از این که کاری بکنید از یک طراح گرافیک درباره هویت بصری خود بازخورد بگیرید. به احتمال زیاد مشخص خواهد شد که از اصول طراحی چیزی نمی دانید. طراحی هویت بصری نقش مهمی در درک مردم از برند شما دارد، بنابراین مهم است که آن ها را به درستی انجام دهید. و در نهایت با شناخت درست و اصولی هویت برندتان، به طراحی هویت بصری بپردازید. اگر به تمامی سوالاتی که در بالا آمده پاسخ درست و معقولی داده باشید، شما توانسته‌اید هویت برندتان را بسازید و دیگر کار شما بسیار راحت شده است. حالا با تصور این که چه چیزی هستید و می‌توانید به سراغ طراحی هویت بصری برندتان بروید و با یک طراحی مناسب حضوری قدرتمند در عرصه رقابت کسب و کارهای مختلف داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا اقلام مهم هویت بصری برند که برای کسب‌وکارتان مورد نیاز است را بررسی کنیم.

4. امضای برند

هر برندی لوگوی دارد که مخاطبان با دیدن آن برند سریعا متوجه حضور آن شرکت میشوند و محصول و خدمات آن ها را بیاد میاورند. دقت کنید تمام لوگوها و نمادهایی که به کار می‌برید برای مشتری است و او باید با آن‌ها ارتباط برقرار کند. یک لوگوی خوب ساده است، با محصول، مخاطب و بازار تناسب دارد و انطباق پذیر است. لوگو یک نمایش بصری از نام تجاری و نماد گرافیکی کسب و کار شما و هویت آن است. لوگوی برند باید متشکل از تصاویری به یاد ماندنی باشد و در ذهن کسانی که آن را می بینند (بچسبد/بماند). همچنین باید آن چه را که کسب و کار شما انجام می دهد، بیان کند. این یکی از مؤلفه‌های هویت بصری است که می‌تواند با رشد کسب‌وکار شما تکامل یابد و می‌تواند شامل رنگ‌ها، فونت و عناصر طراحی گرافیکی برند باشد.
سرمایه‌گذاری زمان و پول در طراحی لوگو، حضور بصری حرفه‌ای را تضمین می‌کند که به کسب‌وکار شما در همه پلت‌فرم‌ها یکپارچگی و انسجام بصری می‌دهد. یک لوگوی عالی کسب و کار را در ذهن کسانی که به آن نگاه می کنند به شکلی قابل تشخیص و به یاد ماندنی جای می دهد. یکی از چیزهایی که می تواند ایده های زیادی برای شما داشته باشد بررسی سیر تحول لوگو ها می باشد که از کجا شروع کردند و نهایتا در بلوغ خود به کجا رسیدند.
به عنوان مثال یکی از موفق ترین لوگو ها،لوگو شرکت مرسدس بنز می باشد که در دنیا سریعا با دیدن طرح موجود در این لوگو همه به یاد محصولات شرکت مرسدس می افتند. این لوگو یک طرح ستاره سه پر تشکیل شده است. ستاره‌ی سه پر، ساده و صریح است: به رنگ نقره با حاشیه‌ی مدورِ براق. هر کدام از این سه پَر به زمین، دریا و آسمان اشاره دارد و نشان‌دهنده‌ی برتری موتورهای مرسدس بنز هستند.

5. تایپوگرافی

انتقال یک مفهوم خیلی مهم است اما نباید فراموش کنیم که طرز بیان و انتقال آن بسیار مهم تر است. فونت و استایلی که برای نوشتن نام برندتان انتخاب می‌کنید لحن و صدای برندتان را منعکس می‌کند و تاثیر زیادی بر مخاطبان دارد، پس هرگز خیلی سطحی به موضوع نگاه نکنید و از بین انبوه فونت های فارسی و انگلیسی که موجود است با دقت همانی را انتخاب کنید که درخشش بیشتری به لوگو و طرح های شما می دهد. حتی اگر نیاز بود که یک فونت سفارشی و اختصاصی برای خودتان داشته باشید حتما این کار را انجام دهید .
فونت و چینش متن شما بر هویت بصری برند شما و نحوه تاثیرگذاری آن بر مصرف کنندگان تاثیر می گذارد. معروف ترین برندها تمایل دارند تایپوگرافی خود را ساده نگه دارند، اما احساسات و شخصیتی را که تایپ فیس منتقل می کند نیز در نظر می گیرند.
سبک تایپوگرافی، وزنِ خط، انحناها و فاصله، شخصیت برند را منعکس و مشخص می کند. نام‌های تجاری که با فونت‌های بدون سریف بزرگ نوشته می‌شوند، حس بصری بسیار متفاوتی را با حروف کوچک یا تایپوگرافی اسکریپت ارائه می‌کنند. علاوه بر این، فونت های sans serif احاطه شده با فضای سفید و تصاویر تمیز بسیار مجلل، مدرن و مینیمال به نظر می رسند. جفت کردن فونت‌های سریف با جلوه‌های بصری که به همان اندازه سنتی هستند، می‌تواند خیلی خشک و بدون کاراکتر به نظر برسد. در هر صورت، احساساتی که می‌خواهید با رنگ‌هایتان برانگیزید، باید با سبک تایپوگرافی همسو باشد.

6. پالت رنگ (رنگ سازمانی)

رنگ‌ها با مخاطبان صحبت می‌کنند! تابه حال توجه کردین که برخورد بقیه نسبت به رنگ لباسی که می پوشین چطور است ؟ در مورد کسب و کار هم همینطور است. رنگ انتخابی کسب‌وکارتان شما را از رقبایتان متمایز می‌کند، مشخص می‌کند متعلق به کدام صنعت هستید، در مخاطبان احساس به وجود می‌آورد و باعث یادآوری برند می‌شود. اگر می‌بینید کسب‌وکاری در این مورد بسیار موفق عمل کرده، قطعا آن کسب‌وکار روانشناسی رنگ را خوب بلد است.
برای بیش از 90 درصد از مصرف کنندگان، رنگ برند نقش کلیدی در تصمیمات خرید آنها دارد. پالت رنگ باید با احساسات و پیامی که برند می‌خواهد منتقل کند مطابقت داشته باشد. شرکت‌های مالی ممکن است از رنگ‌های سبز و طلایی استفاده کنند، در حالی که رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و طلایی برای برند هایی که اقلام لوکس می‌فروشند مناسب هستند.
هنگامی که یک رنگ برند را انتخاب می کنید، توصیه می شود که فقط با یک رنگ شروع کنید و محدوده های مشابهی از آن رنگ را اعمال کنید تا محتوا برای اهداف و پلتفرم های مختلف سازگار به نظر برسد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.