بهزی

جست‌وجو

برای دویدن در هوای سرد چه لباسی بپوشیم؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

برای دویدن در هوای سرد چه لباسی بپوشیم؟

برای دویدن در هوای سرد چه لباسی بپوشیم؟

سرد شدن هوا به معنای تبعید شدن به تردمیل در تمام طول زمستان نیست. به لطف فناوری پیشرفته پوشاک دویدن زمستانی، دوندگان دیگر مجبور نیستند که بار لباس های سنگین و ناراحت را حین دویدن در سرمای زمستان و در فضای باز به دوش بکشند یا اینکه برای گرم ماندن مجبور شوند در فضاهای سرپوشیده بدوند. اگر قصد دویدن در هوای سرد دارید 5 تا 10 درجه به دمای هوا (یا احساس واقعی دما، اگر پایین‌تر است) بیفزایید تا اینکه بدانید که باید مناسب چه دمایی در آن روز لباس بپوشید. از دمای پایین‌تر از این محدوده برای دوهای کوتاه استفاده کنید اما اگر قصد دارید برای مسافت طولانی‌تر بدوید یا تمرین شدیدتر انجام دهید آنگاه دمای بالاتر از محدوده مورد نظر را لحاظ نمایید. وقتی مشخص کردید که دمای دویدن در فضای باز چه عددی خواهد بود آنگاه می‌توانید شروع به انتخاب لباس دویدن خود کنید.

لباس های مناسب دویدن در هوای سرد زمستان

هنگام دویدن در هوای سرد زمستانی، پوشیدن لباس مناسب برای گرم و راحت ماندن و همچنین امکان تنفس مناسب و دفع رطوبت بسیار مهم است. در اینجا چند توصیه برای لباس مناسب برای دویدن در هوای سرد زمستانی آورده شده است.

سر، گردن و دست‌های خود را گرم نگه دارید

مهم است که در روزهای سرد سر، گوش‌ها، گردن، دست‌ها و پاها را بپوشانید و کلاه جاذب رطوبت سر کنید تا عرق پوست سر را جذب کند. همچنین باید از پوست در برابر سرما و باد و همچنین سرمازدگی و ترک خوردگی پوست و لب‌ها محافظت کنید.
پوشاک ورزشی

کلاه یا گوشی

کلاه پشمی یا کرکی برای گرم نگه داشتن سر هنگام دویدن در زمستان عالی است. اگر احساس گرمای بیش از حد کردید می‌توانید این نوع کلاه را به راحتی تا کنید در جیب شلوار خود بگذارید. کلاه لبه‌دار همچنین از صورت در برابر تابش نور خورشید و بارش باران محافظت می‌کند. گوشی‌های پشمی مانع از سرمازدگی گوش‌ها می‌شوند و همزمان امکان تبخیر شدن عرق را از پوست سر بوجود می‌آورند.

گتر یا دستمال گردن

گتر گردن، شبیه به آن چیزی که اسکی‌بازها استفاده می‌کنند در روزهای یخبندان و توفانی برای محافظت از گردن و صورت بسیار مفید خواهد بود. حتی می‌توانید آنرا روی دهان خود بکشید تا هوای استنشاق شده گرم شود که این کار به خصوص در ابتدای دویدن بسیار کمک کننده است. برخی دوندگان با هدف مشابه دستمال گردن ساده روی دهان خود می‌بندند. گزینه دیگر استفاده از باف است، دستمال لوله‌ای شکل بدون درز از جنس پارچه میکروفیبر که می‌توان از آن به اشکال مختلف استفاده کرد، از جمله کلاه بالاکلاوا (کلاه صورت‌پوش).

بالاکلاوا (کلاه صورت‌پوش) یا ماسک صورت

بالاکلاوا که همچنین با نام ماسک اسکی معروف است، نوعی سرپوش است که کل سر را می‌پوشاند و تنها صورت یا بخشی از آن و برخی مواقع تنها چشم‌ها مشخص است. جنس آن بیشتر از پشم یا کرک است و تنها زمانی استفاده از آن ضروری است که دمای هوا کمتر از منهای 12 درجه سانتیگراد باشد. از ماسک‌های صورت ویژه ورزش کردن هم می‌توان به عنوان پوشش استفاده کرد. این ماسک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل تنفس و راحت باشند و همزمان از شما در برابر هوای سرد و حتی گرده گیاهان یا سایر محرک‌ها محافظت کنند.

محافظ صورت و لب

باد و هوای سرد باعث ترک خوردن لب‌ها و پوست بدون محافظ می‌شود. با استفاده از برق لب یا وازلین از لب‌های خود محافظت کنید. از ضدآفتاب استفاده کنید چون آفتاب زمستان و بازتاب آن از روی برف باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود. همچنین می‌توانید وازلین روی بینی و گونه‌های خود (یا هر جای دیگر روی صورت) بمالید تا از بادسوختگی و ترک خوردن جلوگیری کنید.

دستکش‌های انگشتی و کیسه‌ای

گرم نگه داشتن دست‌ها و انگشت‌ها حین دویدن در هوای سرد و توفانی باید در اولویت باشد. باید دست‌های خود را با دستکش‌های دویدن عایق شده بپوشانید که این دستکش‌ها جاذب رطوبت، قابل تنفس و گرم باشند و بتوانید با وجود استفاده از آنها از صفحه‌ لمسی گوشی خود در مواقع اضطراری و رصد مسیر استفاده کنید.

