بهزی

معیارهای مهم برای خرید لاستیک

زمان مطالعه 1 دقیقه

معیارهای مهم برای خرید لاستیک

انواع لاستیک خودرو

لاستیک خودرو تنوع بسیار زیادی دارد، اما به‌طورکلی می‌توان آنها را به سه دسته اصلی و زیرمجموعه‌های آنها تقسیم کرد. سه نوع اصلی لاستیک خودرو عبارت‌اند از:

- لاستیک‌های چهارفصل
- لاستیک زمستانی
- لاستیک تابستانی

۱. لاستیک چهارفصل

بیشتر خودروهای امروزی از کارخانه با لاستیک‌های چهارفصل به بازار عرضه می‌شوند. این لاستیک‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که برای هر نوع شرایط آب‌وهوایی مناسب باشند و بتوانید با آنها در تمام طول سال در هر جاده‌ای رانندگی کنید. این لاستیک‌ها امکان رانندگی بهتر را برایتان فراهم می‌کنند، کنترل ماشین را راحت‌تر می‌کنند، در آب‌وهوای مرطوب چسبندگی خوبی با جاده به وجود می‌آورند و حتی در برف معمولی هم می‌توانید با آنها رانندگی کنید. بااین‌حال، این‌طور نیست که چون اسم این تایرها چهارفصل است، انتظار داشته باشید که قدرت رانندگی با آنها در جاده‌های برفی و یخی به همان اندازه لاستیک‌های زمستانی باشد. لاستیک زمستانی مشخصا برای جاده‌های پربرف و شرایط یخبندان طراحی شده است.

لاستیک چهار فصل دو زیرمجموعه اصلی دارد:

لاستیک چهارفصل با عملکرد بالا
لاستیک چهارفصل گرند تورینگ

لاستیک چهارفصل با عملکرد بالا، کنترل بهتری نسبت به لاستیک‌های چهارفصل استاندارد ارائه می‌کند. چسبندگی آنها با جاده اطمینان‌بخش‌تر است و حالت اسپرت‌تری دارد. این لاستیک‌ها را برای خودروهای اسپرت و رانندگان تهاجمی‌تر طراحی کرده‌اند.

لاستیک چهارفصل گرند تورینگ، کیفیت کمتری از لاستیک‌های با عملکرد بالا دارد، اما کنترل ماشین با این لاستیک‌ها بسیار بهتر است. البته به‌تازگی یک زیرمجموعه از لاستیک‌های چهارفصل گرند تورینگ به بازار آمده است که آنها را لاستیک‌های «مناسب برای هر آب‌وهوا» می‌نامند. این لاستیک‌ها طوری طراحی شده‌اند که با جاده‌های برفی چسبندگی خوبی ایجاد می‌کنند و تقریبا می‌توان آن را با لاستیک‌های زمستانی مقایسه کرد. اما در سایر مناطق، عملکرد این لاستیک‌ها شبیه لاستیک‌های چهارفصل معمولی است. این لاستیک‌ها را می‌توانید با علامتی که در دیواره تایر حک شده است و شبیه دانه‌های برف در کوه است بشناسید.

۲. لاستیک تابستانی

نام این لاستیک تقریبا بی‌مسماست. درواقع می‌توان این نوع لاستیک را لاستیک سه‌فصل نامید، زیرا این لاستیک‌ها در بهار و پاییز هم خوب کار می‌کنند و فقط مخصوص تابستان نیستند. به‌طورکلی این لاستیک هم در جاده با آب‌وهوای خشک و هم در جاده‌های مرطوب خوب عمل می‌کند و آن را برای دمای هوای متوسط تا گرم طراحی کرده‌اند. با این لاستیک فرمان خودرو بهتر پاسخ می‌دهد، چسبندگی با جاده در سر پیچ‌ها افزایش می‌یابد و توقف خودرو خیلی سریع انجام می‌شود، بدون اینکه مسافت زیادی را جلو برود. بااین‌حال این ویژگی در لاستیک تابستانی فقط در آب‌وهوای بالاتر از ۴ سانتی‌گراد یا ۴۰ درجه فارنهایت عمل می‌کند. یعنی اگر دمای هوای بیرون سردتر از ۴ سانتی‌گراد باشد، این لاستیک‌ها چموش می‌شوند و کنترل ماشین از دست راننده خارج می‌شود. حتی رانندگانی بوده‌اند که خودروی قدرتمندی داشته‌اند، اما با این لاستیک‌ها در هوای سرد کنترل ماشین را از دست داده و تصادف کرده‌اند.

