بهزی

جست‌وجو

تنها راه شناخت فیروزه اصل چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

تنها راه شناخت فیروزه اصل چیست؟

تنها راه شناخت فیروزه اصل چیست؟

به جرأت می‌توان گفت تشخیص فیروزه اصل کار هر کسی نیست و حتی افراد حرفه‌ای نیز ممکن است در برخی مواقع از شناخت فیروزه اصل عاجز شوند. در ایران چون کیفیت فیروزه نیشابور بالاتر از کیفیت فیروزه کرمان و دامغان است بنابراین قیمت بالاتری دارد. برخی از افراد سودجو فیروزه دامغان یا کرمان را جای فیروزه نیشابور می‌فروشند و از این طریق سودهای کلانی به دست می‌آورند. بنابراین هنگامی که قصد دارید فیروزه نیشابور بخرید حتماً از فروشنده بخواهید شناسنامه نیشابوری بودن فیروزه را در اختیار شما قرار دهد.با این حال راه‌هایی وجود دارد که شما از طریق آن‌ها می‌توانید به اصل بودن انگشتر فیروزه خود پی ببرید.

شناخت فیروزه اصل از طریق رنگ آن

سنگ فیروزه اصل رنگ ماتی دارد. این سنگ چون مس دارد به رنگ آبی، کروم و یا وانادیوم به رنگ سبز است. آهن موجود در این سنگ به رنگ زرد، در دامنه‌ای از آبی کم رنگ تا آبی مایل به سبز و نیز از سبز مایل به زرد قرار می‌گیرد. فیروزه‌هایی که از معدن نیشابور استخراج می‌شوند چون رگه ندارند آبی یک دست هستند.فیروزه‌ای که مرغوب است و از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد رنگی به رنگ آبی آسمانی دارد. دقت کنید رنگ آبی آسمانی فیروزه اصل بیشتر در رأس آن مشهود است نه در اطراف افقی آن. نقاط و رگه‌های سیاه رنگ فیروزه نیشابور اصل معمولاً در پشت نگین قرار می‌گیرد.
چنانچه انگشتری با فیروزه نیشابور خریدید و خواستید از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید انگشتر را چند لحظه‌ای در مقابل آفتاب قرار دهید. اگر رنگ فیروزه انگشتر شما تغییر کرد، معلوم می‌شود فیروزه تقلبی است. سنگ فیروزه قلابی را معمولاً از پلاستیک‌های فشرده شده که به آن رنگ آبی زده‌اند می‌سازند.برای این که تشخیص دهید فیروزه شما از پلاستیک فشرده ساخته شده است یا خیر می‌توانید با استفاده از یک سوزن خط نازکی روی فیروزه بکشید. اگر روی فیروزه خط عمیقی ایجاد شد، معلوم می‌شود فیروزه انگشتر شما قلابی است. چنانچه فیروزه انگشتر شما اصل باشد نباید روی آن خط ایجاد شود. همچنین با استفاده از فیروزه اصل می‌توان روی شیشه خراش ایجاد کرد چرا که فیروزه اصل قادر است شیشه را ببرد.

شناخت فیروزه اصل از طریق رگه‌های آن

چنانچه می‌خواهید نگین انگشتر شما فیروزه ایران باشد، باید بتوانید آن را از فیروزه آمریکایی و فیروزه تبتی تشخیص بدهید. برای این کار لازم است بدانید فیروزه آمریکایی و فیروزه تبتی چه ویژگی‌هایی دارد. فیروزه آمریکایی در ایران کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین احتمال این که فیروزه آمریکایی به جای فیروزه ایرانی به فروش برسد بسیار کم است. فیروزه تبتی نیز نسبت به فیروزه ایرانی سطحی صاف و رنگی روشن دارد. رگه‌های فیروزه تبتی بسیار نازک و مانند مو باریک هستند.معمولاً این نوع فیروزه‌ها را به شکل تکه‌های ریز از معادن استخراج می‌کنند. از این رو برای این که بتوانند از آن‌ها نگینی برای انگشتر بسازند از چندین سنگ فیروزه به شکل کوبیده استفاده می‌نمایند. فیروزه ایرانی نسبت به فیروزه تبتی ضمخت‌تر است. رگه‌های روی آن نیز به شکل ترک‌های درشت که رنگی تیره دارند می‌باشد. لازم به ذکر است فیروزه‌های ایرانی به صورت درشت استخراج می‌شوند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.