بهزی

جست‌وجو

☑️ ورق هایمپک و موارد کاربرد آن

زمان مطالعه 1 دقیقه

☑️ ورق هایمپک و موارد کاربرد آن

☑️ ورق هایمپک چیست و موارد کاربرد آن کدامند؟

ورق هایمپک نوعی ورق انعطاف‌پذیر و مقاوم از زیرمجموعه پلی‌‌استایرن‌ها است. پلی‌استایرن هم همان ماده اولیه پلاستیک بسیار سخت است، که یک ترکیب پلیمری شفاف و با مقاومت بالایی است، بهمین دلیل در ساخت بسیاری از لوازم بهداشتی، ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف، اسباب بازی‌های کودکان، لوازم ورزشی و حتی در صنعت اتومبیل‌سازی به‌طور گسترده به کار می‌رود. پلی استایرن همچنین بعلت خاصیت دی‌الکتریک بودن در صنایع الکتریکی هم به‌کار می‌رود. پلی استایرن، نوع مقاوم دیگری به نام کو پلیمر دارد، که نسخه‌ای مقاوم‌تر و اصلاح شده این ماده بوده و در ساخت ظروف و تجهیزات خانگی کاربرد دارد. کو پلیمر با نام هایمپک (High Impact Polystyrene) شناخته می شود که نوعی پلی استایرن مقاوم است و به آن (HIPS) هم می‌گویند. به طورکلی می‌توان گفت که پلی‌استایرن‌ها به سه دسته کریستال، یونولیت و هایمپک تقسیم‌بندی می‌شوند.

☑️ انواع پلی استایرن

پلی‌استایرن یا پلی‌استرین یک پلیمر مصنوعی است که در سه دسته‌ کلی موجود است: پلی استایرن معمولی (GPPS) که با نام تجاری ورق کریستال شناخته می‌شود. پلی استایرن مقاوم (HIPS) که با نام تجاری هایمپک شناخته می‌شود. پلی استایرن انبساطی (EPS) که با نام یونولیت شناخته می‌شود. ورق هایمپیک نوعی پلی‌استایرن مقاوم است که خاصیت ضربه‌پذیری بالایی دارد. این ویژگی به همراه مواردی چون قالب‌گیری مناسب، چسبندگی خوب، انعطاف‌پذیری و قیمت ارزان باعث شده تا هایمپک به صورت مستقیم در ساخت بدنه لوازم و تجهیزات خانگی، ظروف یک‌بارمصرف، قفسه و طبقات داخلی یخچال‌فریزر، لوازم ورزشی و بسیاری موارد دیگر مورداستفاده قرار بگیرد. محبوبیت ورق هایمپک به قدری بالا است که جزء شش پلیمر پرمصرف دنیا محسوب می‌شود.

☑️ روش تولید ورق هایمپک

پلی استارین در حالت عادی به صورت جامد است. برای تولید هایمپک ابتدا مواد اولیه وارد دستگاه مخصوصی می‌شود، سپس مواد با حرارت بالا ذوب‌شده و تغییر شکل داده می‌شود، با عبور مواد از نورد دستگاه، هایمپک به شکل ورق با ضخامت‌های یکسان تولید می‌شود. در فرآیند نورد، مواد از میان غلتک‌های مخصوص عبور کرده و تغییر شکل پیدا می‌کنند. ورق‌های هایمپک در ابعاد 120*180 سانتی‌متر و ضخامت 1 تا 8 میلی‌متر تولید می‌شود. ورق‌های هایمپک بیشتر در رنگ‌های سفید، آبی، طوسی، مشکی، قرمز، سبز و زرد تولید می‌شوند.

☑️ کاربرد‌های هایمپک

ویژگی‌های منحصربه‌فرد هایمپک نظیر وزن سبک، قالب پذیری مناسب، قیمت ارزان و… این ماده را به یکی از پرکاربردترین پلیمرهای دنیا تبدیل کرده است. هایمپک همانند دیگر ترموپلاستیک‌ها با حرارت دیدن نرم و منعطف شده و با سرد شدن مجدد به حالت جامد برمی‌گردد؛ این خاصیت باعث شده تا ورق هایمپک تبدیل به یک متریال مناسب برای تولید برخی قطعات گردد.

☑️ کاربرد در صنایع بسته‌بندی

ورق هایمپک با بسته‌بندی مواد غذایی سازگار بوده و مورد تائید سازمان اف‌دی‌ای آمریکا است. هایمپک در برابر رطوبت مقاوم بوده و ماده‌ای مناسب جهت بسته‌بندی مواد غذایی است. از ظروف هایمپک برای بسته‌بندی محصولات با ماندگاری کوتاه مدت هم می‌توان استفاده کرد، به‌طور مثال برای بسته‌بندی و نگهداری مواد خوراکی مانند: گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، محصولات لبنی و مواد فاسدشدنی از بسته‌بندهایی از جنس پلی‌استایرن مقاوم یا هایمپک استفاده می‌شود. این کار یک‌راه مؤثر و ارزان برای بسته‌بندی و جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی است.