3. لاستیک زمستانی

این لاستیک‌ها که لاستیک برفی هم نامیده می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداکثر چسبندگی را در برف و شرایط لغزنده زمستانی در جاده فراهم می‌کنند. چسبندگی که این لاستیک‌ها فراهم می‌کنند با هیچ تایر دیگری قابل‌مقایسه نیست. هنگام توقف یا گردش در یک جاده لغزنده، حتی یک خودروی چهارچرخ متحرک با لاستیک‌های چهارفصل نمی‌تواند به‌خوبیِ یک خودروی دیفرانسیل جلو با چهار لاستیک زمستانی عمل کند.

لاستیک‌های زمستانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در آب‌وهوای سرد به‌خوبی کار می‌کنند، اما به‌محض گرم‌شدن هوا دیگر نمی‌توانند به‌خوبیِ لاستیک‌های چهارفصل یا تابستانی عمل کنند و کنترل خوبی به شما نخواهند داد.

بنابراین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سالی یک بار برف سنگین می‌بارد، بهتر است این لاستیک‌ها را به‌عنوان لاستیک دوم خریداری کنید و در باقی سال از همان لاستیک‌های چهارفصل یا تابستانی استفاده کنید.

چرا بهتر است از لاستیک زمستانی استفاده کنیم؟

لاستیک‌های زمستانی آج‌های عمیقی دارند و آنها را به گونه‌ای مهندسی کرده‌اند که چسبندگی چشمگیری ایجاد کند و به شما امنیت و اطمینان بیشتری در جاده‌های لغزنده و برفی بدهد.

لاستیک را تعویض کنم بهتر است یا ارتقا بدهم؟

این بسته به تصمیم شماست. تعویض لاستیک راحت‌تر است درحالی‌که ارتقای آن نیاز به اطلاعات بیشتری دارد. هر لاستیکی را نمی‌توانید برای ماشین‌تان نصب کنید.

اگر بخواهم لاستیک را ارتقا بدهم چه اطلاعاتی باید داشته باشم؟

برای تعویض لاستیک کافی است مشخصات و اطلاعات لاستیک را بدانید و درست مانند آن را بخرید. اما ارتقای لاستیک کمی پیچیده‌تر است، زیرا باید لاستیک‌ها را درست انتخاب کنید.

اگر ماشین‌تان چرخ‌های معمولی دارد، می‌توانید لاستیکی با عملکرد بالاتر ولی با همان اندازه انتخاب کنید. در هر صورت یادتان باشد قطر خارجی لاستیک باید ثابت و محکم باقی بماند. اندازه کلی لاستیک روی هر بخشی از خودرو از سیستم تعلیق گرفته تا فاصله آن از زمین و تمام بخش‌ها تأثیر می‌گذارد.

هرچه دیواره لاستیک نازک‌تر باشد، قطر چرخ باید به‌همان نسبت تغییر کند. یادتان باشد اگر لاستیک بزرگ‌تر از حد باشد و با بدنه خودرو یا سیستم تعلیق آن تماس پیدا کند، می‌تواند خطرناک باشد. می‌توانید درباره اندازه لاستیک خودرویتان در اینترنت برای کسب اطلاعات درباره نسبت اندازه دیواره به قطر چرخ تحقیق کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.