بهزی

جست و جو در بهزی...

روش نگهداری برنج

زمان مطالعه 1 دقیقه

روش نگهداری برنج
این که برنج مهم ترین و اصلی ترین غلات سفره ما ایرانیان می‌باشد؛ مسئله ای غیر قابل انکار است. اما نکته‌ی حائز اهمیت، که قصد داریم در این مقاله مورد بررسی قرار بگیرد؛ نحوه‌ی نگهداری برنج است. زیرا در صورتی که روش نگهداری برنج اصولی و مناسب نباشد، ممکن است برنج دچار تکثیر آفت شود، عطر و طعم آن تغییر کند و یا به طور کلی کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. در نتیجه این تصور که می‌توان برنج را به بدون هیچ محدودیتی در آشپزخانه، انبار یا … نگهدای کرد، کاملا اشتباه است. از آن جایی که برنج های ایرانی از آن دسته مواد غذایی هستند که حاوی هیچ گونه مواد نگه دارنده نمی باشند، نگهداری از آن همواره نیازمند رعایت اصول و نکات خاصی است. از این رو که ما در ادامه چندین روش که در نگهداری برنج بین اکثر مردم مرسوم می باشد را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد. شما کاربران عزیز برای آشنا شدن با روش های مختلف نگهداری از برنج، اعم از برنج خام و پخته شده، آشنایی کامل با بهترین روش نگهداری برنج و … با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بهترین روش برای نگهداری برنج خشک

بهترین روش برای نگهداری از برنج استفاده از کیسه های پارچه ای می باشد. به عبارتی کیسه های پارچه ای بهترین گزینه برای نگهداری از برنج هستند. زیرا کیسه های پارچه‌ای یا نخی رطوبت را از برنج می‌گیرند. در صورتی هم که مایلید از ظرف پلاستیکی استفاده کنید بهتر است که رنگ آن مات و شفاف باشد. حتما قبل از ریختن برنج در ظروف باید دقت داشت که کاملاً خشک و تمیز هستند. علاوه بر همه‌ی این ها برنج را باید در مکانی نگهداری کرد که هیچ رطوبتی و گرمایی در آنجا بود وجود نداشته باشد. زیرا گرما، نور خورشید و رطوبت نیز باعث می‌شوند کیفیت دانه های برنج پایین بیاید، دانه ها خرد شوند و یا باعث خراب شدن و کرم برنج شوند. در نتیجه بهتر است برنج را در کیسه های پارچه‌ای یا نخی، در یک مکان خنک و دارای تهویه نگهداری کنیم. این روش، بهترین روش برای نگهداری برنج خشک با مقادیر زیاد در اماکنی مثل انباری بالکن و می باشد. اما اگر شما به دنبال بهترین روش یا به اصطلاح بهترین ظروف برای نگهداری از برنج با مقدار کمتر، در فضایی مانند آشپزخانه می باشید ادامه مطلب را مطالعه کنید:

بهترین ظرف برای نگهداری برنج

گفتیم که بهترین روش برای نگهداری از برنج، استفاده از کیسه های پارچه ای یا نخی می باشد. اما در صورتی که به دنبال بهترین ظرف، برای نگهداری برنج هستید، به نکات زیر توجه داشته باشید: از ظرف­هایی استفاده کنید که یک دریچه برای خروج برنج داشته باشند و هر بار که نیاز دارید از برنج استفاده کنید مجبور نباشید درپوش آن را بردارید. با استفاده از ظرف نگهداری غیر قابل نفوذ می­ توانید کیفیت برنج را تا مدت­ها حفظ کنید. از ظروف پلاستیکی مرغوب استفاده کنید زیرا ظروف پلاستیکی که از مواد دسته دوم ساخته می­ شوند معمولا بوی مواد شیمیایی می دهند و این مسئله می تواند روی طعم و بوی برنج تاثیر منفی بگذارد. ظرف نگهداری برنج، شیشه‌ای و ظرف­ های فلزی که دارای روکش لعابی هستند نیز گزینه­ ها‌ی خوبی برای ظرف نگهداری برنج در کابینت هستند. است. با این ظروف می توانید کیفیت برنج را تا مدت­ها حفظ کنید . از آن جایی برنج نسبت به نور آفتاب بسیار حساس است و اگر در معرض نور قرار بگیرد پوک شده و از بین می­ رود و گرمای نور آفتاب می­ تواند شرایط رشد حشره برنج را نیز فراهم کند، بهتر است برای نگهداری برنج از ظروف مات استفاده کنید. اگر هم ظرف نگهداری برنج را در کابینت یا یک فضای تاریک قرار می­دهید شفافیت آن مشکلی ایجاد نمی­کند. همواره سعی کنید از ظروفی استفاده کنید که اندازه­ ی متعادلی داشته باشند و گنجایش آن ها به اندازه‌ی نیاز کوتاه مدت شما باشد. معمولا ظرف نگهداری برنج مناسب ظرفی است که حداکثر ۵/۲ کیلوگرم برنج در آن جای بگیرد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.