بهزی

جست‌وجو

ادویه جنوب چیست ؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

ادویه جنوب چیست ؟

از زمان های گذشته استفاده از گیاهان مهم بوده و در طب و غذا ها از آنها استفاده های بسیاری می شده است، امروزه نیز با وجود پیشرفت های روز افزون در حوزه علم و فناوری، بشر از خواص و فواید گیاهان غافل نشده است بلکه بیشتر به آنها توجه می شود زیرا به دلیل مشغله های انسان امروزی و آلودگی هایی که پیشرفت ها به وجود آورده اند افراد به دنبال زندگی سالم و غذاهای پر خاصیت هستند. به همین دلیل به ادویه ها توجه ویژه ای می شود. ادویه جات نه تنها طعم، عطر و رنگ غذا را بهبود می دهند بلکه خواص و فوایدی نیز دارند.

ادویه ها یکی از مهم ترین چاشنی های غذاها به خصوص غذا های ایرانی هستند. ایرانیان برای هر غذا از ادویه های مخصوص آن و یا با توجه به سلایق شخصی از آنها استفاده می کنند که در هر منطقه ایران نوع ادویه محبوب و پر کاربرد متفاوت با دیگر مناطق است. برای مثال همه می دانیم که بیشتر غذا های جنوب کشور تند و فلفلی هستند، یا غذاهای شمال ایران بیشتر طعم ترش و ملس دارند.

معرفی ادویه های جنوب:

غذا ها و به خصوص ماهی های جنوب از خوشمزه ترین غذاهایی هستند که طبخ می شوند که راز خوشمزگی آنها به ادویه های خوش عطری که استفاده می کنند برمی گردد. ادویه های جنوب از جمله محبوب ترین ادویه هایی هستند که امروزه مردم ایران با آنها آشنایی داشته و به عنوان چاشنی های خوشمزه و پر خاصیت برای غذاهای خود با عنوان ادویه جنوب تهیه می کنند. ادویه های جنوب از ادویه های ترکیبی هستند که از ترکیب چند ادویه متنوع تهیه می شوند. این ادویه ها برای غذاهای مختلف متنوع هستند، برای مثال: ادویه پلویی، ادویه ماهی، ادویه خورشتی و همچنین ادویه خاص جنوبی که برای تمامی غذا ها کاربرد دارد.

🔻 خواص ادویه های جنوبی 🔻

ادویه های جنوبی به دلیل اینکه از ادویه های ترکیبی هستند بیشتر طبع گرم دارند که از خواص فراوانی برخوردارند. در ادامه با هر یک از خواص ترکیبات ادویه های جنوبی بیشتر آشنا می شوید البته در ادویه های ترکیبی خواص چندین برابر می شود.

🔸 خواص ادویه دارچین:

کنترل قند خون، کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید، جلوگیری از بیماری آلزایمر و قلبی، تقویت عملکرد بدن، بهبود گردش خون، کاهش وزن و جلوگیری از سرطان.

🔸خواص گل سرخ:

درمان درد های رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع برخی سردرد ها.

🔸خواص زیره سیاه و سبز:

دارای مقدار زیادی آهن، کلسیم، روی ،منیزیم، انواع ویتامین ها، ضد نفخ، افزایش سوخت و ساز بدن، رفع سنگ کلیه.

🔸 زنجبیل:

ضد سرطان، دارای خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی، رفع مشکلات روده و معده.

🔸هل سبز:

تامین کننده ی سلامت پوست و مو، تامین سلامت قلب، ضد افسردگی، بهبود سلامت گوارش، پیشگیری از سرطان، درمان دیابت و کاهنده فشار خون.

🔸میخک:

درمان سردرد، دیابت، محافظت از کبد، دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم غذا.

🔸جوز هندی:

تسکین دردها، تقویت دستگاه ایمنی، تقویت اسکلت بدن، درمان سرطان، دارای فیبر و مس و منگنز بالا

🔸 خردل:

تقویت متابولیسم و سوزاندن چربی.

🔸گشنیز:

محرک برای آزادسازی گازهای معده.

🔸سیر:

درمان درد های مفصلی و گرفتگی عضلات.

🔸زردچوبه:

خاصیت آنتی اکسیدانی و حمایت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و قلب، منبع خوراکی کورکومین.

🔸فلفل سیاه:

خاصیت جلوگیری از چاقی ومشکلات شکمی، کلسترول را پایین نگه میدارد.

🔸فلفل قرمز:

دفع سموم کبد، تجزیه چربی های اضافه.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.