لنت ترمز خودرو چیست؟
لنت ترمز بخشی قابل تعویض از کالیپر ترمز است. شبیه یک صفحه فلزی با پوشش اصطکاکی عمدتا از جنس آزبست میباشد.
هر لنت از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است:
قسمت اول ، یک قسمت فلزی بسیار نازک است که از 3 لایه تشکیل شده است که لایه اول و سوم فلزی است. و لایه میانی از لاستیک ساخته شده و کارکرد آن از نامش مشخص است بخشی
است که به کاهش صدا و لرزش اختصاص دارد.
گاهی اوقات لنت ترمز با قطعه ای به نام نشانگر محدوده سایش همراه است. قطعه فلزی است و به گونهای نصب شده تا در پایان عمر لنت با دیسک ترمز برخورد کند و صدای بلندی از خود
منتشر کند تا به صاحب خودرو هشدار دهد که لنتها نیاز به تعویض دارند.
قسمت دوم، یک چسب حرارتی باکیفیت است که با مواد اصطکاکی خود وظیفه تثبیت بدنه پشتی آستر را بر عهده دارد.
قسمت سوم، مواد اصطکاکی که اساس لنت ترمز هستند، موادی هستند که بر اساس آنها کیفیت و عمر لنتها طبقهبندی میشود.
به طور کلی دو نوع پد وجود دارد:
برای سیستم ترمز دیسکی
برای ترمزهای کفشکی (کاسه ای)
به طور متوسط 50000 بار در طول سال از ترمز استفاده میشود. بنابراین باید با قطعات این سیستم آشنایی کامل داشته باشید و برای عیب یابی، بازرسی، نگهداری و تعمیر خرابی و یا
تعویض آنها در اولین فرصت اقدام کنید.
انواع لنت ترمز
لنتها با توجه به مواد اصطحکاکی که از آن ساخته میشوند متفاوت هستند. بنابراین معروفترین و مهمترین آنها را که در بازار موجود هستند را بررسی میکنیم و مزایا و معایب هر نوع را
توضیح میدهیم.
1. لنت ترمز ارگانیک:
این نوع لنت از مواد نیمه آلی مانند سیلیس، کولار و لاستیک ساخته شده است و با برخی الیاف دیگر به صورت لایه ای به هم چسبانده شده است تا حفظ شود.
2. لنت ترمز متالیک:
آنها به دو قسمت تقسیم میشوند، نیمه متالیک و نیز کم متالیک. معمولا نوع نیمه متالیک آن با مواد اصطکاکی حاوی 30 تا 50 درصد برادههای آهن یا برادههای مس ساخته میشود.
گفته میشود که این نوع لنت ترمز، در حال حاضر بیشترین تولید و استفاده را دارد، زیرا با قیمت مناسب، راندمان بالا، عمر طولانی تولید و به بازار عرضه میشود.
نوع دوم آن تمام فلزی (Full-Metallic) است که تقریباً فقط در اتومبیلهای مسابقه ای استفاده میشود و نسبت اجزای فلزی آن تا حدود 70 درصد افزایش مییابد.
. لنت ترمز سرامیکی:
لنت ترمز سرامیکی از نظر کیفیت بهتر از دو مدل دیگر است. در واقع این نوع لنت مزایای دو نوع لنت دیگر را بدون داشتن معایب آنها دارد و از نظر عملکرد بهتر است.
در ساخت لنت سرامیکی به جای مواد فلزی و مواد معدنی از الیاف سرامیکی استفاده میشود که باعث کاهش صدای خروجی از آن و حفظ درامها (دیسکها) میشود.
قیمت آن ممکن است کمیبیشتر از قیمت ایدهآل باشد ، اما دارای مزایا و ویژگیهای بسیاری است که بدون شک آن را به عنوان بهترین نوع لنت ترمز برای خودروهای معمولی معرفی میکند.
با داشتن دانش اولیه از این علامت گذاری ، انتخاب لنتهای با کیفیت مناسب و مناسب برای شرایط عملیاتی خاص برای راننده آسانتر خواهد بود.
رتبه بندی لنت ترمز بر اساس قیمت و کیفیت
از آنجایی که هر سازنده از مخلوطهای اصطکاکی خود استفاده میکند، تعیین بهترین نوع لنت در بازار بسیار دشوار است. انواع مختلفی از آنها وجود دارد.
هر کدام از لنتها برای کلاسهای مختلف خودرو مناسب هستند بنابراین باید با مشورت یک متخصص از آنها استفاده کنید.
اگر به دنبال لنت مناسب و با کیفیت و قیمت مقرون به صرفه هستید، پیشنهاد ما برند ایساکو است. به شما پیشنهاد میکنیم قطعه لنت ترمز را با ضمانت ایساکو تهیه و با خیالی آسوده در خودروی خود استفاده نمایید.
به طور معمول، لنت ترمز از نظر کیفیت به سه دسته تقسیم میشود:
درجه یک (کیفیت عالی)
درجه دو (کیفیت متوسط)
درجه سه ( کیفیت پایین)
کاملاً منطقی است که محصولات درجه سه از کیفیت پایین تری نسبت به محصولات درجه یک برخوردار باشند. این لنتها توسط مشاغل کوچک تولید میشوند که ممکن است بخشی از یک برند خودروی خاص باشند.
