بهزی

جست‌وجو

انواع مبدل های حرارتی

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع مبدل های حرارتی

انواع مبدل های حرارتی از نظر فشار کاری به دو دسته کم فشار و پر فشار و از نظر ساختار به انواع زیر تقسیم می شوند : ۱ . مبدل های لوله ای ۲ . مبدل های پوسته و لوله (شل اند تیوب) ۳ . مبدل های هوا خنک یا همان فن دار (درای کولر) ۴ . مبدل های صفحه ای

✳️ مبدل حرارتی لوله ای (یا همان دو لوله ای) ✳️

در این نوع ، یک لوله با قطر کوچک درون لوله ای دیگر با قطر بزرگتر و به صورت هم مرکز قرار می گیرد و انتقال حرارت از طریق جداره لوله کوچک تر بین دو سیال انجام می شود. این نوع ساده ترین نوع مبدل است که بزرگترین عیب آن ، توان انتقال حرارت کمتر نسبت به سایر مبدل ها به خاطر سطح تبادل حرارتی کم آن است. از این نوع بیشتر برای تبادل حرارت بین سیالات گازی شکل استفاده می شود. همچنین زمانی که فشار یکی از دو سیال یا هر دو بالا باشد می توان از این نوع استفاده نمود. مزایا مبدل دو لوله ای عبارت است از : طراحی ساده هزینه ساخت کم کنترل ساده جریان پاک سازی آسان کاربرد در فشارهای بالا نکته : یکی از مهمترین معایب این نوع از مبدل ها این است که سطح انتقال حرارت کمی داشته و فقط برای مبدل های کوچک و با ظرفیت کم مناسب است که در شکل زیر نمونه ای از آن نشان داده شده است.

✳️مبدل حرارتی پوسته و لوله✳️

مبدل حرارتی پوسته و لوله (یا همان شل اند تیوب – Shell and Tube) از تعدادی لوله و یک پوسته بزرگ که لوله ها را احاطه می کند، تشکیل شده است. از درون لوله ها معمولا یک سیال مایع با دمای کم و اطراف لوله ها یک سیال گازی شکل با دمای بالا جریان می یابد (البته حالت و نوع سیال در کاربردهای متفاوت مختلف است) که تبادل حرارتی زیادی به علت وجود تعداد زیادی لوله صورت می گیرد و آن را به پر کاربردترین مبدل در صنعت تبدیل کرده است. جنس لوله ها معمولا از مس و در برخی موارد با توجه به نوع کاربری می تواند از برنج ، آلومینیوم ، استیل ، نیکل و غیره باشد. در شکل زیر اجزای مبدل حرارتی پوسته و لوله از جمله تیوب شیت ، بافل و … نشان داده شده اند. وظیفه تیوب شیت ها، مهار و آبندی لوله ها نسبت به هم و نیز نسبت به پوسته است. پوسته یک ورودی و یک خروجی برای سیال دارد و ورود و خروج سیال دیگر به لوله ها توسط تیوب شیت انجام می شود. بافل ها نیز صفحاتی هستند که جهت جریان سیال درون پوسته (جریان سیال اطراف لوله ها) را به صورت تناوبی تغییر داده و با ایجاد جریانی مغشوش در سیال، نرخ انتقال حرارت را به شدت افزایش می دهند. بافل ها (Baffle) در واقع تیغه هایی هستند که درون پوسته جاسازی شده اند و باعث می شوند که سیال اطراف لوله ها مسیر پر پیچ و خم تری را طی کرده و انتقال حرارت بیشتری صورت بگیرد.

✳️مبدل حرارتی صفحه ای✳️

مبدل حرارتی صفحه ای یا همان پلیتی از تعداد زیادی صفحه فلزی که با فاصله اندکی کنار یکدیگر قرار می گیرند و با الگوی یکی در میان نسبت به هم آب بندی می شوند، تشکیل می شود. یک سیال به عنوان سیال دما بالا و یک سیال هم به عنوان سیال دما پایین وارد آن شده و از طریق سطح فلزی این صفحات با یکدیگر تبادل گرمایی انجام می دهند. این صفحات سطح انتقال حرارت زیادی ایجاد می کنند و به همین دلیل ابعاد این نوع از مبدل ها کوچک (فشرده) است. یکی از معایب این مبدل ها در مقایسه با انواع مبدل شل اند تیوب (پوسته و لوله) این است که فشار کمتری را تحمل می کنند و برای کاربردهای فشار بالا معمولا از نوع پلیتی استفاده نمی شود.

✳️ مبدل های هوا خنک یا همان فن دار (درای کولر)✳️

انواع مبدل های حرارتی هوا خنک که به آنها فن دار یا درای کولر نیز گفته می شود از یک یا تعدادی کویل (لوله های متعدد رفت و برگشتی با پره هایی در اطراف آن) و یک یا تعدادی فن تشکیل شده اند (همانند رادیاتور اتومبیل) که سیال با درجه حرارت بالا از داخل کویل عبور می کند و در اثر وزش هوا توسط فن ها از سطح بیرونی کویل و در نتیجه برخورد ذرات هوا با سطح داغ لوله ها و پره های کویل، حرارت اضافی از سیال با درجه حرارت بالا گرفته می شود. مبدل های هوا خنک خود به انواع عمودی، افقی و V شکل تقسیم می شوند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.