بهزی

جست‌وجو

بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته

زمان مطالعه 1 دقیقه

بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته

دلیل پایین آمدن کیفیت تصویر دوربین مداربسته

شما دوربین مداربسته ای خریداری کرده اید که از کیفیت خوبی برخوردار بوده است، اما چرا کیفیت فیلم دوربین مداربسته پایین آمده است؟

لنز دوربین مداربسته را تمیز کنید. ممکن است لنز دوربین کثیف شده باشد و تصاویر به صورت مات ضبط می شوند.
کیفیت و روزلوشن نمایشگر را بررسی کنید. اگر رزولوشن مانیتور یا نمایشگری که برای مشاهده تصاویر دوربین مداربسته استفاده می کنید پایین باشد تصاویر با کیفیت اصلی دیده نمی شوند.
طول کابل دوربین مداربسته بلند است. مسافت و طول کابل در کیفیت سیگنال های ارسال شده تاثیر می گذارد.
دوربین مداربسته امکان زوم و بزرگنمایی ندارد.
سیگنال Wifi ضعیف است. اگر دوربین مداربسته بی سیم باشد و یا تصاویر از طریقwifi ارسال می شودتغییرات wifi در کیفیت تصاویر تاثیرگذار است.
عدم پشتیبانی دستگاه از کیفیت دوربین مداربسته

عوامل موثر در بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته

اصلی ترین عامل موثر در بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته، کیفیت تصویر خود دوربین مداربسته است. رزولوشن یا کیفیت تصویر در دوربین مداربسته هر چه بیشتر باشد، کیفیت تصاویر ضبط شده نیز بالاتر خواهد بود. اگر به مشخصات دوربین خود مراجعه کنید کیفیت تصویر را با عددی در کنار MP مشاهده می کنید. به عنوان مثال 5MP به معنی کیفیت تصویر دوربین مداربسته مورد نظر 5 مگاپیکسل است. نکته قابل توجه در این بخش پشتیبانی دستگاه ذخیره کننده از کیفیت تصویر دوربین مداربسته است. اگر دستگاه تا 3 مگاپیکسل را پشتیبانی کند دوربین مداربسته با کیفیت 5 مگا پیکسل حداکثر کیفیت تصویری که ارائه می دهد 3 مگاپیکسل است و نه بیشتر.

همچنین وجود قابلیت هایی موجب می شود تا کیفیت تصاویر دوربین مداربسته در شرایط خاص پایین نیاید. به عنوان مثال در دو محیط با شرایط نوری متفاوت تصویر در محیط کم نور سیاه می شود. تکنولوژی هایی برای برطرف نمودن این موضوع و مشکلاتی از این دست طراحی و در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار گرفتند. در این بخش به معرفی برخی از این نوع فناوری ها خواهیم پرداخت

تکنولوژی WDR و DWDR

اختلاف سطح نور در محیط های مختلف از مشکلاتی است که کیفیت تصویر دوربین را پایین می آورد. این مشکل زمانی ایجاد می شود که یک منبع نور قوی (مانند نور خورشید) در پشت افراد باشد. به عنوان مثال تصویر اشخاص در زمان ورود آنها به داخل به صورت سیاه دیده می شود و قابل شناسایی نیست. فناوری WDR برای حل چنین مشکلی در دوربین های مداربسته توسط شرکت های فعال در زمینه سیستم های مداربسته معرفی شد.

این قابلیت با جبران اختلاف نور موجود در تصویر، تصویری با وضوح بیشتر و شفاف ارائه می دهد. قابلیت WDR با استفاده از دو چیپ CCD در دوربین های مدار بسته اضافه شد. در حالی که این قابلیت را به صورت نرم افزاری نیز با نام DWDR معرفی کردند که دیگر نیازی به چیپ های CCD در دوربین نیست. سیستم DWDR مقرون به صرفه تر از WDR است اما کیفیت تصاویر WDR به نسبت DWDR بالاتر است. این قابلیت می تواند در بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته تاثیر گذار باشد.

