کمپرسور باد چیست و عملکرد آن چگونه است؟
کمپرسور باد به ماشینی گفته می شود که با استفاده از یک موتور الکتریکی یا موتور گازی وسیله ای را کنترل می کند که حجم هوای پیش رونده را مکیده و هر حجم هوا را در یک نقطه محدود بسته بندی می کند تا هوای با فشار بالا را به مخزن منتقل کند. هوای فشار بالا برای کنترل یک سخت افزار از مخزن جمع کننده خارج می شود.اگر بخواهیم توضیح جامع تری در خصوص این که کمپرسور باد چیست ارائه دهیم می توان گفت،کمپرسورهای باد برای فعالیت کارخانه ها و کارگاه های سراسر جهان حیاتی هستند؛ اما آن ها اختراعی نسبتاً جدید در تاریخچه ماشین ها هستند.قبل از کمپرسورهای باد، بسیاری از ابزارها، قدرت خود را از سیستم های پیچیده با تسمه ها، چرخ ها و سایر اجزای بزرگ می گرفتند.این ماشین آلات عظیم، سنگین و پرهزینه بوده و معمولاً برای بسیاری از عملیات های کوچک قابل استفاده نبودند.امروزه کمپرسورهای باد اشکال و اندازه های مختلفی دارند و می توانید آن ها را در مغازه های بزرگ و یا کارگاه های پیشرفته پیدا کنید.
نکات مربوط به درایرهای جذبی
ازآنجایی که وجود درایر جذبی میتواند فواید و مزایای زیادی برای کمپرسورها و دستگاههای پنوماتیک داشته باشد لازم است که در نگهداری آن به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت. در نگهداری درایرها باید به موارد زیر توجه داشت: ▪️ تعویض به موقع شیرهای برقی دستگاه ▪️ تعویض به موقع المنت میکروفیلترهای ورودی و خروجی دستگاه▪️ تعویض به موقع مولکولارسیو درایر جذبی ▪️ استفاده از مواد جاذب مناسب در درایر (آلومینا فعال (اکسید آلومینیوم)، سیلیکاژل (سیلیکات سدیم) و غربال مولکولی (زئولیت)) ▪️ مانیتور کردن و نظارت داشتن بر روی نقطه شبنم درایر جذبی▪️ همچنین برای تعمیر درایر باید از تجهیزات باکیفیت استفاده کرد و تعمیر باید توسط افراد ماهر و متخصص انجام شود. ▪️ صدا خفه کن، سوئیچ شیر برقی، المنت فیلتر درایر هوا، فشار، دما و زمان تنظیم شده دستگاه، فیلترهای ورودی دستگاه و دیافراگم مربوط به شیر برقی باید کنترل و بررسی شوند.
درایر جذبی چیست؟
کاربرد درایر جذبی غالبا در فضا های است که دمای هوا در آنها تا حدود -۴۰ درجه سانتی گراد کاهش می یابد و طبیعتا درایرهای تبریدی در این مکان ها کارائی خود را از دست می دهند. محدوده کاری درایر جذری در نقطه شبنم های +۳ درجه تا -۷۰ سانتیگراد است و از لحاظ کارایی، هوای خروجی از درایر جذبی ۳۵ برابر از هوای خروجی درایر تبریدی خشک تر می باشد.
نحوه کار کمپرسور اسکرو به صورت فنی و تخصصی
اگر بخواهیم به صورت تخصصی تری به طرز کار کمپرسور اسکرو نگاه کنیم، باید بگوییم که پس از مخلوط روغن و هوا پس از فشرده سازی وارد مخزن جدا کننده هوا_روغن می شود. در این جدا کننده همانطور که حدس می زنید، باید روغن و هوا از هم جدا شوند. این کار باعث می شود که قسمت عمده هوا از روغن جدا شود و برای مصرف نهایی که برای آن در نظر گرفته شده است، آمادگی لازم را پیدا کند. البته در فیلتر روغنی هم باقی می ماند ولی جالب است بدانید که شاهد این هستیم که این روغن باقی مانده در واقع جذب هوا می شود. بعد از این مرحله روغن تحت فشار هوا قرار می گیرد تا دوباره جهت روانکاری، جذب بیشتری حرارت و آب بندی مورد استفاده قرار بگیرد. البته در نظر داشته باشید که روغن مورد نظر باید قبل از استفاده خنک شود.
کمپرسور اسکرو
به کمپرسور اسکرو، کمپرسور دوار هم گفته میشود. مکانیزم این کمپرسور مثبت است. این کمپرسورها در صنایعی که به حجم هوای زیادی نیاز دارد، استفاده میشوند.