بهزی

جست‌وجو

دستگاه‌ های بدنسازی و کاربرد آنها

زمان مطالعه 1 دقیقه

دستگاه‌ های بدنسازی و کاربرد آنها

دستگاه‌ های بدنسازی و کاربرد آنها

به طور کلی، تجهیزات بدنسازی با دو رویکرد طراحی و ساخته می‌شوند: ورزش در باشگاه ورزش در خانه باشگاه‌های تناسب اندام به مجموعه گسترده‌ای از انواع دستگاه‌های بدنسازی مجهز هستند. هر گروه از این دستگاه‌ها به‌منظور تمرین‌دادن عضلات مشخصی طراحی شده‌اند و گروه‌های ماهیچه‌ای مختلفی را هدف قرار می‌دهند. اهداف تناسب اندام افراد به پرورش همین ماهیچه‌ها بستگی دارد. مثلاً کسی که می‌خواهد عضلات پاهایش را قوی‌تر کند، بیشتر با دستگاه‌هایی که عضلات پا را درگیر می‌کنند، تمرین می‌کند. در باشگاه‌ها می‌توانید انواع تجهیزات بدنسازی را بیابید. از دستگاه‌های پرورش شانه‌ها، بازوها و سینه گرفته، تا تجهیزات تقویت عضلات شکم، کمر و پاها. این گوناگونی ممکن است شما را سردرگم کند. به همین علت ما انواع دستگاه بدنسازی را طوری دسته‌بندی می‌کنیم که شناخت آنها تا حد امکان ساده شود.

دسته‌بندی انواع وسایل بدنسازی، فارغ از خانگی و باشگاهی بودن، بر اساس نوع تمرینی که با آنها انجام می‌شود، و تأثیراتی که به جای می‌گذارند، صورت می‌گیرد. می‌توان گفت انواع دستگاه بدنسازی، اعم از خانگی و باشگاهی، در پنج دسته کلی جای می‌گیرند. این پنج دسته عبارتند از: دستگاه‌های هوازی؛ وزنه آزاد؛ دستگاه قدرتی یا ایستگاهی؛ نیمکت و میز؛ اکسسوری؛

دستگاه‌های هوازی :

دستگاه‌های بدنسازی هوازی بر تمرینات قلبی عروقی تمرکز دارند. این دستگاه‌ها، ضربان قلب را افزایش می‌دهند و سطح استقامت را بالا می‌برند.

تردمیل

تردمیل، یک دستگاه ورزشی ضروری در باشگاه‌ و خانه است. این دستگاه، شرایط آسان و کنترل‌شده‌ای را برای پیاده‌روی، درجا زدن یا دویدن فراهم می‌کند.

دوچرخه ثابت

در میان انواع دستگاه بدنسازی، دوچرخه ثابت یکی از محبوب‌ترین‌هاست. زیرا در عین حال که برای تقویت قلب و عروق بسیار کارآمد است، فشار وارد شده بر مفاصل را به حداقل می‌رساند.

وزنه آزاد

یکی دیگر از انواع تجهیزات بدنسازی، وزنه آزاد است. منظور از وزنه آزاد، مجموعه‌ای از هالتر، دمبل، کتل‌بل و… است که از وزنه و مقاومت قابل تغییر برای هدف قرار دادن گروه‌های عضلانی گوناگون استفاده می‌کنند. ویژگی وزنه آزاد این است که طیف گسترده‌ای از تمرینات را برای مجموعه‌ای از عضلات، و نه یک عضله خاص، ارائه می‌دهد. آزادی عمل با وزنه آزاد به این معنی است که فشار می‌تواند علاوه بر عضله هدف، بر نواحی دیگر نیز وارد شود. مزیت این امر این است که چربی‌سوزی در ناحیه گسترده‌تری رخ می‌دهد. اما از سوی دیگر، به دلیل احتمال اجرای اشتباه حرکات، خطر آسیب‌دیدگی افزایش می‌یابد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.