بهزی

جست‌وجو

گیربکس اتومات چیست ؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

گیربکس اتومات چیست ؟

اتومبیل های مجهز به گیربکس اتوماتیک (automatic gearbox ) از محبوب ترین وسایل نقلیه موجود در بازار هستند. قبل از انتخاب اتومبیل ، باید تصمیم بگیرید که کدام گیربکس برای شما مناسب است.برای انجام این کار ، ضروری است که اطلاعات مربوط به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک و دستی را مرور کنید. انواع گیربکس مانند گذشته متفاوت نیستند ، اما هنگام انتخاب اتومبیل دانستن تفاوت ها و نحوه عملکرد هر گیربکس بسیار مفید است.

خودرو اتومات چیست ؟

اتومبیلی است که دارای گیربکس اتوماتیک است و برای تعویض دستی دنده به راننده نیاز ندارد. سیستم انتقال قدرت که به جعبه دنده نیز معروف است ، به هدایت نیروی چرخشی و سرعت خودرو کمک می کند. بنابراین ، گیربکس های اتوماتیک با حرکت خودرو ، نسبت دنده ها را تغییر می دهند. یک گیربکس اتوماتیک از سنسورهایی استفاده می کند که به آنها امکان می دهد در زمان مناسب با استفاده از فشار داخلی روغن ، دنده را تغییر دهند. تعویض دنده زمانی اتفاق می افتد که گیربکس به طور موقت از موتور جدا شده و توسط مبدل گشتاور کنترل می شود. با مشاهده رکاب می توانید اتوماتیک بودن اتومبیل را تشخیص دهید. اگر اتومبیل دو پدال داشته باشد ، به این معنی است که اتوماتیک است. اتومبیل های دستی شامل پدال سوم – به نام پدال کلاچ – است که کمی کوچکتر از پدال ترمز است.

انواع گیربکس اتومات

مبدل گشتاور اتوماتیک این نوع گیربکس محبوب ترین نوع اتوماتیک در اتومبیل ها است. گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور کار می کند با استفاده از یک جفت مایع هیدرولیک و یا یک مبدل گشتاور متصل به واحد کنترل الکترونیکی موتور، به گیربکس اجازه می دهد اتومبیل را کنترل کند. گیربکس دائم التغییر (CVT) گیربکس اتومات CVT به تعداد بی نهایت “نسبت دنده” اجازه می دهد تا بدون وقفه تعویض دنده به یک خودرو کمک کند تا شتاب بگیرد. CVT به جای چرخ دنده های ثابت از قرقره هایی با عرض متغیر و تسمه استفاده می کند. گیربکس نیمه اتوماتیک (SAT) نیمه اتوماتیک دارای کلاچ مشابه گیربکس دستی است ، اما کلاچ از طریق الکترو هیدرولیک کار می کند و از سنسورها ، پنوماتیک ، پردازنده ها و محرک ها استفاده می کند. انتقال تیپترونیک این جعبه دنده های اتوماتیک این امکان را برای رانندگان فراهم می کنند که بتوانند از حالت اتوماتیک خارج شوند تا امکان کنترل بیشتر بر عملکرد خودرو را فراهم کنند ، ضمن اینکه مانند یک موتور اتوماتیک عملکرد راننده را تغییر می دهند. انتقال تیپترونیک توسط پورشه ایجاد شده است.

مزایای گیربکس اتوماتیک

هر دو گیربکس مزایای منحصر به فرد خود را دارند و تنظیمات ترجیحی در راننده ممکن است متفاوت باشد. در اینجا چند مزیت ماشین اتوماتیک برای رانندگان آورده شده است: در ترافیک سنگین استفاده از آن راحت تر است. اتومبیل های دستی برای شروع ، توقف و سرعت بیشتر کار بیشتری می گیرند. در ترافیک سنگین ، شروع و توقف یک وسیله نقلیه می تواند خسته کننده باشد. با فشار دادن یک پدال به راحتی می توانید ماشین های اتوماتیک را روشن و متوقف کنید.

گیربکس سریع و روان تغییر می کند. رانندگان مجبور نیستند کار دیگری را انجام دهند تا گیربکس را در اتومبیل اتوماتیک تعویض کنند زیرا این کار برای آنها بصورت خودکار تغییر می کند. راننده و سرنشینان داخل وسیله نقلیه معمولاً وقتی که سیستم انتقال قدرت در یک گیربکس اتوماتیک تغییر مکان می دهد ،ان را احساس نمی کنند.

یادگیری نحوه رانندگی در اتوماتیک راحت تر است. رانندگی با وسیله نقلیه دستی بیشتر از رانندگی با اتوماتیک به تمرین نیاز دارد. اندام بیشتری با کار با ماشین دستی درگیر است. همچنین ، تسلط بر رانندگی در اتومبیل های اتوماتیک زمان کمتری لازم دارد.

کاهش خطر توقف. خودرو با گیربکس دستی را می توان به طور تصادفی در یک چراغ جلو توسط راننده متوقف کرد. ماشین مجهز به گیربکس اتوماتیک کمتر متوقف می شوند مگر اینکه ماشین از نظر تعمیرات گیربکس مشکل داشته باشد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.