1. غذای خوشمزه
یک رستوران معروف به خاطر غذاهایش شناخته شده است و طعم عالی از ویژگیهای حیاتی یک رستوران خوب است. مهم نیست که چه عذایی ارائه میدهید، اگر غذای رستوران شما عالی نباشد، مشتریان به رستوران شما بازنمیگردند. به همین دلیل است که غذای خوشمزه عنصر کلیدی یک رستوران موفق است. غذایی که شما ارائه میدهید حتی نیازی ندارد منحصر به فرد باشد. اگر بتوانید همان پاستا آلفردو را با طعمی بهتر از رقبایتان سرو کنید، رستوران شما ناخوداگاه محبوب میشود. رستورانهای موفق به سرآشپزهای بزرگ خود میبالند که غذاهای لذیذی برای مشتریان طبخ میکنند. یک رستوران خوب استانداردهای بالایی را برای کیفیت غذای خود تعیین میکند و تضمین میکند که مهمانان با هر وعده غذایی همان کیفیت را دریافت کنند. سرو غذای با کیفیت میتواند شهرت خوبی برای رستوران شما به ارمغان بیاورد و مهمانان شما را ترغیب کند تا دوباره برگردند. مواد اولیه باکیفیت و آشپز مجرب برای سرو مداوم غذای خوب مهم هستند. یک سرآشپز خوب نیازهای مهمانان شما را درک میکند و به خوبی بر روند طرخ غذا نظارت دارد تا مهمانان هر بار غذای خود را همانطور که سفارش داده اند دریافت میکنند.
موقعیت مکانی مناسب
رستوران شما باید در منطقهای واقع باشد که دسترسی مشتریان به آن آسان باشد و همیشه پارکینگ کافی برای مشتریان وجود داشته باشد. علاوه بر این دو مورد، حتما قبل از تهیه مکان رستوران، مخاطب خود را شناسایی کنید و در محلهای رستوران تاسیس کنید که مخاطب هدف شما حضور دارد. مثلا اگر قصد راه اندازی یک رستوران لاکچری با قیمتهای بالا دارید، باید منطقهای را انتخاب کنید که افراد با سطح درآمدی بالا در آنجا سکونت و یا رفت و آمد دارند.
فضای زیبا
فضای آرام و دوستانه یکی دیگر از ویژگیهای رستورانهای موفق است. اگر موسیقی پخش میشود، باید با صدای ملایم باشد که مشتریان بتوانند صدای یکدیگر را بشوند.
هزینه مناسب
رستورانها قیمتهای متفاوتی دارند، اما قانون طلایی این است که مشتریان باید احساس کنند که هزینه غذایشان منصفانه و معقول است.
خدمات خوب
هدف یک رستوران موفق ارائه یک تجربه عالی به مشتریان است که آنها را بارها و بارها به رستوران بکشاند. از مودب بودن و کارکنان گرفته تا خدمات (زمان رسیدن غذا، قیمت غذاها، فضای رستوران و غیره) تعامل موثر با مشتری نیز نقشی حیاتی در بهبود خدمات دارد. کارکنانی که با مشتریان تعامل دارند باید مودب باشند. گارسونها باید غذا و نوشیدنی را به موقع به میهمانان تحویل دهند و و مشکلات و نارضایتیهای مشتریان را به سرعت برطرف کنند.
رعایت بهداشت و نظافت
یک رستوران خوب بوی غذای خوش طعمی میدهد، در حالی که هوای کهنه و بوی چربی سرخ کردنی کهنه و گندیده نشانه خوبی نیست. میزها نیز باید تمیز و مرتب باشند زیرا هیچ چیز به اندازه یک میز کثیف مشتریان را ناراحت نمی کند. همین امر در مورد بشقاب، کارد و چنگال و لیوان نیز صدق میکند.
مدیریت خوب
تیم مدیریت یک رستوران موفق به خوبی آموزش دیده است و نیاز به متعادل کردن قیمتهای فروش، هزینههای نیروی کار و هزینههای سربار را درک میکند. آنها مهارتهای مدیریتی خیلی خوبی دارند و درک میکنند که کارکنان خوشحال به معنای مشتریان خوشحال هستند.
اداره درست رستوران همچنین به افزایش سود رستوران کمک میکند. مدیران باید امور مالی و حسابداری رستوران خود را مدیریت کنند و با الزامات قانونی مانند مالیات و بازرسیهای بهداشتی آشنا باشند. به عنوان مثال، خرید به موقع موجودی از فروشندگان، خطر تمام شدن آیتمهای منوی شما را کاهش میدهد.
یک تفاوت منحصر به فرد
اگر رستوران شما غذا و خدمات خوبی ارائه میدهد اما بسیار شبیه به رستورانهای دیگر است، مشتریان ممکن است هنگام تصمیمگیری در مورد غذا خوردن، رستوران شما را نادیده بگیرند. یک رستوران خوب باید یک یا چند ویژگی منحصر به فرد داشته باشد که در ذهن مشتری برجسته باشد و به او مزیت رقابتی نسبت به دیگران بدهد. به گفته مجله اینترپرنر، این تفاوت فروش منحصر به فرد یا پیشنهاد فروش منحصر به فرد نامیده میشود، و شما برند خود را بر اساس آن میسازید.
به عنوان مثال، رستوران شما ممکن است تنها رستورانی در شهر باشد که مواد خود را تازه و به صورت روزانه تهیه میکند یا ممکن است منظره شگفتانگیزی از شهر داشته باشد که هیچ یک از رقبای شما ندارند. ممکن است شما یک رستوران مقرون به صرفه باشید که کوپن، تخفیف و غذای ویژه بچهها ارائه میدهد.
کنترل موجودی
نرمافزارهای کنترل موجودی به شما کمک میکنند که بر میزان موجودی خود نظارت داشته باشید و هیچگاه با کمبود موجودی مواجه نشوید.
برنامه بازریابی عالی
یکی از عناصر حیاتی یک رستوران موفق، برنامه بازاریابی موفق است. بله، بازاریابی برای یک رستوران موفق ضروری است.