بهزی

اصول نگهداری از ظروف ملامین

زمان مطالعه 1 دقیقه

اصول نگهداری از ظروف ملامین

🔷هنگام شست و شوی ظروف ملامین باید به چه نکاتی توجه کرد؟🔷

سعی کنید، از اسکاج های نرم که فاقد هیچ گونه زبری و تیزی هستند، برای شستن این ظروف استفاده کنید. اسکاج سیمی می تواند ظروف ملامین را خش دار کند.
همیشه از آب ولرم برای چربی زدایی بهره ببرید، شستن با آب سرد باعث شده چربی ها بر روی ظرف بچسبند. آب بسیار داغ نیز بیش از حد دمای ظرف را بالا می برد. بهتر است از این کار پرهیز شود. آب ولرم بهترین دما برای شست و شو ظروف ملامین می باشد.
اگر آلودگی به نحوی بر روی ظرف قرار گرفته باشد که به راحتی قابل جدا سازی نیست. اصلا به سراغ کاتر و یا چاقو که دارای نوک تیز می باشند، نروید. چرا که ممکن است قسمتی از رویه ی ظرف در اثر فشار قسمت تیز چاقو کنده شود. برای جدا کردن آلودگی در یک بازه زمانی طولانی مدت آن را درون آب قرار داده و صبر کنید تا حسابی خیس بخورد. پس از آن به راحتی با اسکاج پاک می شود.
با خیال راحت می توانید ظروف ملامین را درون ماشین ظرف شویی قرار دهید.در صورت جرم گرفتن ظروف ملامین، از وایتکس کمک بگیرید. سینک ظرفشویی و یا یک تشت را پر از آب کنید و مقداری محلول سفید کننده و یا وایتکس به آن ها اضافه کنید. به آرامی ظروف را در آب غوطه ور کرده و پس از گذشت یک ربع تا بیست دقیقه آن ها را آب کشی کنید. می بینید که تمامی لکه ها پاک شده اند. حتی می توانید ظروف ملامین را حدود 1 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، آفتاب لکه های ایجاد شده بر روی ظروف ملامین را کاملا از بین خواهد برد.
بعضی از شوینده ها دارای قدرت بسیار زیادی بوده و انواع مواد پلاستیکی و ظروف را در خود حل می کنند. به عنوان مثال محلول جوهر نمک قدرت زیادی داشته و هرگز نباید با ظروف ملامین تماسی داشته باشند. احتمال از بین بردن لعاب ملامین توسط جوهر نمک وجود دارد. هنگام انتخاب شوینده ها، برای پاکسازی ظروف ملامین دقت کافی را داشته باشید.

🔷نکات مهم حین استفاده از ظروف ملامین🔷

سرما هیچ آسیبی به ظروف ملامین نمی رساند.حتی می توان ظروف ملامین را درون بخچال و یا فریزر قرار داد. اما گرمای زیاد به هیچ وجه برای ملامین خوب نیست. هنگام سرو غذا صبر کنید کمی دمای غذا کاسته شود، سپس آن را به درون ظرف انتقال دهید.
به هیچ عنوان از این ظروف به عنوان صفحه ای برای خرد کردن استفاده نکنید.هر گونه فشاری در اثر ضربه ی چاقو بر لعاب رویی و خود ملامین آسیب جدی وارد خواهد کرد.
ظروف ملامین در برابر حرات به شدت آسیب پذیر می باشند و اگر در معرض کوچکترین شعله آتش قرار بگیرند، از رنگ سفید به قهوه ای درآمده و می سوزند. البته هیچ اشکالی ندارد که غذای گرم و داغ را درون ظروف ملامین ریخت. اما نباید شعله ی آتش به آن ها نزدیک شود.
ظروف ملامین به هیچ عنوان مناسب ماکرویو، اون تستر و فرگاز نستند. نباید آن ها را درون چنین دستگاه هایی قرار داد. چرا که باعث سوختن آن ها می شود.
تغییر دمای ناگهانی نیز باعث آسیب پذیری ظروف ملامین خواهد شد. اگر دمای ظرف ملامین بسیار پایین می باشد، ریختن آب جوش و یا غذای گرم درون آن کار درستی نبوده و ملایم شکسته خواهد شد.
یک سری از ادویه ها مانند زرد چوبه و زعفران رنگ خود را ظروف ملامین منتقل می کنند. که برای شستن و از بین بردن لکه های زرد باید یک سری دستور العمل انجام شود. ( قبلا توضیح داده شد) بهتر است از تماس بیشتر زردچوبه با ظرف اکیدا خود داری کنید.
پرت شدن و یا ضربه ی شدید سبب شکسته شدن ظروف ملامین خواهد شد. پس از شکستن مواد اولیه قابلیت نفوذ بر روی مواد غذایی را داشته و باعث آزاد شدن سموم متعددی می شود. اگر ظرف ملامین به هر دلیلی شکست، آن را دور بریزید. اکیدا از وارد شدن ضربات محکم به ظروف ملامین خودداری شود.
رنگ هایی مثل گواش، آبرنگ و رنگ های اکریلیک را درون ظروف ملامین قرار ندهید. چرا که این رنگ ها تاثیر زیادی بر ظروف گذاشته و سبب ایجاد لک های رنگی بر روی آن ها می شوند.

🔷مکان مناسب برای نگهداری از ظروف ملامین🔷

ملامین مقاومت بالایی داشته و می توان آن ها بر روی همدیگر قرار داد. نیازی به استفاده از نظم دهنده و یا راف برای نگهداری از ملامین نیست.
توجه داشته باشید که قفسه و یا کمدی که ملامین در آن نگهداری می شود، دور از اجاق گاز و یا ماکرویو باشد.بهتر است از قرار دادن اشیا سنگین و ظروف فلزی بر روی ملایمن خود داری شود. چرا که ممکن است ایجاد خش و خطوط بر روی آن ها کند.
ارتفاع ظروف ملامین که بر روی هم چیده شده اند، زیاد نباشد. چرا که وقتی ظروف زیادی بر روی همدیگر قرار بگیرند، ممکن است یک برج ملامینی خم و ناصافی ایجاد شود. بعد از یک مدت ظروف از روی همدیگر لیز خورده و به سمت پایین پرتاب خواهند شد.
برای چیدمان بهتر ظروف ملامین ، ابتدا بشقاب های غذا خوری، سپس خورش خوری و بعد میوه خوری را بر روی یکدیگر قرار دهید. چیدمان از کوچک به بزرگ علاوه بر نظم دهی بهتر، ظاهری زیبا را به چیدمانتان می دهد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.