بهزی

جست و جو در بهزی...

☑️ برنج خوب چه برنجی است و خصوصیات آن چیست

زمان مطالعه 1 دقیقه

☑️ برنج خوب چه برنجی است و خصوصیات آن چیست

☑️ مشخصات یک برنج خوب و مرغوب

مشخصات یک برنج خوب و مرغوب بدین گونه است که درون این نوع از برنج دانه های بسیار ریز و خرد شده نباید باشد , حالت شفاف و شیشه ای نداشته باشد و کمی رنگ آن متمایل به زرد باشد. دانه های برنج با کیفیت باید بلند و یکدست باشد و کوتاه و گرد نباشد.

در نوع کوتاه و گرد بعد از پخت طعم مطلوبی ندارد و همچنین باعث ایجاد نفخ شدید می شود و اما در نمونه های شفاف که معمولا وارداتی هستند و توصیه نمی شود که اصلا استفاده شود مشخص نیست که چگونه تولید می شوند  و در نمونه های بسیار ارزان برنج قرار می گیرد.

☑️ خواص برنج مرغوب و با کیفیت

برنج برای افرادی که دارای سوء تغذیه هستند بسیار توصیه می شود و خیلی مفید است . مصرف برنج کاهش فشار خون را به دنبال دارد و همین امر باعث سلامتی فراوان می شود. خوردن برنج برای افراد دیابتی مناسب است چون باعث مقاومت نسبت انسولین می شود و به دیابتی ها تئصیه می شود در رژیم غذایی خود از برنج استفاده کنند. برنج هضم بسیار آسانی دارد و فاقد هر گونه چربی می باشد و دارای سدیم مطلوبی است.

☑️ تفاوت برنج ها با یکدیگر به چه صورت می باشد

اولین تفاوتی که دارند در نوع و حجم دانه برنج می باشد , تفاوت در میزان زمان پخت و دمگیری آن , تفاوت در شیوه پخت که می توان از حالت دم کشی یا آبکشی استفاده کرد که هر کدام از آن را با غذاهای متناسب خود مورد استفاده قرار می دهند. نکته : بهتر است برای سلامتی خود با صرف کمی هزینه بیشتر از برنج قهوه ایی استفاده کنید که خاصیت بسیار بالایی دارد و برای افراد و نوجوانان بسیار مفید است .

☑️ دسته بندی برنج ها

برنج ها به چند دسته تقسیم می شوند : برنج دم سیاه , هاشمی , برنج فجر , صدری , شیرودی و …

برنج هاشمی : یکی از مرغوب ترین برنج های محلی محسوب می شود.که در استان گیلان کشت می شود.

شکل این دانه برنج بلند است , به صورت یکدست می باشد و رنگ آن متمایل به کرم می باشد که پخت بسیار عالی دارد

طعم و عطر برنج هاشمی زبانزد می باشد .این نوع برنج بعد از ساعت ها پخت نرم باقی می ماند و با پخت خوبی که دارد همچنان به تازگی اول قابل خوردن است.

☑️ برنج خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ههر چند شاید عبارت "برنج خوب" کمی کلی به نظر برسد اما به طور عمومی، مصرف کنندگان برنج به ویژه برنج ایرانی تصوراتی در مورد کیفیت برنج دارند و بر اساس نشانه هایی، برنج خوب را تشخیص می دهند. البته از دیدگاه کارشناسی فاکتورهای کیفی برنج بسیار گسترده است اما از دیدگاه عمومی برنج خوب باید برنجی خوش طعم، خوش عطر و خوش پخت باشد.

دو بخش خوش عطر و خوش طعم حسی هستند اما در مورد پخت، برنج مرغوب عموما برنجی است که تا حدی بعد از پخت قد بکشد و چسبندگی زیادی نداشته باشد. البته در نظر داشته باشید هر دو این پارامترها با شیوه شالی‌کوبی و روش پخت تغییر می کنند.

