بهزی

جست‌وجو

معرفی انواع مختلف ام دی اف بر اساس روکش خارجی

زمان مطالعه 1 دقیقه

معرفی انواع مختلف ام دی اف بر اساس روکش خارجی
بدون شک ام دی اف یکی از محبوب ترین متریال های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی است. مواردی از قبیل زیبایی، دوام بالا، هزینه مقرون به صرفه و همچنین رنگ بندی و طرح های مختلف ام دی اف، از جمله اصلی ترین دلایل محبوبیت این جنس به شمار می روند. با این وجود mdf را می توان براساس مختلفی دسته بندی و مقایسه کرد. هر یک از انواع mdf ممکن است کاربرد متفاوتی داشته و برای استفاده های خاصی مناسب باشد. در این مقاله به بررسی انواع و مدل های مختلف ام دی اف از لحاظ روکش خارجی آنها می پردازیم. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع mdf از لحاظ تنوع روکش خارجی

همان طور که اشاره کردیم، متریال ام دی اف می تواند از لحاظ مختلفی تقسیم بندی شود. یکی از اصلی ترین تقسیم بندی های این جنس که اغلب مورد توجه طراحان و کاربران قرار می گیرد، دسته بندی براساس روکش خارجی است. در ادامه به معرفی هر یک از انواع mdf بر اساس روکش خارجی آنها خواهیم پرداخت. این دسته ها عبارتند از:

ام دی اف با روکش ملامینه

ملامینه یکی از رایج ترین انواع ام دی اف بوده و حدود یک سوم از سهم کل بازار جهانی ام دی اف و 23 درصد از بازار داخلی آن را به خود اختصاص داده است. البته این استفاده گسترده و وسیع بی دلیل نیست. جنس ملامینه قابلیت بسیار بالایی در طراحی داشته و لبه های آن به سادگی قابل تراش خوردن و طرح گرفتن است. در نتیجه می توان از این متریال در انواع المان های دکوراسیون منزل، کمد و کابینت، دکوراسیون اداری و یا هر محیط دیگری استفاده کرد. در میان انواع mdf، روکش ملامینه از نظر هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است.
علاوه بر موارد فوق، ملامینه مقاومت بالا و قابل قبولی در برابر انواع عوامل تهدید کننده چوب نظیر رطوبت، حرارت و همچنین خراشیدگی و سایش دارد. از روکش ملامینه برای تولید نوار لبه کابینت نیز استفاده می شود. در نتیجه چنانچه از این نوع در آشپزخانه و کابینت های خود استفاده کنید، می توانید رنگ لبه کابینت را با سطح رویه آن کاملاً هماهنگ سازید. با این وجود لازم به ذکر است که این جنس در برابر مواد قلیایی و اسیدها مقاومت بسیار پایینی داشته و در تماس با این مواد ممکن است صدمه ببیند. همچنین چنانچه طرفدار روکش های براقی مانند PVC هستید، استفاده از ملامینه به دلیل مات بودن آن را به شما توصیه نمی کنیم.

ام دی اف با روکش هایگلاس

یکی دیگر از انواع mdf پرطرفدار به خصوص در آشپزخانه های جدید و مدرن، ام دی اف با روکش هایگلاس است. هایگلاس نوعی روکش براق و زیبا است که بر روی جنس ام دی اف قرار گرفته و در کنار زیبایی، از آن محافظت نیز می کند. روکش هایگلاس بسیار براق است و به سادگی نور محیط را منعکس می کند. در نتیجه استفاده از این نوع روکش در آشپزخانه های کوچک بسیار توصیه شده و باعث بزرگ تر دیده شدن محیط می شود. همچنین تنوع رنگ و طرح بسیار بالای هایگلاس، یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن در میان کاربران است.
با این حال این روکش جذاب و براق نقاط ضعف خود را نیز دارد. هایگلاس به شدت در برابر خط و خش و ساییدگی آسیب پذیر است و از همین رو باید به شدت مراقب برخورد اجسام با سطح آن بود. همچنین براق بودن این روکش باعث شده تا جذب گرد و غبار بر روی آن بیشتر نمایان شود. به خصوص اگر از رنگ های تیره این مدل استفاده کنید، بیشتر متوجه این مورد خواهید شد. در نهایت سطح براق هایگلاس به شدت در برابر جذب لکه و چربی نیز آسیب پذیر بوده و به سرعت جای انگشتان دست بر روی آن باقی می ماند. در نتیجه استفاده از این نوع روکش به همراه دسته مخفی توصیه نمی شود.

ام دی اف با روکش پلکسی گلاس

پلکسی گلاس نوع دیگری از روکش ام دی اف است. این روکش پلاستیکی از جنس پلی کربنات بوده و در ظاهر شباهت های بسیاری با شیشه دارد. با این وجود ام دی اف پلکسی گلاس از شیشه سبک تر و البته مقاوم تر است. روکش پلکسی گلاس را می توان از لحاظ درخشندگی و براقی در کنار روکش هایگلاس قرار داد.

ام دی اف با روکش PVC (ممبران)

روکش پی وی سی یکی دیگر از انواع mdf پرطرفدار و محبوب است. PVC که اغلب با نام ممبران نیز شناخته می شود، گونه از از روکش و جنس ام دی اف است که به سادگی با استفاده از دستگاه هایی نظیر CNC می توان آن را برش و طرح داد. قابلیت تغییر بسیار بالای کابینت ممبران باعث شده تا پیاده سازی تمامی طرح ها از جمله طرح های جزیره ای و U شکل در آشپزخانه با این مدل از ام دی اف کاملاً امکان پذیر باشد. کابینت ممبران در میان طرفداران سبک کلاسیک محبوبیت بیشتری دارد. چرا که اغلب طرح های کلاسیک کابینت ام دی اف امروزی با استفاده از این متریال طراحی و ساخته شده است. این مدل از کابینت شفاف و براق بوده و برای علاقه مندان به طرح های براق نیز یک گزینه خاص و ایده آل به شمار می رود. در نهایت اگر طرفدار یک یا کمد ام دی اف با طرح های شلوغ و ریزه کاری های خاص دکوراسیون های کلاسیک هستید، ممبران به سادگی قادر به پاسخگویی به این نیاز شما خواهد بود.

انواع mdf در خدمت سلیقه های متفاوت

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، متریال ام دی اف براساس معیارهای مختلفی دسته بندی می‌شود. دسته بندی ام دی اف براساس روکش خارجی یکی از معروف ترین و رایج ترین دسته بندی های آن است. از همین رو در این مقاله به معرفی انواع mdf از لحاظ روکش خارجی پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، هر یک از این دسته بندی ها برای سلیقه قشر خاصی از مخاطبان مناسب بوده و باید با در نظر گرفتن معیارهای مختلفی، به انتخاب بهترین گزینه پرداخت.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.