☑️ ساخت ظروف یک‌بارمصرف با هایمپک

یکی از پرکاربردترین مصارف ورق هایمپک در تولید ظروف یک‌بارمصرف است. تولید و عرضه ظروف یک‌بارمصرف زندگی را بسیار راحت کرده است. امکان عرضه غذا به تعداد زیاد، عدم نیاز به همراه داشتن قاشق و چنگال، امکان خرید نامحدود با قیمت ارزان، گرم ماندن غذا و از همه مهم‌تر رعایت بهداشت ازجمله مزایای وجود ظروف یک‌بارمصرف است. ظروف یک‌بارمصرفی که با هایمپک ساخته می‌شوند دارای استحکام، انعطاف، رنگ و فرم پذیری مناسبی هستند. با توجه به خاصیت قالب‌پذیری و انعطاف‌پذیری که هایمپک دارد، این ورق توسط قالب‌های مخصوص به انواع مختلف ظروف یک‌بارمصرف تبدیل می‌شود.

☑️ بسته‌بندی لوازم خانگی و کالاهای الکترونیکی

یکی دیگر از کاربردهای ورق هایمپک استفاده در جعبه لوازم‌خانگی و کالاهای الکترونیکی برای حفاظت از عواملی مانند ضربه و رطوبت است.

☑️ ساخت ابزار و لوازم هنری

هایمپک به راحتی به اندازه و شکل‌های گوناگون تبدیل می‌شود. ازاین‌رو برای ساخت طرح‌های هنری مانند: شابلون و تزیین و آراستن لوازمی مانند درخت کریسمس مورداستفاده قرار می‌گیرد. از ورق هایمپک برای ساخت آثارهنری، اشعار و چهره‌ اشخاص در قالب تابلو‌های تزیینی نیز استفاده می‌گردد.

☑️ ساخت اسباب‌بازی

قیمت ارزان و تولید ساده ورق هایمپک در شکل و اندازه‌های گوناگون سبب شده تا این ماده انتخاب مناسبی برای ساخت اسباب‌بازی باشد.

☑️ دیگر کاربردهای هایمپک شامل موارد زیر می‌شوند:

☑️ کاربرد در بدنه لوازم‌خانگی نظیر یخچال و فریزر. ☑️ ساخت سینی و ظروف غذا. ☑️ مدل‌سازی قطعات مختلف. ☑️ تولید لوازم ورزشی. ☑️ کاربرد در ساخت لوازم بهداشتی. ☑️ علائم راهنما و هشداردهنده. ☑️ پوسترهای تبلیغاتی و بنرها.

☑️ ویژگی‌های هایمپک

مزایای ورق هایمپک سبب مصرف بالای این ورق در صنایع مختلف شده است. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: وزن سبک. قیمت ارزان. مقاوم در برابر رطوبت. خاصیت ضربه‌پذیری بالا. قابلیت ساخت و گرم کردن مجدد. پایداری و استحکام مناسب. انعطاف‌پذیر. قالب پذیری مناسب. قدرت چسبندگی و رنگ‌پذیری مناسب. قابل بازیافت شدن.


☑️ روش برش ورق هایمپک

ورق هایمپک در دو نوع دستی و لیزیری برش می‌خورد. برش لیزری توسط دستگاه‌های مخصوص و طبق برنامه و ابعاد تعریف‌شده صورت می‌گیرد. برش لیزری مزایایی مانند: سرعت و دقت بالا، کیفیت مطلوب و نتیجه کاری تمیز و یکدست را به همراه دارد. گاهی در دسترس نبودن دستگاه برش لیزری باعث می‌شود تا برش این ورق به صورت دستی انجام شود. برش دستی ورق هایمپک توسط تیغ مخصوص با نام کاتر طلق‌بر یا موکت بر انجام می‌شود. یکی از موارد استفاده برش لیزری هایمپک در ساخت انواع شابلون است. برش لیزری شابلون هم یکی از خدمات ما در مجموعه فراپلکس است.

☑️ خاصیت اشتعال‌پذیری هایمپک

با بررسی خاصیت اشتعال پلی‌استایرن می‌توان با توجه به خواص زیر به هایمپک بودن آن پی‌برد: ورق هایمپک وقتی با شعله می‌سوزد بعد از اتمام شعله به سوختن ادامه می‌دهد. شعله حاصل از سوختن این ماده زردرنگ است. دود حاصل از سوختن هایمپک سیاه‌رنگ است. هنگام رسیدن به دمای ذوب در شعله چکه می‌کند. هنگام سوختن بوی آن شبیه بوی گاز طبیعی است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.