بهزی

جست‌وجو

کمپرسور اسکرو

زمان مطالعه 1 دقیقه

کمپرسور اسکرو

به کمپرسور اسکرو، کمپرسور دوار هم گفته می‌شود. مکانیزم این کمپرسور مثبت است. این کمپرسورها در صنایعی که به حجم هوای زیادی نیاز دارد، استفاده می‌شوند.

مقایسه کمپرسور پیستونی و اسکرو چگونه است؟

برای مقایسه کمپرسور پیستونی و اسکرو ابتدا باید به نوع فشردگی هوا در هر کدام از این کمپرسورها توجه کنید. کمپرسورهای اسکرو از دو اسکرو یا پیچ حلزونی استفاده می‌کنند. در حالی که در کمپرسورهای پیستونی، پیستون‌ها با یک میل‌لنگ هدایت شده و وظیفه تولید هوای فشرده را به عهده دارند. کمپرسورهای پیستونی قیمت پایین‌تری نسبت به کمپرسورهای اسکرو دارند. در حالی که اسکروها در طول زمان هزینه کمتری برای عملیات و تعمیر احتیاج دارند. اگر یک کمپرسور پیستونی و اسکرو به طور همزمان در مدت زمان یکسانی فعالیت کنند، اسکرو بهره‌وری بهتری دارد و هزینه‌های عملیاتی‌اش کمتر است.

تفاوت دیگر به اجزای متحرک هر کدام از کمپرسورها مربوط می‌شود. کمپرسورهای اسکرو دو بخش متحرک دارند که با هم دیگر در تماس نیستند. در مقابل، کمپرسورهای پیستونی اجزای متحرک زیادی دارند. اسکروها در دمای پایین‌تری کار می‌کنند و سیستم خنک‌کننده خوبی دارد. کمپرسورهای اسکرو معمولا برای کارهای سنگین‌تر و صنایع بزرگ‌تر استفاده می‌شوند.

موارد استفاده از کمپرسور اسکرو

کاربرد کمپرسور اسکرو چیست؟ امروزه کمپرسور‌ها در پیرامون ما و مکان‌ هایی مثل خانه، داخل ماشین و هواپیما و در صنایع مختلف استفاده و بسیاری از کاربردهای ساده تا پیشرفته استفاده می‌ شوند. برای مثال برخی از کاربردهای کمپرسور های اسکرو در موارد زیر است: استفاده از کمپرسور اسکرو برای مونتاژ خودرو خودروسازان تا حد بسیار زیادی از کمپرسور اسکرو برای فرآیند تولید و در خطوط تولید خود استفاده می کنند. برای مثال می توان به قالب سازی، ایجاد برش و یا حتی نقاشی بخش های مختلف خودرو اشاره کرد. تمام این فرآیندها را ماشین آلات اتوماتیکی انجام می دهند که با استفاده از نیروی هوا کار می کنند. این هوای پرفشار در واقع با استفاده از کمپرسور اسکرو تهیه می شود. استفاده از کمپرسور اسکرو در بطری سازی و بسته بندی محصولاتی که در سوپرمارکت ها مشاهده می کنیم،‌ عموماً با استفاده از تجهیزاتی ساخته شده اند که کارکرد آن ها نیازمند وجود کمپرسور اسکرو است. برای مثال یک بطری و یا قوطی نوشیدنی را در نظر بگیرید. فرآیند قالب سازی برای ظروف این نوشیدنی با استفاده از هوای فشره صورت می گیرد. سپس بازوهای کمکی شروع به ایجاد طرح های مختلف روی این ظرف می کنند. سپس ظرف شسته شده و توسط هوای فشرده سریعاً خشک می شود. در انتها نیز این ظروف با استفاده از کمپرسورها و فشار هوا با نوشیدنی های مورد نظر پر می شوند. استفاده از کمپرسور اسکرو در صنعت چاپ جالب است بدانید از کمپرسور اسکرو برای چاپ روزنامه و مجلات در تیراژ بالا نیز استفاده می شود. راه اندازی خطوط چاپ طولانی احتیاج به قدرت فراوانی دارد که نیاز به کمپرسور را نشان می دهد. در واقع در مراحل مختلفی از چاپ این ابزارهای بادی کاربرد دارند. یکی از آن ها برای ورق زدن صفحات مختلف است. استفاده از کمپرسور اسکرو برای تولید عروسک خیلی از عروسک هایی که کودکان با آن ها بازی می کنند و یا اینکه خودتان در زمان کودکی با آنها بازی می کردید، با استفاده از نیروی باد حاصل از کمپرسور اسکرو ساخته شده اند. امروزه نیز تقریباً تمامی عروسک های موجود در بازار با استفاده از نیروی باد ساخته می شوند. برای مثال می توان ماشین های اسباب بازی و یا خانه سازی ها را در نظر بگیرید. تمام این موارد با استفاده از قدرت باد شکل می گیرند و سپس رنگ امیزی می شوند. تولید پازل ها را به عنوان مثالی دیگر می توان در نظر گرفت. برش های انجام شده روی صفحه پازل نیز با کمک نیروی باد حاصل کمپرسور اسکرو انجام می شود. استفاده از کمپرسور اسکرو برای تولید تجهیزات کامپیوتری و الکتریکی کمپرسور اسکرو در ساخت و تولید تقریباً تمام تجهیزات الکترونیکی که در اطراف خود می بینید نقش دارد. برای مثال به لپ تاپ توجه کنید. تمامی ساخت تمامی این قطعات با استفاده از ایجاد برش هایی روی مواد خام صورت گرفته است. نیروی کافی برای انجام این برش ها با استفاده از کمپرسور اسکرو تامین می شود. در ادامة فرآیند تولید لپ تاپ نیز از بازوهای بادی برای مونتاژ این قطعات استفاده می شود. حتی تجهیزاتی مثل گوشی های همراه و یا پخش کننده های موسیقی کوچکی که در دست دارید در خطوط تولید مختلفی ساخته شده اند که با استفاده از نیروی باد حاصل کمپرسور اسکرو فعالیت می کردند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.