☑️ برنج خوب را چگونه تشخصی بدهیم؟

شاید ساده‌ترین راه برای تشخیص برنج خوب، پختن آن باشد و به همین دلیل است که هنوز هم در بسیاری از مغازه های قدیمی فروش برنج، فروشنده نمونه‌ای را برای پخت در اختیارتان قرار می دهد اما روش هایی برای تشخیص کیفیت برنج بدون پخت آن هم وجود دارد. یکی از راه های تشخیص برنج مرغوب مانند برنج طارم و برنج هاشمی از انواع پر محصول و خارجی، بوییدن برنج است. برنج های مرغوب حتی پیش از پخته شدن عطر مناسبی دارند و به همین دلیل بسیاری از خریداران با بو کردن برنج، کیفیت آن را تشخیص می دهند. البته بو کردن برنج خشک الزاما نمی تواند تضمین کننده کیفیت آن باشد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. یکی دیگر از پارامترهای عمومی در زمینه تشخیص برنج مرغوب، نگاه ظاهری به آن و عدم وجود برنج شکسته در آن است و طبیعتا هر چه مقدار برنج های شکسته در یک نمونه از برنج کمتر باشد، می توان آن را برنج مرغوب‌تری دانست. در کنار این ها، برای تشخیص برنج های با کیفیت از انواع پر محصول یا خارجی، توجه به رنگ برنج است. برنج با کیفیت مانند برنج طارم،برنج هاشمی، برنج دم سیاه و انواع صدری، معمولا رنگی استخوانی دارند و چندان شفاف نیستند. در مقابل برنج های پر محصول و برنج های خارجی معمولا شفاف‌تر هستند حتی شیشه‌ای به نظر می رسند. البته هر دوی این روش ها نکاتی دارند که باید در نظر گرفت چرا که احتمال خطا در این روش ها وجود دارد. به عنوان نمونه، در زمینه مقدار شکستگی برنج، عده ای از فروشندگان با آگاهی از شیوه تشخیص مشتریان، برنج را به خوبی الک می کنند تا مقدار شکستگی برنج کمتر شود. به همین دلیل شاید اعتماد به فروشنده و کارشناسان بهترین راه حل در این زمینه باشد.

☑️ آیا همه برنج های مرغوب خوش عطر هستند؟

همان طور که گفتیم یکی از روش های تشخیص برنج خوب و با کیفیت، بو کردن آن در حالت خشک است اما این روش محدودیت ها و نکاتی هم دارد که باعث می شود نتوان به راحتی برنج خوب را از برنج متوسط تشخیص داد.

بوی برنج به مرور کاهش پیدا می کند این مسئله با توجه به بسته‌ بندی و میزان رطوبت محیط تشدید هم می‌شود. به این ترتیب اگر برنج ممتازی مانند برنج طارم یا برنج هاشمی چند ماه در محیط خشک و در گونی باقی بماند عطر خود را از دست می دهد، اما در مقابل رطوبت هوا و نگهداری درون کیسه باعث می شود عطر برنج باقی بماند.

یکی دیگر از نکات، لزوم گرم شدن برنج به ویژه برنجی که مدتی در محل خشک باقی مانده، برای آزاد شدن عطر آن است. برای این منظور می توانید یک مشت از برنج را با گرمای بازدم خوب گرم کنید تا به این ترتیب عطر آن آزاد شود و به  این ترتیب عطر یک برنج خشک آزاد می شود. یک راه حل دیگر می تواند خرد کردن مقداری از برنج باشد که این هم باعث آزاد شدن عطر برنج می شود. به عنوان مثال برنج خزر که یک برنج پر محصول است از نظر ظاهری شباهت زیادی به برنج طارم (که برنجی مرغوب و با کیفیت است) دارد و در حالت خشک ممکن است هر دوی آن ها بدون عطر باشد اما با شکستن دانه های برنج طارم و اندکی گرم کردن، عطر آن ساطع می شود در حالی که این مسئله در مورد برنج خزر تقریبا وجود ندارد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.