بهزی

جست‌وجو

لیست وظایف برای داشتن یک رستوران با فروش بالا

زمان مطالعه 1 دقیقه

لیست وظایف برای داشتن یک رستوران با فروش بالا

شغل رستوران داری

از میان مشاغلی که در بازار کسب و کار وجود دارد، رستوران داری یکی از فرصت‌های شغلی بسیار سخت می‌باشد. به همین دلیل جهت راه‌اندازی رستوران و فعالیت به عنوان رستوران دار، باید اطلاعات و مهارت‌های خود را پیرامون این شغل، افزایش دهید.

رستوران داری چیست؟

رستوران داری –همان‌طور که از اسمش پیداست – شغلی است که در آن شما یک یا چند رستوران راه‌اندازی می‌نمایید و سپس با مدیریت آنها، به کسب درآمد می‌پردازید. شایان ذکر است، هرچند در ظاهر این شغل ساده به نظر می‌رسد؛ اما شغل پر استرسی محسوب می‌گردد و شما باید در آن با مشکلات و چالش‌های مختلفی رو به رو شوید و آنها را بر طرف نمایید. جهت ورود به این حوزه کاری و تأسیس رستوران، بهتر است که از قبل با وظایف و مهارت‌های رستوران داری آشنا شوید.

شغل رستوران داری شامل چه وظایفی است؟

رستوران داری شغل تقریباً پیچیده‌ای می‌باشد و به عنوان یک رستوران دار شما با مسئولیت‌ها و وظایف مختلفی رو به رو خواهید شد که بهتر است قبل از ورود به این حوزه و هزینه کردن سرمایه خود از آنها آگاه شوید. در این قسمت از مقاله قصد داریم وظایف رستوران داری را با هم بررسی کنیم و ببینیم که در قالب این شغلِ به ظاهر ساده چه وظایفی نهفته شده است. وظایف یک رستوران دار عبارت‌اند از: _ تأمین نیروی انسانی _ مدیریت نیروی انسانی _ تأمین مواد اولیه _ بررسی موجودی مواد اولیه _ طراحی و دیزاین داخلی _ بررسی بازار هدف _ بررسی کیفیت و کمیت منوی غذایی _ پیش‌بینی شرایط آینده _ تبلیغات و بازاریابی
رستوران داری

تأمین نیروی انسانی

یکی از وظایف اصلی که بر عهده رستوران دار است، تأمین نیروی انسانی ماهر، برای بخش‌های مختلف رستوران می‌باشد. توجه کنید که یک رستوران دار (مخصوصاً آنهایی که دارای چند رستوران هستند) تمامی نیروی انسانی خود را به صورت مستقیم انتخاب نمی‌کنند؛ بلکه با انتخاب مستقیم مدیران هر بخش، وظیفه‌ی انتخاب نیروهای دیگر را بر عهده‌ی آنها می‌گذارند. در نهایت به عنوان مدیرِ مجموعه، فقط افرادی که انتخاب شده‌اند را بررسی می‌نماید تا فاکتورهای لازم را برای کار در رستوران وی داشته باشند.

مدیریت نیروی انسانی

پس از استخدام و تأمین نیروی انسانی، زمان آن می‌رسد که کارکنان خود را مدیریت نمایید. البته به عنوان یک رستوران دار، شما بیشتر اوقات بر روی مدیران قسمت‌ها یا شعبه‌های مختلف مجموعه نظارت دارید و ممکن است بنا به هر دلیلی مجبور باشید برای پیشرفت و بالا بردن عملکرد رستوران خود این افراد را جا به جا یا برکنار کنید. در این راستا، مدیریت نیروی انسانی و همچنین چگونگی برخورد با کارمندان، یک مهارت مهم و ضروری می‌باشد که برای انجام بهتر وظایف خود باید حتماً این مهارت را کسب نمایید.

تأمین مواد اولیه

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده‌ی رستوران دارها می‌باشد، تأمین مواد اولیه است. رستوران‌ها هر کدام از مواد اولیه‌ی مورد نیاز خود را از مکان‌های مختلفی تهیه می‌کنند. به عنوان یک رستوران دار، این وظیفه‌ی شماست که تصمیم بگیرید چه حجمی از مواد اولیه را از کجا و با چه قیمتی برای رستوران خود تأمین نمایید. با انجام درست این وظیفه، علاوه بر تضمین کیفیت مواد اولیه و غذای نهایی که به مشتریان عرضه می‌کنید، قادر هستید با کاهش هزینه‌های کلی، در نهایت به سود بیشتری دست پیدا کنید.

