بهزی

جست و جو در بهزی...

لاتکس طبیعی

زمان مطالعه 1 دقیقه

لاتکس طبیعی
واژه لاتکس به معنای " شیرابه " بوده و به شیره درخت کائوچو اطلاق می گردد که در نواحی استوایی و کشورهایی نظیر مالزی، اندونزی ، تایلند، ویتنام و ... رشد و نمو می نماید.شیره درخت کائوچو با تیغ زدن تنه درختان استخراج و در مخازنی جمع آوری شده و سپس جهت عمل آوری به کارخانه انتقال می یابد و پس از آبگیری و تغلیظ و خشک شدن به صورت کائوچوی جامد در می آید. لاتکس همان شیره درختان قبل از خشک شدن می باشد که با افزودن برخی مواد شیمیایی با نسبت 60% لاتکس و 40% آب و آمونیاک و ... جهت پاره ای مصارف همچون تولید دستکش فرآوری می گردد. لاتکس در صنعت تولید دستکش ، جهت تسریع عمل پخت و سهولت در قالب گیری ، با برخی مواد شیمیایی دیگر عمل آوری می گردد که به این فرآیند در اصطلاح کامپاند نمودن(compounding) گفته می شود.

لاتکس طبیعی و مصنوعی

همانطور که قبلا گفتیم لاتکس طبیعی از چندین گونه گیاهی بدست می آید اما در بیشترین مقدار در Hevea brasiliensis درخت لاستیک مورد استفاده تجاری تولید می شود. این مایع شیری رنگ در سلولهای گیاهی ویژه ای به نام lacticifers تولید می شود که سلولهای آبکش طبیعی هستند. تصور می شود که لاتکس یک سازگاری تکاملی است که می تواند گیاهان را از طیف گسترده ای از حشرات درنده محافظت کند. لاتکس مصنوعی می تواند با استفاده از ترکیبات شیمیایی ساخته شده در آزمایشگاه ، ساخته شود. این ماده اولین بار در طول سالهای جنگ جهانی دوم تولید شد تا کمبود تولید ترکیب طبیعی را کاهش دهد. این یک محصول کاملاً ساخت دست بشر است که با استفاده از پتروشیمی های گرید صنعتی تولید می شود. انواع لاتکس مصنوعی می توانند تقلید قابل قبولی از نوع گیاهی باشند و می توانند مانند لاتکس گیاهان ولکان شوند و انواع مختلفی از مواد لاستیکی کشسان را از لاستیک کششی موجود در دستکش های جراحی گرفته تا کفی موجود در تشک مورد علاقه شما تولید کنند. از لاتکس طبیعی و مصنوعی به منظور تولید ملات های اختصاصی ، کف و پوشش های سطح با موفقیت استفاده شده است. این ترکیبات غالباً برای تولید کف های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده می شوند.

تفاوت لاتکس مصنوعی و طبیعی چیست ؟

دو منبع برای این ترکیب وجود دارد ، یکی از درخت بدست می آید و دیگری ساخته شده از هیدروکربن های غیر اشباع ، غیر مضر ، غیر سمی و شبیه مولکول های لاستیک است که از پلیمرهای نفت گرفته شده است. این یک واقعیت است که ۹۹٪ از کل لاتکس ، حتی نوع مصنوعی حاوی مواد طبیعی اضافه شده است . تولید کنندگان این کار را انجام می دهند تا لاتکس مصنوعی خاصیت کشش بیشتری داشته باشد. لاتکس مصنوعی و طبیعی خصوصیات متفاوتی دارند. لاستیک طبیعی بسیار نرم و الاستیک است ولی لاستیک مصنوعی سختی خوبی به کف می دهد و فرآیند تولید آن بهتر است (کار با آن راحت تر است). ترکیب کننده ها برای دستیابی به بهترین خصوصیات کلی و ایجاد ثبات در قیمت ها از ترکیبات طبیعی و مصنوعی باهم به صورت مخلوط استفاده می کنند. وقتی از یک درخت لاستیک طبیعی گرفته می شود بسیار رقیق است و محتوای لاستیک آن فقط ۳۰٪ است و قبل از استفاده باید بیش از ۵/۶۱ درصد مواد جامد آن غلیظ شود. از این جامدات ۶۰.۰٪ لاستیک است ، ۱.۵٪ باقیمانده ترکیباتی هستند که منحصر به لاتکس طبیعی هستند (پروتئین ها ، فسفولیپیدها ، کربوهیدرات ها ، اسیدهای آمینه). این مواد بی نظیر در توضیح رفتار این ماده طبیعی بسیار مهم هستند.

روغن سیلیکون , سیلیکون امولشن , سیلیکون قالبگیری , آمینو سیلیکون ,

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.