بهزی

جست‌وجو

تفاوت ظروف چینی و سرامیک

زمان مطالعه 1 دقیقه

تفاوت ظروف چینی و سرامیک

بخشی از لوازم آشپزخانه را ظروف غذاخوری تشکیل می دهند و به وسیله ی آنها می توانید غذاهای خوش طعمی که تهیه کرده اید را برای سرو آماده کنید. علاوه بر کارایی که این دست از ظروف در منزل دارند شکل ظاهری، رنگ، زیبایی و براقیت آن، زیبایی غذای شما را دو چندان کرده و میز شما را شکیل تر خواهد کرد.

به همین دلیل هنگام خرید این ظروف جنس و کیفیت ساخت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و در انتخاب نوع و جنس آن باید دقت کنید. با توجه به تولید ظروف مختلف از جنس های گوناگون و با شکل ظاهری متنوع رقابت بین‌ چینی و سرامیک از بقیه بیشتر بوده و کسانی که نیاز به خرید ظروف دارند بین انتخاب این دو مدل مردد می شوند که خرید کدام یک مزایای بیشتری دارد و نیازشان را برآورده می سازد.

تفاوت در جنس

اولین ‌و اصلی ترین مورد تفاوت در جنس این دو نوع ظروف می باشد. ‌جنس اصلی ظروف چینی و سرامیکی از خاک رس ترکیب شده با برخی مواد معدنی می باشد ولی تفاوت اصلی آنها در درجه حرارتی است که آنها فرم گرفته و ساخته می شوند، می باشد. ظروف چینی با خاک رسی که دانه های آن ریز و ظریف است در دمای ۲۶۰۰ سانتی گراد ساخته می شوند ولی ظروف سرامیکی از خاک رس با دانه های درشت تر در دمای ۲۳۰۰ سانتی گراد تهیه می شوند. به دلیل درشت بودن بافت خاک رس و دمایی که در آن قرار می گیرند منافذی روی سطح ظروف سرامیکی پدید می آید که برای پوشاندن آنها از نوعی لعاب کمک می گیرند ولی دانه های خاک رس ظروف چینی ریز هستند و در درجه حرارت بالایی ساخته می شوند باعث ایجاد این حفره ها در ظروف چینی نخواهد شد و دیگر نیازی به پوشش لعابی ندارند‌.

وزن ظروف

با توجه به حرارت مختلف ظروف چینی و سرامیکی وزن آنها نیز با هم‌ تفاوت دارد. ظروف چینی وزن سبک تری نسبت به ظروف سرامیکی دارند و استفاده و جابه جایی آنها راحت تر می باشد.

شکل ظاهری

شکل ظاهری ظروف سرامیکی و چینی هم با هم تفاوت دارد. ظروف سرامیکی معمولا طرح های ساده و مینیمالی دارند ولی ظروف چینی دارای طرح ها و مدل های متنوعی هستند و می توانید آنها را متناسب با سبک و شکل ظاهری بقیه ظروف تان ست کنید.

دوام ظروف چینی و سرامیک

این دو نوع ظرف از لحاظ دوام هم با هم تفاوت دارند. هر چند ظروف سرامیکی ضخیم تر و سنگین تر از ظروف چینی هستند ولی دوام کمتری دارند و در برابر ضربه و شکنندگی از چینی حساس تر هستند. حال ممکن است به ظاهر ظروف چینی که نگاهی می اندازید به دلیل ضخامت کمتر و وزن سبک تر به نظرتان بیاید که شکننده هستند، بله شکننده اند و با افتادن هردو می شکنند، ولی در مقایسه با ظروف سرامیکی مقاوم تر هستند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.