بررسی موجودی مواد اولیه

همان‌طور که وظیفه‌ی تأمین مواد اولیه بر دوش شماست؛ وظیفه‌ی بررسی موجودی مواد اولیه هم بر عهده‌ی شما می‌باشد. در این راستا، باید به طور مداوم و قبل از اتمام موجودی مواد اولیه، آنها را دوباره خریداری نمایید تا با کمبود مواد مورد نیاز مواجه نشوید. توجه داشته باشید که گاهی ممکن است به دلایل مختلفی مواد اولیه‌ای که سفارش داده‌اید، دیرتر از موعد مقرر به دست شما برسد؛ به همین دلیل باید قبل از اتمام کامل موجودی آنها را سفارش دهید. با رعایت این موضوع، حتی در صورت بروز مشکلاتی در تحویل مواد اولیه، کار رستوران شما متوقف نمی‌گردد.
رستوران داری

طراحی و دیزاین داخلی

وظیفه و هدف اصلی شما از رستوران داری جذب مشتریان بیشتر و کسب درآمد بالاتر می‌باشد. برای رسیدن به این هدف باید پاسخگوی خواست و نیاز مخاطبان باشید. در این راستا، قبل از تأسیس رستوران و همچنین بعد از آن، شما باید بازار هدف خود را بررسی کنید و ببینید که مردم بیشتر خواهان چه منوی غذایی و چه کیفیت و قیمتی هستند. انجام درست این وظیفه به شما کمک می‌کند کسب و کارتان را رونق دهید و موفق‌تر عمل کنید. به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای رستوران دارید که قشر مرفه در آن زندگی می‌کنند، باید از مواد اولیه‌ی گران‌تر و غذاهایی با کیفیت فوق‌العاده در منوی خود استفاده نمایید. در این صورت قادر خواهید بود با رقبای خود به رقابت بپردازید و مشتریان بیشتری را به رستوران خود جذب کنید. حال اگر همین رستوران – با منو گران – را در منطقه‌ای تأسیس کنید که قشر متوسط جامعه در آن زندگی می‌کنند هرگز به موفقیت نخواهید رسید؛ زیرا مخاطبان از لحاظ قدرت مالی نمی‌توانند هزینه‌ی بسیار بالایی را برای یک وعده در رستوران صرف کنند. در این راستا، باید سعی کنید ضمن در نظر گرفتن ذائقه و شرایط مالی مشتریان رستوران، خدماتی متناسب با این شرایط ارائه دهید.

بررسی کیفیت و کمیت منوی غذایی

یک رستوران دار، در کنار تمامی وظایف و مسئولیت‌هایی که دارد، باید بر روی کیفیت و کمیت غذاهای درون منوی رستوران هم نظارت داشته باشد. در صورت بروز مشکل در این زمینه شما باید به عنوان صاحب رستوران، از راه مشورت با کارکنان و زیردستان خود به اوضاع رسیدگی کنید و با بهبود شرایط، مشتریان را راضی نگه دارید. در واقع به عنوان یک مشکل رایج، رستوران‌های زیادی را دیده‌ایم که در ابتدا کیفیت و کمیت بالایی در سرو غذا داشته‌اند؛ اما با گذشت زمان و جذب مشتریان زیاد، از کیفیت یا کمیت منوی آنها کاسته شده است. این قبیل کست و کارها به مرور مشتریان خود را از دست می‌دهند. به منظور جلوگیری از این اتفاق به عنوان رستوران دار، باید همیشه به بررسی کیفیت و کمیت منوی غذای رستوران خود بپردازید.

پیش ‌‌بینی شرایط آینده

قیمت مواد اولیه جهت تهیه غذا برای رستوران‌ها و همچنین بهای مکانی که رستوران در آن راه‌اندازی شده است، همواره در حال تغییر است و خصوصاً در کشورهایی با اقتصاد ضعیف پیوسته افزایش می‌یابد. در این راستا، رستوران‌های موفق با مدیران باهوش، شرایط آینده را به درستی پیش‌بینی می‌نمایند تا دچار مشکلات مالی و همچنین کمبود مواد اولیه نشوند. حال این مسئله در کشورهایی که نرخ تورم در آنها بالا می‌باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که ممکن است ناگهان قیمت مواد اولیه چند برابر شود و شما باید این تغییر قیمت را پیش‌بینی کنید تا از لحاظ مالی ضربه‌ای به سرمایه و کسب و کار شما وارد نشود. به عنوان مثال، اگر پیش‌بینی کرده‌اید که قیمت یکی از مواد اولیه اصلی قرار است افزایش پیدا کند، می‌توانید با تغییر قیمت‌ها، سرمایه خود را در زمان افزایش قیمت مواد اولیه حفظ کنید و ضرری به شما و کسب و کارتان وارد نشود.

تبلیغات و بازاریابی

یکی از مهم‌ترین عواملی که به شما در جذب مشتری و درآمد بیشتر کمک می‌کند، بازاریابی و تبلیغات است. مدیریت این موضوع نیز بر عهده‌ی رستوران دار می‌باشد. در این راستا، شما باید تمامی راه‌های تبلیغات و بازاریابی برای رستوران‌ها را در ذهن داشته باشید و آنها را بررسی کنید تا ببینید کدام یک از آنها بر موفقیت رستوران شما تأثیر بیشتری دارد. شایان ذکر است، همواره این امکان را دارید که با کمک متخصصان تبلیغات و بازاریابی، استراتژی‌های بازاریابی مناسب را طرح و عملی نمایید و در نهایت به درآمد بیشتر دست پیدا کنید.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.