علت بخار و جوش آمدن باتری ماشین
بعضاً در برخی از باتری ها ممکن است اتصال داخلی ایجاد شود و منجر به تبخیر و جوش آمدن آب اسید باتری خودرو شود در این حالت باتری بشدت گرم می شود و بخار از باتری بیرون میزند ، در این میان امکان دارد که بوی ناخوشایندی شبیه بوی فاضلاب هم حس شود . در برخی موارد دیگر جوش آمدن و تبخیر آب اسید باتری بدلیل خرابی دینام است چون شارژ بیش از حد باعث می شود باتری به جوش بیاید و حتی باعث دفرمه شدن باتری و در نهایت منجر به انفجار باتری می شود. لذا در این مواقع باید سریعتر و بدون فوت وقت به یکی از مراکز معتبر برق خودرو مراجعه کنید
اجزا تشکیل دهنده باتری خودرو
جعبه باتری Battery case ترمینال باتریBattery cover صفحات باتری صفحه منفی باتری Negative plate صفحه مثبت باتری Positive plate صفحه عایق باتری جداکننده باطری ماشین نشانگر باتری اسید یا الکترولیت باتری درپوش باتری خمیر باتری قطب های باتری
نکات مهم هنگام خرید باتری ماشین
باطری ماشین بر اساس طول، عرض و ارتفاع تقسیم بندی می شود. شما می توانید بر اساس manual باتری خودروی خود را تشخیص بدهید و خریداری کنید. گاهی اگر به manual دسترسی ندارید می توانید مکانیک های مجرب در این حرفه کمک بگیرید. دلیل اهمیت این موضوع این است که کوچک تر بودن باتری سبب می شود به سرعت خراب شده و بزرگتر بودن آن باعث آسیب رساندن به سایر قطعات موتور می شود.
کار و وظیفه باتری ماشین چیست؟
باتری ماشین مهمترین قطعه در سیستم الکتریکی خودرو است. وظیفهی این سیستم تامین، ذخیره و تقسیم انرژی الکتریکی مورد نیاز بخشهای مختلف خودرو است. با توجه به پیچیدهتر شدن سیستم برقی خودروهای امروزی، باتری ماشین روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. سیستم برای شروع به کار به انرژی ذخیره شده در باتری نیاز دارد. علاوه بر این تامین انرژی مورد نیاز بسیاری از اجزای خودرو بر عهدهی باتری است. وقتی خودرو خاموش است، چراغهای داخلی و خارجی، سیستم تهویه، سان روف، دستگاه پخش، دزدگیر، بالابر شیشه و برف پاککن از باتری تغذیه میکنند. وقتی خودرو روشن میشود، وظیفهی تامین انرژی الکتریکی بر عهدهی قطعهای به نام دینام است. قسمتی از انرژی تولید شده توسط دینام در باتری ذخیره میشود. زمانی که دینام نتواند انرژی مورد نیاز خودرو را تأمین کند، باتری از ذخیره خود برای کمک به دینام استفاده میکند. نحوه عملکرد و مسئولیت باتری ماشین برای اینکه نحوه عملکرد باتری ماشین را بهتر بفهمیم، لازم است ابتدا با اجزای باتری آشنا شویم: جعبه باتری محفظهای پلاستیکی است که از اجزای داخلی باتری ماشین محافظت میکند. درپوش باتری بخش فوقانی جعبه است که تعدادی دریچه برای تزریق الکترولیت روی آن تعبیه شده است. ترمینالهای باتری محل اتصال کابلهای مثبت و منفی سیستم برقی ماشین با باتری است. صفحات باتری وظیفهی ایجاد جریان الکتریکی به عهدهی صفحات باتری ماشین است. این صفحات به سه دسته تقسیم میشوند. صفحات منفی به رنگ خاکستری و صفحات مثبت به رنگ قهوهای مایل به قرمز و معمولا از جنس سرب هستند. سومین دسته از این صفحات، بعنوان عایق صفحات منفی و مثبت عمل کرده و از پیویسی، پشم شیشه و یا کائوچو ساخته میشود. به صفحات عایق، جدا کنندهی باتری ماشین هم گفته میشود. صفحات منفی و مثبت از طریق ترمینالهای همنام با خود به سیستم برقی ماشین متصل میشوند. الکترولیت یا اسید باتری صفحات باتری ماشین درون محلول اسید سولفوریک و آب مقطر شناورند که تحت عنوان الکترولیت شناخته میشود. نشانگر باتری وضعیت شارژ باتری ماشین توسط این قطعه قابل مشاهده است. نشانگر باتری ماشین وضعیت شارژ را از طریق میزان چگالی الکترولیت تشخیص میدهد. سه حالت شارژ، نیمه شارژ و بدون شارژ با سه رنگ سبز، قرمز و مشکی به نمایش درمیآیند. قطبهای باتری استوانههایی سربی هستند که از یک سو داخل الکترولیت و از سوی دیگر بیرون از درپوش قرار میگیرند. قطب مثبت و منفی را میتوان بوسیلهی علامتهای مثبت و منفی روی درپوش تشخیص داد. همچنین معمولا قطب مثبت قطورتر از قطب منفی است.