بهزی

جست و جو در بهزی...

مهمترین فواید میوه خشک

زمان مطالعه 1 دقیقه

مهمترین فواید میوه خشک

یکی از مواد غذایی بسیار مغذی، خوشمزه و محبوب همه، میوه خشک شده است. از جمله فواید میوه خشک تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن است. همچنین میوه خشک برای لاغری و کاهش وزن نیر بسیار موثر است؛ البته اگر به اندازه مصرف شود. زیرا کالری میوه خشک نسبت به میوه تازه بیشتر است. میوه‌های خشک اساساً میوه‌هایی هستند که تقریباً تمام محتوای آب آن حذف شده است. میوه‌ها یا به طور طبیعی خشک می‌شوند، از طریق خشک کردن آفتاب یا از طریق یک دستگاه خشک‌کن تخصصی که میوه را کوچک می‌کند و میوه خشک کوچک و پر انرژی از خود باقی می‌گذارد. میوه‌های خشک به دلیل طعم شیرین، ارزش غذایی و ماندگاری طولانی، یک سنت محبوب برای هزاران سال بوده است

تاریخچه میوه خشک

میوه‌های خشک از دیرباز به ‌عنوان منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند در تمام طول سال ماندگاری داشته باشند. سوابقی وجود دارد که فرهنگ‌های ایرانی و عربی بیش از هزار سال پیش از زردآلو خشک استفاده می‌کردند. در آمریکای شمالی، گیلاس و زغال اخته خشک می‌شد تا مردم را در سفرهای طولانی در قرن نوزدهم حفظ کنند. امروزه این مواد مغذی فقط در زمستان‌ها مصرف نمی‌شوند. بلکه به عنوان تنقلات مفید به سبد غذایی بسیاری از مردم جهان اضافه شده است.

امروزه میوه خشک به یک میان‌وعده لذیذ و دوست‌داشتنی در بین تمام گروه‌های سنی تبدیل شده است. حتی ورزشکاران نیز برای تجدید نیرو و لاغری از میوه خشک استفاده می‌کنند. شاید برایتان جالب شاید بدانید که ازجمله فواید میوه خشک، کاهش وزن است؛ البته به شرط آنکه به کالری میوه خشک دقت کنید. مصرف بیش از اندازه یا مصرف برخی از میوه‌های خشک موجب افزایش وزن خواهد شد. میوه خشک برای لاغری نیز موثر است به شرط آنکه جایگزین قند و میان‌وعده‌های ناسالم شود.

فواید میوه خشک چیست؟

یک فنجان میوه خشک مخلوط تقریباً حاوی این میزان مواد مغذی است:

کالری: ۴۸۰ پروتئین: ۴ گرم چربی: ۰ گرم کربوهیدرات: ۱۱۲ گرم فیبر: ۸ گرم شکر: ۹۲ گرم

فواید میوه خشک برای دیابت چیست؟

یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که میوه‌های خشک مانند خرما، کشمش و زردآلو شاخص گلیسمی پایینی دارند و می‌توانند در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت گنجانده شوند. این میوه‌های خشک مانند سایر غذاهای نشاسته‌ای (مانند نان سفید) باعث افزایش قند خون نمی‌شوند. افراد مبتلا به دیابت باید ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبرهای بدن خود را تامین کنند، زیرا کمبود آنها می‌تواند این افراد را مستعد ابتلا به عوارض دیابت کند. میوه‌های خشک برای دیابت خوب هستند، زیرا دارای GI پایین تا متوسط ​​هستند که به شما کمک می‌کند سطح قند خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید. مصرف میوه‌های خشک به دلیل دریافت فیبر باعث عملکرد بهتر بدن شما می‌شود. علاوه بر این، سطح انرژی را نیز حفظ می کند. در ادامه چند میوه مفید را برای افراد دیابتی می‌خوانید:

سیب، توت و آلو خشک شده این میوه‌های خشک که با ویتامین‌ها، فیبرها و مواد معدنی غنی شده‌اند، می‌توانند بدون افزودن قند اضافی طعمی عالی به غذای شما ببخشند.

زردآلو خشک زردآلو با داشتن تنها چند کالری و حاوی کربوهیدرات کمتر، می‌تواند یک مکمل عالی برای برنامه غذایی دیابت شما باشد. آنها محتوای فیبر بالایی دارند و با ویتامین A غنی شده‌اند.

کشمش کشمش سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان است و از نظر شاخص گلیسمی نسبتاً پایینی است. سلامت گوارش شما را بهبود می‌بخشند، سطح قند خون شما را تنظیم می‌کنند، به کاهش التهاب و کاهش فشار خون کمک می‌کنند. با این حال، در مصرف آنها زیاده روی نکنید، زیرا در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند سطح خون را افزایش دهند. مصرف آن به مقدار مناسب برای مبتلایان به دیابت مفید است.

میوه‌های خشک و افزایش وزن

در حالی که میوه خشک سرشار از فیبر است، محتوای قند بالای آن در واقع می تواند منجر به افزایش وزن شود. میوه تازه گزینه بهتری است. در میوه های تازه، محتوای فیبر بالا با محتوای آب بالا همراه است. هر دوی این عوامل به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر احساس سیری کنید و در نتیجه کالری کلی کمتری مصرف کنید.

فواید میوه خشک برای کودکان

میوه‌های خشک و آجیل بسیار غنی از مواد مغذی هستند و دارای فواید سلامتی زیادی برای کودکان هستند. این میوه‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شوند: برگه زردآلو زردآلو خشک سرشار از فیبر غذایی، پتاسیم، مس، نیاسین، آهن و ویتامین E است که برای رشد کودک ضروری است. این میوه خشک مخصوصاً برای سلامت چشم مفید است زیرا حاوی بالاترین میزان ویتامین A است. آلوی خشک شده آلو حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان‌هایی به نام فنول است که از غشای سلولی کودک در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین C هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند.

کدام میوه های خشک و آجیل برای رژیم بدنسازی مفید هستند؟

موز خشک شده

موز چگونه می‌تواند بر رژیم بدنسازی تاثیر بگذارد؟ موز می‌تواند به افزایش وزن بدن کمک کند. آنها منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها و کالری هستند. خوردن موز خشک قبل و بعد از تمرینات بدنسازی مفید است. پس از ورزش انرژی بدن را بازیابی می‌کند. کیوی خشک کیوی خشک منبع عالی ویتامین C است. این ماده یکی از مواد غذایی رایج برای بدنسازی است که سرشار از روی، کلسیم، آهن، سلنیوم، منگنز، پتاسیم، فولات، ویتامین E و منیزیم است. از آنجایی که کیوی ویتامین C فراوانی دارد و این ویتامین بهترین آنتی اکسیدان است، به طور قابل توجهی به حذف چربی‌ها و کاهش وزن کمک می کند.

انجیر خشک

انجیر خشک پر از فیبر است. بهتر است بعد از ورزش بدنسازی انجیر خشک بخورید. فیبرها نقش زیادی در ساخت عضلات دارند. علاوه بر این، فیبرها اشتها را کنترل می‌کنند، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. با این حال، باید بدانید چه مقدار فیبر برای استفاده روزانه بدن ضروری است. متخصصان بهداشت خوردن ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر در روز را توصیه می‌کنند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.