بهزی

جست‌وجو

جک های هیدرولیک چگونه کار می کنند؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

جک های هیدرولیک چگونه کار می کنند؟

جک ها قطعاتی از تجهیزات جابجایی مواد هستند که از ضرب نیرو برای بلند کردن یا جابجایی بارهای سنگین استفاده می کنند. اصطلاح جک می‌تواند به انواع دستگاه‌های بالابری اشاره داشته باشد که از اهرم و سایر روش‌های مزیت مکانیکی برای تقویت نیروی اعمال‌شده برای ارائه توانایی حمل بار استفاده می‌کنند. جک های هیدرولیک با استفاده از مایع تراکم ناپذیر مانند سیال هیدرولیک یا روغن جک به عنوان وسیله ای برای افزایش نیرو متمایز می شوند. مکانیسم اولیه اعمال نیرو بسته به نوع خاص جک متفاوت است، اما معمولاً یک رزوه پیچ یا یک سیلندر هیدرولیک است. جک ها ممکن است بر اساس نوع مکانیزم مورد استفاده برای تولید نیروی بالابر، معمولاً نیروی مکانیکی، نیروی هیدرولیک یا نیروی پنوماتیکی، دسته بندی شوند.

جک‌های مکانیکی، مانند جک‌های رایج خودرو، تجهیزات سنگین را بالا می‌برند و بر اساس ظرفیت بالابری درجه‌بندی می‌شوند، که معمولاً بر حسب تعداد تنی که جک می‌تواند تحمل کند بیان می‌شود. جک های هیدرولیک به دلیل مقدار نیرویی که می تواند توسط سیلندرهای هیدرولیک ایجاد شود که عمل بلند کردن را ایجاد می کند، نسبت به جک های مکانیکی ظرفیت بالابری بالاتری دارند. انواع رایج جک های هیدرولیک شامل جک های بطری و جک های کف می باشد.

اجزای جک هیدرولیک

برای نشان دادن اجزای مورد استفاده در جک هیدرولیک، یک جک هیدرولیک دستی معمولی در نظر گرفته خواهد شد. اجزای اولیه در زیر مورد بحث قرار گرفته است. توجه داشته باشید که سایر اجزای کوچکتر نیز برای ایجاد جک هیدرولیک استفاده می شوند، مانند حلقه های اورینگ، پین ها، اما اجزای اصلی نشان داده شده برای درک عملکرد جک مفید خواهند بود.

مخزن یا مخزن بافر
پمپ با پیستون یا پیستون
اهرم یا دسته پمپ
شیر چک
سیلندر یا قوچ اصلی
سوپاپ آزاد
رسیدگی
مخزن یا مخزن بافر ظرفی است که سیال هیدرولیک یا روغن پمپ را در خود نگه می دارد که برای انتقال فشار اعمال شده از پمپ به قوچ استفاده می شود. پمپ معمولاً یک پمپ پیستونی است که با حرکت دادن اهرم یا دسته پمپ به بالا و پایین به صورت مکانیکی فعال می شود. حرکت دسته باعث ایجاد فشار در سیال هیدرولیک می شود که سیال تحت فشار را از طریق یک شیر برگشتی به سیلندر اصلی منتقل می کند. سیلندر اصلی که گاهی به آن رام نیز می گویند، با فشار سیال هیدرولیک به سمت بالا رانده می شود و از بدنه جک هیدرولیک خارج می شود و نیروی بالابر مورد نیاز را ایجاد می کند و بار را بلند می کند. یک دریچه آزاد کننده برای آزاد کردن فشار تعبیه شده است تا قوچ بتواند جمع شود و بار را کاهش دهد.

برخی از رام ها مجهز به پسوند رزوه ای هستند تا در صورت جمع شدن کامل، اکستنشن رام باز شود. این ویژگی دامنه بلند کردن جک را افزایش می‌دهد و می‌تواند نیاز به افزودن مسدود کننده در زیر جک را زمانی که سطح باری که قرار است بلند شود بالاتر از ارتفاع جمع‌شده رام و بدنه جک است را از بین ببرد.

جک هیدرولیک چگونه کار می کند

جک های هیدرولیک بر اساس مفهومی در مکانیک سیالات به نام اصل پاسکال عمل می کنند. اساساً، اگر دو سیلندر (یکی بزرگ و دیگری کوچک) توسط یک سیال تراکم ناپذیر به هم متصل شوند و مقدار معینی فشار به یک سیلندر وارد شود، همان فشار از طریق سیال متصل کننده به سیلندر دوم وارد می شود. با این حال، از آنجایی که فشار برابر با نیرو در واحد سطح است، سیلندری که مساحت بیشتری دارد، اثر ضرب نیرو را تجربه خواهد کرد. حتی اگر فشار روی هر دو سیلندر یکسان باشد، نیرویی که بر روی سیلندر بزرگتر ایجاد می شود، به نسبت مساحت سیلندر بیشتر خواهد بود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.