تکنولوژی IR-CUT FILTER

ساختار دوربین مداربسته دید در شب طوری است که علاوه بر امواج نور مرئی، امواج مادون قرمز یا IR را نیز نمایش دهد. چنین قابلیتی امکان تصویر برداری در شب را برای دوربین مداربسته فراهم می کند. مشکلی که پیش می آید در طول روز است که دوربین نیازی به امواج مادون قرمز ندارد و هم حجم زیاد امواج مادون قرمز در روز را جذب می کند. همین امر موجب می شود رنگ و نور بندی تصاویر دوربین مداربسته غیر طبیعی به نظر برسد. برای رفع این مشکل فیلتر IR Cut در روز تنها اجازه عبور نور مرئی را می دهد و مانع عبور نور مادون قرمز و رسیدن آن به چیپ تصویر دوربین می شود. در طول شب LEDهای IR دوربین فعال و IR CUT غیر فعال می شود.

فناوری Super Low Illustration

دوربین هایی که دارای فناوری Super Low Illustration هستند به نور بسیار کمی برای تشکیل تصویر نیاز دارند و در نور کم محیط نیز می توانند تصاویر عالی ارائه دهند. استفاده از این نوع دوربین های مداربسته معمولا برای محیط هایی است که وسعت آنها اجازه استفاده از دید در شب IR را نمی دهد. دید در شب IR برد محدودی دارد.

فناوری DIS

نصب دوربین مدار بسته در مناطقی مانند بالای دکل، کنار جاده، ایستگاه های راه آهن، فرودگاه ها و… باعث می شود دوربین بیشتر در معرض باد و تکان های ناشی از عوامل بیرونی قرار گیرد. در نتیجه لرزش دوربین مدار بسته تاری و پرش در فیلم ضبط شده ایجاد می شود. تکنولوژی DIS به گونه ای است که می تواند میزان نویز قسمت هایی از تصاویر را که بر اثر لرزش دوربین ایجاد شده را کاهش دهد. از ویژگی های تکنولوژی DIS ، رزولوشن بالا، تنظیم نور در شب، تنظیم درجه حرارت (از -40 درجه تا +70 درجه سانتی گراد کار کند)، اسکن تصاویر متحرک را می توان نام برد.

استاندارد های IP و IK

نصب دوربین های مداربسته در محیط های باز موجب می شود دوربین در شرایط آب و هوایی مختلف قرار گیرد. در زمان بارندگی نفوذ آب به داخل دوربین موجب اختلال در کار دوربین می شود. همچنین ورود گرد و غبار نیز به داخل دوربین وجود دارد. استاندارد IP معرف میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار است. استاندارد IK میزان حفاظت دوربین در مقابل ضربه را مشخص می کند. با توجه به شرایط محل نصب دوربین به استاندارد IP و IK توجه کنید که کدام مورد مناسب تری است. برای آشنایی با استاندارد های IP و IK کلیک کنید.

نرم افزار بهبود کیفیت تصاویر + دانلود نرم افزار

بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته به صورت نرم افزاری راه حل دیگری است که در این بخش به آن می پردازیم. می توانید با وجود دوربین با کیفیت تصویر و قدرت بالا از نرم افزار های مربوط به این کار نیز کیفیت تصویر را بهبود دهید. در حال حاضر بهترین نرم افزارهای پردازش تصویر نیز رزولوشن تصویر را بیش از 10 تا 20 درصد نمی توانند افزایش دهند. دلیل آن واضح است چون زمانی که تصویری با کیفیت پایین ضبط می شود بخش زیادی از اطلاعات تصویر از بین رفته است. بنابراین بازتولید اطلاعات از بین رفته با هیچ نرم افزاری امکان پذیر نیست. در حقیقت نرم افزار نمی تواند به صورت 100 درصد در بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته موفق باشد.

یکی از نرم افزارهای موجود نرم افزار Video Cleaner است. این نوع نرم افزارها معمولا در اکثر ادارات پلیس و کارآگاهان برای تجزیه و تحلیل انواع فیلم ها و عکس ها جهت شناسایی افراد و پلاک خودروها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های نرم افزار Video Cleaner

امکان بهبود کیفیت فیلم دوربین های مدار بسته
امکان بهبود کیفیت عکس های تار شده و شفاف سازی تصاویر
امکان خوانا کردن پلاک خودرو ها و یا تشخیص چهره در فیلم و عکس های بی کیفیت
دارای محیط user friendly (کاربر پسند)
امکانات فراوان به عنوان ویرایشگر فیلم ها و عکس ها و بهبود آنها
امکان استفاده از راهنمای سایت شرکت سازنده برای استفاده از برنامه

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.