تور گردان ها | تور اپراتور ها (Tour operators)
تور گردان ها یا برگزارکننده تور مانند یک کارآفرین میمانند که با ترکیب کردن چند چیز، یک محصول تحویل جامعه میدهند. تور گردان ها یا همان مجریان مستقیم تور با ایرلاینها، حملونقل، هتلها و ... در ارتباط هستند و از آنها خدماتشان را جدا جدا میخرند و در قالب یک تور با هم ترکیب میکنند و به آژانسهای مسافرتی میدهند. در واقع تور گردان ها قطعات سفری جداگانه را با هم مونتاژ میکنند و محصولی باب طبع گردشگران و عاشقان سفر ارائه میکنند تا آنها در زمان، هزینه و انرژی صرفه جویی کنند و همچنین سفر خوبی را تجربه کنند. میخواهیم با یک مثال دیگر تفاوت تور گردان ها با دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی را بیان کنیم تا به خوبی با تفاوت آنها آشنا شوید. تصور کنید یک مسافر خارجی برای مثال از کشور آلمان قصد دیدن چند شهر مهم مانند اصفهان، شیراز، تهران و یزد را دارد. حال او باید به صورت جداگانه در هر شهر هتل، ترانسفر و بلیط هواپیما را رزرو کند که باعث سردرگمی و هدر رفتن زمان میشود. پس این مسافر آلمانی به جای این کار به دنبال یک تور خوب خواهد گشت که شهرهای مقصدش را پوشش دهد، به همین دلیل کلماتی چون Iran tours یا Iran tour packages را جستوجو میکند. اینجا است که یک تورگردان یا برگزارکننده تور، با چند هتل و دیگر سازمانها قرار داد میبندد و توری را مهیا میکند و یه آژانسهای گردشگری و جهانگردی میدهد. مسافر آلمانی نیز از آژانس گردشگری تور را میخرد و به راحتی سفر خوبی را به ایران تجربه میکند. در اصل تور گردان ها خوراک دهنده و تامینکننده آژانسهای مسافرتی هستند.
آژانسهای مسافرتی و گردشگری (Travel Agency)
حالا که میدانید برگزار کننده های تور در واقع تامینکنندهی آژانسهای مسافرتی هستند، باید یدانید که آژانس های مسافرتی که اکثر آنها مکانی بسیار شیک و زیبا دارند، به نوعی واسطهای بین تامینکننده یا کارگذار و مشتری هستند و خدماتی ارائه میکنند تا مشتری در فضایی لذتبخش و خوب اقدام به خرید محصولات و تورها کند. این دفاتر و آژانسهای گردشگری خرده فروش هستند و اطلاعات مناسبی را در اختیار گردشگران و مشتریان درباره وضعیت قیمتها، جاهای دیدنی و... میدهند تا مشتری بداند با چه چیزی طرف است. اما تورگردانان معمولا به صورت عمده از ایرلاینها و هتلها و... خدمات را تهیه میکنند. آژانسهای مسافرتی و گردشگری زمانی اهمیت مییابند که بدانید موفقیت یا عدم موفقیت آنها در فروش خدمات گردشگری به مشتریان تاثیر به سزایی بر موفقیت صنعت گردشگری و تورگردانان دارند. اگر کارکنان یک آژانس مسافرتی به تمامی کارهای مشخص شده خود تسلط نداشته باشد، در چرخه گردشگری شاید مشکل ایجاد شود و برخی از اقامتگاههای سنتی و هتلها نتوانند به خوبی درآمد کسب کنند. از آنجایی که آژانسهای مسافرتی و گردشگری هم به صورت تکی و هم به صورت تور خدمات گردشگری را عرضه میکنند، اگر فعالیت خود را بیشتر و گسترده کنند، میتوانند خود تبدیل به یک تورگردان شوند و به دیگر آژانسها خدمات دهند.