علائم ساییدگی لنت ترمز:
کاهش سطح روغن ترمز در مخزن
احساس ضربه کم یا زیاد در هنگام ترمز شدید با میانگین سرعت 60 الی 80 کیلومتر
ترمز شدید و وجود صدای اصطکاک فلزی
وجود گرد و غبار روی دیسکها و مشاهده برادههای فلزی
هشدار سنسور لنت ترمز در صورت وجود
حرکت وسیله نقلیه، روی ترمز دستی از یک شیب به سمت پایین
فواصل ترمز بیش از حد طولانی
ایجاد صدای جیر جیر از خودرو در حین توقف
پوشش اصطکاک لنت ترمز را نیز باید به مراتب بررسی کنید و اگر این پوشش کمتر از 5 میلی متر شد ، بهتر است که برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر آن را تعویض کنید.
چگونهعمر لنتها را طولانیتر کنیم؟
در واقع ، سادهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که به سادگی نحوه رانندگی خود را تغییر دهید تا استرس روی لنت خود را کاهش دهید.
در اینجا مواردی وجود دارد که را رعایت آنها میتوانید طول عمر لنتهای ماشین خود را افزایش دهید:
هنگام ترافیک از ترمزهای غیرضروری پرهیز کنید و با جریان ترافیک حرکت کنید.
فاصله زیادی از ماشین مقابل داشته باشید تا بتوانید به یک توقف خوب و آسان برسید.
از افزایش وزن غیر ضروری وسیله نقلیه جلوگیری کنید.
سرعت خود را در ترافیک سنگین پایین نگه دارید و از هرگونهترمز ناگهانی خودداری کنید.
عوامل موثر بر عمر لنت ترمز
لنت ترمز از دو جزء تشکیل شده است: یک بدنه و دومی آستر اصطکاکی که بار اصلی را در هنگام ترمز تحمل میکند، بنابراین این قسمت از قطعه به مرور زمان خٌورده میشود. طبق قوانین
کنترل ، وضعیت فنی ترمزها بعد از پیموده مسافت حدود 10 هزار کیلومتر باید تغییر کند. این فقط یک عدد تقریبیاست ، زیرا عوامل دیگری نیز بر عمر سرویس تاثیر میگذارند:
میزان کیفیت لنت: میزان کیفیت لنتهای موجود در بازار با یکدیگر متفاوت است، به همین دلیل حداکثر دوره تعویض و یا سرویس آنها ممکن متفاوت باشد.
ماهیت رانندگی با ماشین: رانندگی در شهر و ترمز ثابت مداوم منجر به سایش لنت میشود.
مشکلات در کار سیلندرهای ترمز: چنین مشکلاتی منجر به سایش ناهموار لنت ترمز و اختلال در عملکرد دیسک ترمز میشود.
سبک رانندگی شما شدت سایش لنت ترمز شما را تعیین میکند
لنتهای ترمز بخش مهمیاز وسیله نقلیه شما در جهت ایجاد ایمنی هستند ، زیرا باعث ایجاد اصطکاک و نیرو برای توقف وسیله نقلیه شما میشوند.
همه لنتهای ترمز یکسان سایش ندارند و به همین ترتیب، حتی لنتهای ترمز یکسان نیز میتوانند در شرایط یا محیطهای مختلف با نرخهای متفاوتی سایش شوند.
برای کمک به درک بهتر سایش معمولی لنت ترمز ، کارشناسان تعمیر خودرو ما توضیح میدهند که چرا لنتهای ترمز زود فرسوده میشوند و چگونهمیتوان عمر آنها را افزایش داد.
سایش معمولی لنت ترمز:
آنچه باعث سایش لنت ترمز میشود، استفاده روزانه عمومیو همچنین مسافت پیموده شده، محیط اطراف و یا عادات رانندگی شخصی است.
سرعت هم میتواند نقش زیادی در سایش لنت ترمز داشته باشد
لنتهای ترمز جلو خودرو نیز سریعتر از لنتهای ترمز عقب خودرو فرسوده میشوند. جلوی وسیله نقلیه شما با انتقال وزن بیشتر در هنگام ترمزگیری سروکار دارد که باعث سایش بیشتر
میشود.
توصیههایی برای محافظت و تعویض لنت ترمز
برای محافظت از لنت ترمز در برابر سایش زودرس و اطمینان از قابلیت سرویس دهی آنها، باید توصیههای زیر را رعایت کنید:
سبک رانندگی آرام، عدم وجود ترمز تیز مکرر باعث افزایش چشمگیر عمر لنتها میشود.
تعویض لنتها را بهتر است به صورت همزمان انجام دهید. سعی نکنید فقط لنت یکی از لاستیکها را تعویض کنید، زیرا این امر منجر به مشکلات جدی در ترمز میشود
در صورت تعویض لنت، باید مراقب باشید، زیرا لنتها ابتدا در چند کیلومتر اول به خوبیی عمل نمیکنند و به زمان نیاز دارند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند.
هنگام تعویض لاستیک از تابستان به زمستان و بالعکس، لنتها را بررسی کنید.
به طور منظم وضعیت خودرو را در نمایندگیهای مجاز تعمیراتی بررسی کنید.