چند لباس روی هم بپوشید

کلید لباس پوشیدن برای دویدن در هوای برفی زمستان استفاده از چند لایه لباس روی هم است. نه تنها روی هم پوشیدن باعث محبوس شدن گرمای بدن می‌شود بلکه همچنین این امکان را ایجاد می‌کند که عرق بدن از لایه‌های لباس عبور کرده و از گرمای بیش از حد بدن جلوگیری کند. پارچه‌های جاذب رطوبت عرق را از لایه زیرین لباس جذب و به لایه‌های بیرونی انتقال می‌دهند تا تبخیر شود.
پوشاک ورزشی

بالا تنه

سه تکه لباس روی هم بپوشید تا بالاته خود را گرم و خشک نگه دارید. اگر دمای هوای بین منهای 12 درجه سانتیگراد تا 4 درجه سانتیگراد باشد معمولاً می‌توانید لایه میانی را حذف کند. لایه جاذب زیرین: لایه‌ای که نزدیک‌تر از همه به بدن‌تان است باید از مواد مصنوعی جاذب مانند DryFit ، Thinsulate ، Thermax، پلی‌پروپیلن یا ابریشم باشد. از پارچه نخی به عنوان لایه زیرین استفاده نکنید چون وقتی خیس شود خیس باقی خواهد ماند. لایه عایق: لایه دوم یا میانی باید از مواد عایق مانند پشم باشد (به دنبال لباس‌هایی با برچسب Akwatek، Dryline، Polartec، پلی‌استر پشم، میکروپشم، Thermafleece و Thermax باشید. این لایه باید مقداری هوا را حبس کند تا شما را گرم نگه دارد و در عین حال به اندازه کافی بخار یا گرما را آزاد نماید تا از گرم شدن بیش از حد بدن جلوگیری نماید. لایه بیرونی ضدباد و ضدآب: این لایه باید از شما در برابر باد و رطوبت محافظت کند و همچنین اجازه عبور گرما و رطوبت را دهد. از کاپشن زیپ‌دار استفاده کنید تا قادر به تنظیم دما باشید. پارچه‌های خوب برای این لایه شامل ClimaFit، گورتکس، Microsuplex، نایلن، Supplex و Windstopper هستند.

پایین تنه

جهت لذت بردن از دویدن در سرما باید بدانید از چه پوششی برای پاهای خود استفاده کنید. پاها گرمای زیادی تولید می‌کنند پس نیاز به لایه‌های متعددی در پایین‌تنه ندارید. معمولاً می‌توانید از شلوار چسب یا شلوار دویدن تولید شده از مواد مصنوعی مانند Thermion، Thinsulate، Thermax، Coolmax، پلی‌پروپیلن و/یا ابریشم استفاده کنید. اگر دمای هوا کمتر از منهای 12 درجه سانتیگراد شد بهتر است که از دو لایه لباس برای پوشش پایین‌تنه استفاده کنید: شلوار چسب به عنوان لایه جاذب و لایه ضدباد مانند شلوار گرمکن.

قابل رویت باشید

از آنجایی که در زمستان روزها کوتاه‌تر و شب‌ها بلندتر هستند به احتمال بسیار زیاد در این ایام در تاریکی شب خواهید دوید. پس از لباس‌های شبرنگ یا رنگ روشن استفاده کنید. از رنگ‌های روشن‌تر مثل سفید، زرد، نارنجی یا نئون یا پارچه‌های شبرنگ استفاده کنید تا رانندگان وسایل نقلیه شما را ببینید. همچنین ملاحظات ایمنی برای دویدن در تاریکی را رعایت کنید تا صدمه نبینید.

محافظت از پاها

مادامی که پاهای خود را حرکت دهید و آنها را خشک نگه دارید گرم خواهند ماند. سعی کنید از پا گذاشتن در چاله‌های آب، برف و لجن خودداری نمایید. کفش‌هایی را برای دویدن انتخاب کنید که کمترین دوخت را داشته باشند چون از آنجا هوای سرد و آب به داخل پا نفوذ خواهد کرد. اگر نمی‌توانید از دویدن در برف اجتناب کنید باید کفش‌های دویدن تریل بخرید که کم‌وبیش ضدآب هستند و چسبندگی بیشتری در برف دارند. همچنین شاید تمایل داشته باشید که از یخ شکن استفاده کنید که به دور کفش دویدن بسته می‌شوند و اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کنند. هرگز جوراب نخی هنگام دویدن نپوشید، چه در هوای گرم و چه در هوای سرد. این نوع جوراب‌ها رطوبت را از خود عبور نمی‌دهند و به همین دلیل پاها خیس خواهند ماند و تاول خواهند زد. در عوض، از جوراب‌های جاذب رطوبت که از جنس پارچه‌هایی همچون آکریلیک، CoolMax یا پشم (در زمستان) هستند استفاده کنید. اگر در زمستان جوراب‌های ضخیم می‌پوشید باید ببینید که چگونه در کفش مخصوص دویدن جا خواهند شد. شاید مجبور شوید که نیم سایز بزرگتر یا مدل پهن‌تر از کفش را بخرید.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.