بهزی

جست و جو در بهزی...

گرانول به نوعی از مواد اولیه جهت تولید محصولات پلاستیکی گفته می شود که به شکل دانه های ریز گلوله ای شکل و خرده های پلاستیک می باشد. دانه های گرانول در برابر حرارت تغییر شکل داده و به شکل مایع در می آیند. کارخانجات با ذوب گرانول ها، آن ها را به عنوان ماده اولیه در ساخت پلاستیک مورد استفاده قرار می دهند.
گرانول چیست؟

مزایای استفاده از گرانول

ماده اولیه مورد استفاده جهت تولید نایلون می تواند به شکل پودری، گرانولی و پرک باشد. در بین این اشکال، در بیشتر موارد از گرانول به دلیل مزایایی که دارد به عنوان ماده اولیه برای تولید محصول نهایی استفاده می‌ شود. این مزایا کدامند؟ پودرها در هوا پراکنده می ‌شوند و علاوه بر آلودگی محیط کارگاه و مشکلات تنفسی که ایجاد می ‌کنند، میزان زیادی از ماده اولیه نیز هدر می ‌رود؛ ولی گرانول این دردسرها را ندارد. جریان پذیری مواد در اکسترودر هنگام استفاده از گرانول در حالت ایده آل خود قرار دارد. به عبارت دیگر، سیستم ها و تجهیزات شکل دهی پلاستیک با گرانول ها سازگاری بهتری دارند تا با مواد پودری.
گرانول چیست؟

آیا گرانول نایلون جزو مواد اولیه درجه یک محسوب می شود؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که منظور از گرانول، مواد اولیه درجه دو و سه می باشد. این تصور اشتباه است و مواد اولیه درجه یک پتروشیمی هم گرانول محسوب می شوند. مواد گرانولی اگر به طور مستقیم از مواد پتروشیمی نو تولید شده باشند، نو و درجه یک به‌ حساب می ‌آیند. اما در صورتی ‌که گرانول مورد نیاز از طریق بازیافت مواد پلاستیکی دیگر مانند دمپایی پلاستیکی، بسته بندی های پلاستیکی، لوازم تحریر پلاستیکی و… به دست بیاید، بازیافتی و ضایعاتی محسوب می شود. لازم به ذکر است که هر پلاستیک با چند بار بازیافت خاصیت گرانولی خود را از دست می دهد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.