بهزی

جست‌وجو

انواع قفل

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع قفل

انواع قفل برقی

قفل برقی کلونی یک نوع قفل برقی است که جنس بدنه‌اش از گالوانیزه و زبانه‌اش از برنج ساخته می‌شود. این قفل از تکنولوژی الکترونیکی استفاده می‌کند. جنس گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در برابر آب و رطوبت است.

قفل برقی زبونه دار

همان قفل های مربعی شکلی هستند که وقتی باز می شوند یک زبانه کوچک از آن ها به جلو می آید و به راحتی می توان آن را بر روی درها نصب کرد

قفل الکترونیکی و برقی برای درب ورودی

این قفل ها برای باز و بسته شدن نیاز به نیرو برق دارند و توسط دکمه ای که درجای خاص تعبیه می کنید یا ریموت باز می شوند قفل های استفاده شده درماشین ها نیز جزو قفل های برقی با سنسور هستند در طلا فروشی نیز از این قفل ها استفاده می شود

قفل برقی کله گاوی

همان قفل هایی هستند که امنیت بالایی دارند وبرای باز گردن آن ها نیاز است رمز را به صورت دستی وارد کنید یا از حسگر های استفاده کنید این قفل ها به صورت کارتی نیز می باشند.

انواع قفل غیر الکترونیکی

قفل مکانیکی (قفل گاو صندوق)
همان قفل هایی هستند که توسط کلید می توانید استوانه تعبیه شده بر رو قفل را جابه جا کنید. این قفل ها قابلیت نصب بر روی درها را ندارند بلکه باید حلقه هایی وجود داشته باشد.

قفل سوئیچی
قفل سوئیچی یک نوع قفل مکانیکی است که برای کنترل و باز و بسته کردن سوئیچ‌ها یا دکمه‌های درون آن نیاز به کلید می باشد این قفل از دو اهرم ساخته شده است؛ یک اهرم بلند که هدایت کننده حرکت کشویی است و خارهایی که با استفاده از یک کلید سوئیچی باز وبسته می شوند.
قفل سوئیچی دارای سیلندرهای خاصی است و معمولاً از جنس فلز مانند برنج می باشد. همچنین، فنرهای مرغوب در ساختار قفل استفاده می‌شود که به عملکرد قفل کمک می‌کند. این قفل برای اماکن و محیط‌های کاری که نیاز به امنیت دارند، بسیار مناسب است.

قفل کتابی
قفل کتابی به دلیل ساختاری که دارد به طور مستقیم بر روی در و … نصب نمی شود بلکه می توان به صورت کمکی از آن استفاده کرد.
علت اینکه باز کردن قفل کتابی دشوار تر از قفل سوئیچی است کوچک بودن پین های آن می باشد در زمان خرید قفل کتابی به جنس کلید ها ضخامت میله و مقاومت قفل کتابی باید توجه کنید.

قفل آویز
همان قفل هایی هستند که عمدتا برای کمد های دوران مدرسه استفاده می شد و امنیت متوسطی داشتند.

قفل کارتی
عمدتا از این قفل ها در باشگاه ها استخر ها و هتل ها استفاده می شود که امنیت بالایی دارند و از سه قسمت دستگاه کارت خوان کارت ونرم افزار تشکیل شده اند.

قفل دکمه ای
این قفل از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است که با وارد کردن اعداد قفل باز می شود.

قفل شب بند
بر روی درب های شیشه ای این قفل نصب می شود و عمدتا بین شکاف ها قرار می گیرند.

قفل درب آهنی
عمدتا قفل هایی که بر روی درهای آهنی نصب می شوند از این نوع هستند. قطر این نوع قفل ها باید متناسب با درهای آهنی باشد. از جمله این قفل ها می توان به قفل حیاطی اشاره نمود.

قفل مگنتی
قفل مغناطیسی از انواع قفل های برقی است که عملیات جذب و اتصال توسط آهن ربا اجرا می شود.
زمانیکه برق داخل قفل اعمال می شود خاصیت ربایش فعال می شود و در غیر این صورت از کار می افتد. البته در بسیاری از موارد مثل کابینت ها از قفل های مگنتی بدون برق استفاده می شود.

