بهزی

جست‌وجو

لوله پلی اتیلن چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

لوله پلی اتیلن چیست؟

انواع لوله پلی اتیلن مواد مورد استفاده در ساخت لوله های پلی اتیلن با مواد مورد استفاده در سایر محصولات پلی اتیلن متفاوت است. انتخاب لوله های پلی اتیلن مناسب، متناسب با کاربرد موردنیاز، بسیار مهم بوده بنابراین لازم است تا در مورد انواع این لوله ها اطلاعات کافی داشت. این لوله ها به سه گرید تقسیم می شوند. گرید PE63 به دلیل ضخامت و وزن بالا صرفه اقتصادی ندارد و امروزه این نوع پلی اتیلن مورد استفاده قرار نمی گیرد. گرید PE80 از لحاظ وزن، ضخامت و قیمت پایین تر از گرید PE63 است. همچنین در این گرید با افزایش چگالی، میزان فشار مورد تحمل افزایش یافته است. گرید PE100 با استفاده از بهترین مواد اولیه ساخته شده، وزن و ضخامت کمتری به نسبت دو گرید قبلی دارد و مهم ترین مزیت آن، بی تأثیر بودن ماورای بنفش و اشعه خورشید بر این نوع لوله است. این لوله ها بر اساس نوع ساخت به دو دسته ی تک جداره و دوجداره تقسیم می شوند. لوله های پلی اتیلن تک جداره را می توان در فشارهای بین 2 تا 40 اتمسفر استفاده نمود. با رشد فناوری های جدید و ساخت مواد باکیفیت تر استفاده از این نوع لوله ها در شبکه های آب رسانی و آبیاری افزایش یافته است. لوله های پلی اتیلن دوجداره (کاروگیت)، دارای مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی، دما، مواد شیمایی و ضربه هستند. همین طور این لوله ها تحمل فشار از 6 الی 32 اتمسفر را دارند. با توجه به ویژگی های بارز لوله های پلی اتیلن دو جداره از آن ها در صنعت کشاورزی و انتقال مایعات صنعتی و انتقال آب در فشار بالا و سطوح ناهموار استفاده می شود.

کاربرد لوله های پلی اتیلن شبکه فاضلاب و آب رسانی شهری و روستایی محافظت از کابل های برق، مخابراتی و فیبرهای نوری سیستم های آبیاری با فشار بالا مانند آبیاری قطره ای استفاده در سیستم انتقال مایعات و فاضلاب های صنعتی به دلیل مقاومت در برابر خورندگی گازها و باکتری های ناشی از فاضلاب استفاده در کانال ها و سیستم های تهویه استفاده در شبکه های گازرسانی استفاده در سیستم های لایروبی

مزایای لوله­ های پلی اتيلن

این لوله ها دارای مزیت ها و ویژگی های مثبت بارز از جمله وزن کم، بارگیری و حمل و نقل آسان تر، نصب سریع و آسان، مقاومت بالا در برابر ضربه های احتمالی و ساییده شدن، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و اشعه آفتاب، انعطاف بالا، عدم نیاز به پوشش و محافظ، ماندگاری و عمر بالا، رسوب نگرفتن مسیر لوله و کاهش فشار ناشی از اصطکاک، دارا بودن انواع اتصالات که باعث اتصال راحت تر لوله ها به هم می شود و انتقال پذیری راحت سیال در لوله، هستند. در نهایت عملکرد بالای لوله های پلی اتیلن، نسبت به سایر لوله های سنتی ( لوله های فولادی و لوله های گالوانیزه ) و مقرون به صرفه بودن آن از نظر هزینه و قیمت، باعث افزایش استفاده از این لوله ها در چند سال اخیر شده است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.