بهزی

جست‌وجو

چگونه آجیل را تازه نگه داریم ؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

چگونه آجیل را تازه نگه داریم ؟

همه می دانيم که آجیل و خشکبار به عنوان یکی از لذیذترین تنقلات شناخته می شوند و جدای از طعم لذیذ و غنی بسیار مقوی هستند. بنابراین باید هر روز از آنها در وعده های غذایی خود استفاده کنیم. این تنقلات را می توان حتی برای بیش از یک سال نگهداری کرد اما این کار آسانی نیست.

زیرا اگر به درستی انجام نشود در مدت کوتاهی آجیل به دلیل از دست دادن تازگی خود فاسد شده و حتی ممکن است کپک بزند؛ بنابراین دانستن نحوه تازه نگهداشتن آجیل بسیار مهم است.

روش های صحیح نگهداری از آجیل و خشکبار کدامند؟

آجیل را در ظروف مناسب و در محیط تاریک نگهداری کنید

یکی دیگر از روش های تازه نگهداشتن آجیل این است که آن را در ظرف های مناسب و در مکان تاریک قرار دهید. بهتر است بادام را در محیطی تاریک و خنک نگهداری کنید تا دیرتر خراب شود.

بنابراین اگر آنها را در داخل نگه می دارید، مکان خنک تری با نور بسیار کم انتخاب کنید همچنین آنها را در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی قرار دهید تا هوا از آن خارج نشود؛ زیرا هر کیسه پلاستیکی هوا را وارد می کند و باعث خراب شدن آجیل می شود.

آجیل را فریز کنید

از دیگر روش های تازه نگهداشتن آجیل می توان به فریزر کردن آن اشاره کرد. پس از خرید آجیل بهتر است آن ها را چند روز در فریزر بگذارید. گذاشتن آجیل در فریزر به تازه نگهداشتن آجیل و حفظ سلامت آن کمک می کند.

زیرا برخی آجیل ها حاوی آفات یا حشرات کوچکی هستند که با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند و می توانند در دمای اتاق رشد کنند. بنابراین با انجماد کاملا از بین می روند.

آجیل را در یخچال نگهداری کنید

برای تازه نگهداشتن آجیل می توان آن در یخچال نگهداری کرد. البته به شرطی که در ظروف مناسبی قرار گیرند تا هوا وارد آنها نشود. در غیر این صورت نه تنها طعم آجیل تغییر می کند بلکه کاملاً از بین می رود و خشک می شود.

توجه داشته باشید که نحوه نگهداری میوه ها با یکدیگر متفاوت است. مثلاً فندق را فقط می توان شش ماه در یخچال و یک سال در فریزر نگهداری کرد. اما آجیل هایی مانند پسته و بادام می توانند بیش از دو سال در یخچال و فریزر تازه بمانند.

چگونه رطوبت آجیل ها را از بین ببریم؟

آجیل ها را بدون روغن در فر یا قالب پخت قرار دهید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه گرم شوند. در آخر بگذارید سرد شوند و بخورید. به یاد داشته باشید که گردوی مرطوب برای روده و هضم غذا مناسب نیست و ممکن است به سلامت بدن آسیب برساند.

نم آجیل را بگیرید

برای تازه نگهداشتن آجیل و همچنین از بین بردن رطوبت و بوی نم آن تفت دادن آجیل ها امکان پذیر می باشد. این کار به حذف رطوبت اضافی از دانه ها کمک می کند و آنها را مانند روز اول ترد و تازه نگه می دارد.

آجیل ها را در فر یا تابه بدون روغن قرار دهید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه گرم شوند. در آخر آنها را خنک کرده و میل کنید. لطفا توجه داشته باشید که آجیل مرطوب برای روده و هضم غذا مناسب نیست و می تواند به سلامت بدن آسیب برساند.

مصرف آجیل قدیمی چه عوارضی دارد؟

از نگهداری آجیل برای مدت زمان طولانی خودداری کنید. آجیل قدیمی حاوی تخم حشرات است که می تواند عوارض جانبی زیادی از جمله مسمومیت ایجاد کند.

این آجیل حاوی سمومی به نام افلاکتوس است که رادیکال های آزاد هستند و وقتی وارد بدن می شوند آنتی اکسیدان های موجود را خنثی می کنند و مصرف کننده را مستعد ابتلا به سرطان می کنند. آجیل قدیمی محل مناسبی برای رشد قارچی به نام آسپرژیلوس است.

این قارچ ها و سموم با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. بیشترین میزان آفلاتوکسین در فندق یافت می شود. هنگام خرید فندق توجه داشته باشید که اگر کرم یا قهوه ای بود به فاسد بودن آن شک نکنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.