قفل مغزی توپی
همان قفل هایی هستند که برای باز کردن آن ها نیاز به کلید ندارید تنها با چرخاندن قفل ها زبانه ها در جای خود قرار می گیرند و باز می شوند.

قفل شب بندی (قفل پشتی)
همان قفل هایی هستند که در خانه های حیاط دار زمان قدیم نصب می شوند که یک گیره کوچک در کنار خود دارند و آن گیره زبانه کوچک پشتی را به حرکت در می آورد تا قفل باز شود.

قفل های دستگیره اهرمی
همانند دستگیره های در هستند که بر روی آن ها قفل وجود دارد و امنیت آن ها بسیار کم است.

انواع قفل بر اساس اجزای داخلی

قفل یک طرفه تک سیلندر
این نوع قفل ها تنها از یک طرف قابلیت باز وبسته شدن دارند.
قفل تک سیلندر از انواع قفل‌های کلیدی است که به طور عمده در ورودی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع قفل با یک سیلندر کنترل می‌شود و با استفاده از یک کلید می‌توان آن را باز و بسته کرد.

ساختار قفل تک سیلندر
قفل تک سیلندر دارای ساختاری است که شامل یک سیلندر و مکانیزم‌های دیگری است که بسته شدن و باز شدن در را کنترل می کند. سیلندر درون قفل، معمولاً دارای یک یا چند پین کوتاه و یک یا چند پین بلند است که کلید مناسب با طول‌های مختلف به آن پین ها فشار می‌آورند. اگر پین‌ها در موقعیت مناسب قرار گیرند، سیلندر قفل باز می‌شود.

کاربردهای قفل تک سیلندر
قفل‌های تک سیلندر به دلیل ساختار ساده دربسیاری از مکان ها از جمله محافظت از ورودی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. غالباً در درب‌های ورودی منازل، اتاق‌های داخلی، دفاتر، واحدهای تجاری و… به کار می‌روند.

امنیت قفل تک سیلندر
امنیت قفل تک سیلندر نسبت به دیگر انواع قفل‌ها ممکن است کمی پایین‌تر باشد، زیرا با روش‌هایی می‌توان سیلندر را بدون کلید باز کرد.

قفل سیلندر دو طرفه
از هر دو سمت بیرون و داخل اتاق امکان بازو بسته کردن ان ها وجود دارد.
قفل سیلندر دو طرفه نیز یک نوع از قفل‌های کلیدی است که برای محافظت و کنترل دسترسی به درب‌ها و ورودی‌های مختلف استفاده می‌شود. در این نوع قفل، برای باز و بسته کردن در از هر دو سمت درب نیاز به کلید دارید. به عبارت دیگر، از سمت داخل و بیرون در، هر دو باید با کلید باز شوند.

ساختار قفل سیلندر دو طرفه
قفل سیلندر دو طرفه دارای دو سیلندر است که هر کدام به یک طرف درب متصل هستند. هر سیلندر درون قفل حاوی پین‌ها و مکانیزم‌هایی است که با کلید مناسب قفل را باز می‌کند.

کاربرد قفل سیلندر دو طرفه
قفل‌های سیلندر دو طرفه به خصوص در درب‌های ورودی به ساختمان‌ها، خانه‌ها یا هر جایی که افزایش امنیت و کنترل دسترسی مهم است، استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه برای باز کردن در از هر دو سمت نیاز به کلید دارید، این نوع قفل در مقابل دزدی‌ها و تلاش‌های ناخواسته برای ورود به داخل بسیار مؤثر است.

امنیت
قفل سیلندر دو طرفه به دلیل نیاز به کلید برای باز و بسته کردن از هر دو سمت امنیت بالاتری دارد. با این حال، در موارد اضطراری مانند حریق یا اضطراب، ممکن است سختی در باز کردن درباعث مشکلاتی شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.