بهزی

همه چیز در مورد مکمل غذایی

زمان مطالعه 1 دقیقه

همه چیز در مورد مکمل غذایی

مکمل غذایی چیست؟

مکمل‌ های غذایی که به آن‌ها، مکمل‌های رژیمی یا مکمل تغذیه‌ ای نیز گفته می‌شود، با هدف تامین موادی که ممکن است آن‌ها را به اندازه کافی از رژیم غذایی دریافت نکنیم تولید می‌شوند. این مکمل‌ها شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی، پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه و آنزیم‌ها هستند.

مکمل های غذایی به صورت قرص، کپسول، پودرهای مکمل یا مایعات نوشیدنی تولید و عرضه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند که از میان آن‌ها، مصرف قرص مکمل غذایی نسبت به سایر گزینه‌ها رواج بیشتری دارد.
از برخی مکمل‌ های غذایی که استفاده از آن‌ها نسبت به سایر مکمل های غذایی رواج بیشتری دارد، می‌توان به مکمل‌های حاوی ویتامین E , دی و B، کلسیم و آهن، کوآنزیم‌ها شامل کوکیوتن (CoQ10)، گیاهان دارویی شامل اکیناسا (Echinacea)، سرخارگل و سیر (Garlic)، محصولات خاص مانند گلوکزآمین (Glucosamine)، پروبیوتیک‌ها (Probiotics) و روغن ماهی (Fish Oil) اشاره کرد.

برچسب شناسه مکمل‌ها یا supplement facts

تمام محصولات مکمل دارای برچسب مکمل های غذایی یا همان شناسه می‌باشند. شناسه شامل نوع مواد موجود در مکمل، مقدار موجود اجزاء ترکیبی در هر دوز مکمل و همچنین لیست سایر مواد افزودنی است. برخی مکمل‌ها نیز یک برچسب برای نحوه و میزان استفاده دارند. به عنوان مثال، برچسب قرص مکمل غذایی supplement facts مولتی ویتامین مشخص می‌سازد که هرکدام از ویتامین‌ها به چه اندازه در آن وجود دارند.

موارد مصرف مکمل غذایی چیست؟

دانستن اینکه موارد مصرف مکمل غذایی چیست و چه کسانی باید از این مکمل‌ها استفاده کنند یکی از مهم‌ترین مسائل پیرامون مکمل‌ های غذایی است. هیچ یک از انواع مکمل های غذایی جایگزین یک رژیم غذایی سالم به حساب نمی‌آیند و همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، مکمل غذای روزانه شما هستند. یک رژیم غذایی سالم، مقدار کافی میوه، غلات کامل، منابع پروتئینی و چربی‌های سالم را شامل می‌شود. هرکدام از این مواد غذایی، حاوی مواد مغذی و آنزیم‌هایی هستند که برای سلامت و عملکرد بدن ضروری به حساب می‌آیند. در صورتی که از طریق علائم خاص یا آزمایش‌های پزشکی ثابت شود که بدن با کمبود مواد مغذی یا آنزیم‌ها مواجه است، توصیه می‌شود که زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه از این مکمل‌ های غذایی برای جبران این کمبود استفاده شود.

تاثیرگذاری مکمل تغذیه ای

برای برخی از افراد، با وجود مصرف مواد مغذی، به دلایلی نظیر سوء هاضمه یا عدم جذب کامل مواد غذایی، نیاز مبرم به مصرف مکمل های غذایی در رژیم روزانه وجود دارد. به عنوان مثال، کلسیم و ویتامین D در حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان نقش اساسی برعهده دارند، یا مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری خطر بروز برخی از ناهنجاری‌های جنینی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. همچنین مصرف کپسول روغن ماهی (Fish Oil) ممکن است به پیشگیری یا کنترل بیماری‌های قلبی کمک نماید.

بنابراین، تاثیر مکمل‌ های غذایی بر روی سلامت غیرقابل انکار است و نه تنها این مکمل‌ها می‌توانند نیاز ما به موادی که با کمبود آن‌‌ها در بدن مواجه هستیم را تامین نمایند بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز نقش بسزایی خواهند داشت.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.