بهزی

جست‌وجو

خصیصه‌های ضروری سنگ مزار

زمان مطالعه 1 دقیقه

خصیصه‌های ضروری سنگ مزار

✳️استحکام و مقاومت✳️

مهم‌ترین ویژگی ویژگی سنگ قبر، استحکام و مقاومت آن در برابر عوامل مختلف است. مقاومت از نظر ما تنها به تغییرناپذیر بودن سنگ در برابر ضربه و فشار خلاصه نمی‌شود. بلکه بسیار مهم است که سنگ مزار بتواند در برابر عوامل خارجی دیگر نیز از خود مقاومت و ثبات خوبی نشان دهد.

✳️مقاومت در برابر سایش✳️

سنگ مزار معمولاً در معرض عبور و مرور بسیاری قرار دارد. از این نظر بسیار مهم است که سنگ از مقاومت سایشی قابل قبولی برخوردار باشد. البته این روزها به دلیل ایجاد ارتفاع در ساخت مزار، مثل گذشته این خصیصه اهمیت ندارد. اما در مواقعی که چنین امکانی وجود ندارد و قبر در سطحی نسبتاً یکسان با زمین و دیگر قبرها قرار دارد بهتر است توجه بیشتری به آن شود.

✳️مقامت در برابر شرایط جوی✳️

سنگ قبر در محیط بیرون واقع شده و در معرض عوامل محیطی مختلف است. از جمله‌ی این عوامل می‌توان به نور خورشید اشاره کرد. تابش مستقیم نور آفتاب در طول روز می‌تواند باعث کاهش کیفیت ظاهری سنگ شده و رنگ آن را تحت تاثیر قرار دهد. هم‌چنین باران مداوم می‌تواند فرسودگی سنگ را به‌همراه داشته باشد. مسئله‌ی بعدی کاهش و افزایش دما در ساعات مختلف روز و فصل‌های سال است. به این ترتیب اگر سنگ مقاومت مناسبی نداشته و هم‌چنین دارای تخلخل زیادی باشد، در اثر انبساط و انقباض مداوم ممکن است استحکام خود را از دست داده و دچار ترک شود.

✳️زیبایی✳️

برای همه مهم است، سنگ مزاری که برای عزیز از دست رفته‌ی خود تهیه می‌کنند، زیبایی قابل قبولی داشته باشد. اما منظورمان از زیبایی سنگ دقیقاً چیست؟ ما در بحث پیرامون سنگ‌های ساختمانی به بحث بافت و رگه‌های موجود در سنگ‌ها به‌فراوانی پرداخته‌ایم. سنگ قبر زیبا عموماً به سنگی گفته می‌شود که در وهله‌ی اول رنگی یکنواخت داشته باشد. اما مقوله‌ی دیگری که در بحث ظاهر سنگ مزار اهمیت دارد، براق بودن آن است. از این رو بسیار مهم است که سنگ قابلیت ساب‌پذیری بسیار بالایی داشته باشد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.