بهزی

جست‌وجو

کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی

زمان مطالعه 1 دقیقه

کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی

کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی سبب شده تا امروزه این آسیاب ها به یکی از پرکاربردترین آسیاب های موجود در بازار تبدیل شود. به طور کلی آسیاب جت میل با توجه به نحوه عملکردی که دارد، هیچ گونه آلودگی را وارد سیستم نمی کنند. از همین رو استفاده از این آسیاب ها می تواند تا حد قابل توجهی در افزایش کیفیت مواد خروجی تاثیر بگذارد.

نحوه عملکرد آسیاب جت میل

پیش از آنکه با کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی بیشتر آشنا شویم، بهتر است در وهله اول با نحوه عملکرد این دسته از تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی بیشتر آشنا شویم. به طور کلی همانطور که از نام این آسیاب ها مشخص است، عمدتا آسیاب جت میل به منظور آسیاب مواد دارویی از فشار باد استفاده می کند.

عمدتا هوای فشرده از طریق لوله های موجود در سیستم به سمت نازل ها حرکت می کند. نازل ها به نحوی طراحی شده اند که فشار هوا را تا حد مورد نیاز کاهش داده و در عوض سرعت آن را تا مافوق صوت افزایش دهند. این عمل در آسیاب جت میل سبب می شود تا هوا با سرعت بسیار زیاد به ذرات برخورد کند. به این ترتیب مومنتوم ذرات تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می کند. در نتیجه ذرات با سرعت بسیار زیاد به یکدیگر برخورد کرده و آسیاب می شوند.

علت کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی


به طور کلی دلایل متفاوتی بر کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی تاثیر گذار است. عمدتا این عوامل به طور مستقیم بر کیفیت نهایی محصول تولید شده توسط این آسیاب ها تاثیر گذار است.

عمدتا صنعت داروسازی از جمله صنایعی است که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با پودر میکرونیزه با کیفیت در ارتباط است. عمدتا پودر میکرونیزه در تولید انواع دارو ها مانند قرص ها و برخی از شربت ها کاربرد دارد. از جمله عواملی که سبب افزایش کاربرد آسیاب جت میل در صنعت داروسازی شده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم ایجاد آلودگی در محصول مهمترین علت کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی

از جمله مهمترین دلایل کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی می توان به عدم ایجاد آلودگی توسط این دستگاه اشاره کرد. به طور کلی آسیاب جت میل به نحوی طراحی و تولید شده است که قطعات و تجهیزات سایشی هیچگونه تماس فیزیکی با ماده مورد نظر نداشته باشند. این عمل سبب می شود تا هیچ ماده فلزی در خروجی مواد توسط این دستگاه وجود نداشته باشد.

استیل بودن بدنه

از دیگر دلایل کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی می توان به استیل بودن بدنه آن اشاره کرد. به طور کلی بر طبق استانداردهای ارائه شده برای صنایع غذایی و داروسازی، بدنه تجهیزات باید تمام استیل باشد. استیل بودن بدنه سبب می شود تا بدنه از لحاظ فیزیکی و شیمیایی تغییری در ساختار مواد دارویی و بهداشتی ایجاد نکند. عمدتا در این تجهیزات بدنه دستگاه از استیل ضد زنگ ۳۱۶ L و صافی سطح زیر ۰٫۸ میکرون طراحی و تولید می شود. به طور کلی در فرآیند تولید این دسته از تجهیزات عموما از استاندارد GMP استفاده می شود

خردایش مواد حساس به دما

از دیگر دلایل کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی می توان به خردایش مواد حساس به دما اشاره کرد. همانطور که گفته شد، در آسیاب جت میل به منظور خردایش مواد دارویی، از جسم خارجی استفاده نمی شود. همین امر موجب شده تا به طور قابل توجهی سطح اصطکاک درون آسیاب کاهش پیدا کند. به طور کلی با کاهش سطح اصطکاک سبب می شود تا دمای درون آسیاب کاهش پیدا کند. به این ترتیب به کمک آسیاب جت میل می توان نسبت به آسیاب مواد دارویی حساس به دما نیز استفاده کرد.

یکنواختی محصول نهایی

از جمله دلایل کاربرد جت میل در صنایع داروسازی می توان به یکنواختی محصول نهایی اشاره کرد. به طور کلی خروجی این آسیاب ها عموما دارای دانه بندی مشخصی است و همین امر موجب شده تا حد قابل توجهی محصول نهایی یکدست باشد. تعیین اندازه خروجی ذرات عمدتا توسط سپراتور به کار رفته در خط تولید پودر میکرونیزه صنعتی این آسیاب ها انجام می پذیرد. عموما با تنظیم سرعت سپراتور از طریق ولوم تعبیه شده در تابلو برق، می توان تا حد قابل توجهی اندازه ذرات خروجی را تنظیم کرد.

تنوع سایز و اندازه

از دیگر دلایل کاربرد آسیاب جتمیل در صنعت داروسازی می توان به تنوع سایز و اندازه این آسیاب ها اشاره کرد. به طور کلی این آسیاب ها عموما در مقایس های بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی با ظرفیتی در حدود ۱ تن در ساعت و یا در مقیاس های آزمایشگاهی با ظرفیت کمتر تولید می شوند.

کوت کردن

از دیگر دلایل کاربرد آسیاب جت میل در داروسازی می توان به کوت کردن اشاره کرد. به طور کلی در این صنایع از آسیاب جت میل به منظور آسیاب کردن آن ها و پوشش دهی قرص ها و دارو ها استفاده می شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.