بهزی

جست‌وجو

کوکی چیست و چه انواعی دارد؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

کوکی چیست و چه انواعی دارد؟

معمولا به کیک های کوچک، نازک و شیرین، کوکی گفته می شود. بر اساس این تعریف به هر گونه کیک یا شیرینی ترد و نرمی که با تخم مرغ، آرد، کره یا روغن درست شود می توان کوکی گفت. در کشور های مختلف اسامی گوناگونی برای کوکی وجود دارد. برای مثال در استرالیا و انگلستان به کوکی بیسکوئیت می گویند. ایتالیایی ها نیز دو نام مختلف برای کوکی دارند که یکی از آنها مانند بیسکوییت است. آنها از نام های amaretti و biscotti استفاده می کنند. آلمانی ها کوکی های کریسمس را Keks یا Plzchen می نامند. تاریخچه کوکی شاید تصور کنید که کوکی متعلق به کشور های خارجی است. اما باید بدانید که قدمت کوکی به کشور خودمان ایران باز می گردد. کیک هایی که به سبک کوکی پخته می شوند به قرن هفتم بعد از میلاد و به ایران باز میگردد. چراکه ایران جزو نخستین کشور هایی بود که در آن قند و شکر یافت می شد. به مرور زمان بیسکوییت ها به یکی از خوراکی های مناسب در سفر ها تبدیل شدند. چراکه آنها برای مدت طولانی سالم می ماندند و میشد آنها را ماه ها نگهداری کرد. قرن هفتم همانطور که گفته شد، اولین بار پخت شیرینی هایی نظیر کوکی در ایران شکل گرفت. بعد از آن با حمله مسلمانان به اسپانیا، در طول جنگ های صلیبی و توسعه تجارت اقلامی نظیر ادویه جات، شکر و … از طریق دریای مدیترانه به اروپای شرقی، دستور پخت کوکی های ایرانی نیز به این کشور ها وارد شد. قرن چهاردهم محبوبیت انواع کوکی به اندازه ای در اروپا زیاد بود که دستور العمل های پخت کوکی در کتاب های آشپزی رنسانس نیز یافت می شد. قرن پانزدهم در این قرن اولین دستور پخت کوکی در کتاب های آشپزی پیدا شد. این کتاب نوشته توماس داوسون می باشد. قرن نوزدهم به دلیل انقلاب صنعتی که در این عصر رخ داد وسایل پخت و پز زیادی به بازار راه یافت. این ماشین آلات فرصت زیادی برای نانوایان و قنادان ایجاد کرد. به همین خاطر انواع کوکی در شکل، طعم و اندازه های گوناگونی تولید شدند.

مواد تشکیل دهنده کوکی

کوکی ها با موادی مشابه مواد تشکیل دهنده کیک تهیه می شوند. تفاوت کوکی با کیک ها در این است که در کوکی نسبت خمیر مایع کمتری با نسبت بیشتری شکر و چربی به آرد دارد. معمولا انواع کوکی ها بر اساس سیال بودن خمیرشان طبقه بندی می شوند. اما ماده اصلی هر نوع کوکی را می توان شکر، روغن و آرد گندم آن دانست. اما در کوکی ها مواد دیگری مانند تخم مرغ، شیر، شکلات، نارگیل، آجیل و انواع ادویه جات را می توان دید. کوکی شکلات چیپسی این کوکی، از محبوب ترین شیرینی های آمریکا است. این نوع از کوکی برای اولین بار در ایالت ماساچوست آمریکا، توسط یک استاد دانشگاه که متخصص تغذیه بود خلق شد. شیرینی شانس این نوع از کوکی یک شیرینی ترد و بامزه است که فرم و شکل خاص و متفاوتی دارد. در زمان های قدیم داخل این شیرینی، نوشته های شانسی قرار میدادند. این نوشته ها حاوی کلمات و جملات امیدوار کننده ای بوده. به همین خاطر به آن شیرینی شانس گفته می شود. شما نیز می توانید برای مناسبت های خاصی نظیر تولد، سالگرد ازدواج، ولنتاین و … نیز داخل این شیرینی را با جملات زیبا، برای عزیزانتان پر کنید.

لیدی فینگر

لیدی فینگر ها نیز نوعی از کوکی به حساب می آیند. لیدی فینگر نوعی بیسکوییت انگشتی و بیضی شکلی هستند که برای نخستین بار در سال ۱۱۰۰ میلادی در فرانسه ابداع شدند. این بیسکویت ها امروزه در سراسر دنیا محبوب شده اند.

ماکارون

ماکارون ها، کوکی های نرم و گردی هستند که لایه خارجی تردی دارند. ماکارون از سفیده تخم مرغ درست می شود. گفته می شود که ماکارون، نخستین بار در یک صومعه ایتالیایی درست شده است.

کوکی بادام زمینی


از انواع دیگر کوکی، می توان به کوکی کره بادام زمینی اشاره کرد. ماده اصلی این کوکی را کره بادام زمینی تشکیل می دهد. این کوکی نخستین بار در قرن نوزدهم و در کانادا تهیه شد.

کوکی بیسکوییتی

این نوع از کوکی اصالتا ایتالیایی می باشد و رطوبت بسیار کمی دارد. بیسکوتی به دلیل رطوبت کمی که دارد دیر فاسد می شود. به خاطر همین ویژگی نیز دیانوردان این شیرینی را در سفر های طولانی مدت خود به دریا می بردند. چراکه دیر خراب میشد و تا مدت ها سالم باقی می ماند. بیسکوتی به معنی دو بار پخته شده است.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.