بهزی

جست و جو در بهزی...

جرثقیل سقفی چیست و برای چه مواردی استفاده می شوند؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

جرثقیل سقفی چیست و برای چه مواردی استفاده می شوند؟

جرثقیل سقفی چیست؟

جرثقیل سقفی یک دستگاه بالابر برای بلند کردن مصالح بین کارگاه ها، انبارها و باغ ها می باشد. شکل آن مانند یک پل است زیرا انتهای آن بر روی ستون های بلند بتنی یا تکیه گاه های فلزی قرار می گیرد.

پل جرثقیل سقفی به صورت طولی در امتداد مسیری قرار گرفته که در دو طرف قاب برجسته قرار گرفته است. و به فضای زیر پل اجازه می دهد تا به طور کامل برای بلند کردن مواد، بدون مسدود شدن توسط تجهیزات زمینی استفاده شود. این پرکاربردترین و پرتعدادترین نوع دستگاه بالابر است.

جرثقیل سقفی در کجا استفاده می شود؟

پل جرثقیل سقفی به صورت طولی در امتداد مسیر گذاشته شده در دو طرف قاب مرتفع امتداد می یابد. و چرخ دستی بالابر به صورت عرضی در امتداد مسیر قرار گرفته بر روی پل حرکت می کند تا بتواند از فضای زیر پل استفاده کامل کند.

منطقه کار پل برای بلند کردن مواد بدون مانع توسط تجهیزات زمینی.

جرثقیل های سقفی به طور گسترده در انبارهای داخلی و خارجی، کارگاه ها، اسکله ها و مناطق ذخیره سازی باز استفاده می شوند.

انواع جرثقیل سقفی را می توان به جرثقیل های دروازه ای معمولی، جرثقیل های دروازه ای ساده و جرثقیل های دروازه ای ویژه متالورژیکی تقسیم کرد.

جرثقیل های پل معمولی عمدتا از چرخ دستی بالابر، مکانیزم عملکرد پل، ساختار فلزی پل تشکیل شده اند. مکانیزم بالابر از موتور الکتریکی، ترمز، کاهنده، قرقره و مجموعه قرقره تشکیل شده است. موتور الکتریکی قرقره را به چرخش در میان کاهنده هدایت می کند، به طوری که سیم طناب برای بلند کردن اجسام سنگین روی قرقره پیچیده یا از آن پایین می آید. قاب چرخ دستی چارچوبی است که برای پشتیبانی و نصب مکانیزم بالابر و مکانیزم عملکرد چرخ دستی و سایر اجزاء مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا یک سازه جوشی است.

جرثقیل سقفی کاربردهای زیادی دارد و به طور گسترده در زندگی واقعی مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از کارخانه‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات، جرثقیل‌ها را برای جابجایی آسان ترجیح می‌دهند.

جرثقیل سقفی دارای مزایای شکل جمع و جور، وزن سبک، فشار چرخ کوچک و سرعت روان، صدای کم، نصب و نگهداری آسان است. برای استفاده در انبارها، کارگاه ها، نیروگاه ها و سایر مکان هایی که هیچ منبعی برای تعمیرات اساسی برق و تجهیزات و حذف عناصر انتشار دهنده وجود ندارد، مناسب است.

علاوه بر کارگاه های عمومی مکانیک، جرثقیل سقفی به طور گسترده در نفت و پتروشیمی، ساخت و ساز راه آهن، فرودگاه های هواپیمایی کشوری، ایستگاه های برق آبی، بنادر، کاغذ سازی، مصالح ساختمانی، متالورژی و سایر کارگاه ها، انبارها و زمینه های مواد استفاده می شود.

معرفی انواع جرثقیل سقفی

جرثقیل های سقفی در محیط های مختلف صنعتی ضروری هستند زیرا کار را راحت تر و کارآمدتر می کنند. اثربخشی جرثقیل سقفی بستگی به این دارد که چقدر برای عملیات خاص مناسب است. جرثقیل ها در پیکربندی های مختلفی برای ارائه راه حل هایی برای کاربردهای مختلف وجود دارند. هنگام تهیه جرثقیل سقفی برای مصارف صنعتی، باید بدانید که آیا جرثقیل سقفی مناسب است یا خیر. جرثقیل ها از زمان پیدایش خود به طور قابل توجهی تکامل یافته اند. آگاهی از نحوه عملکرد انواع مختلف ضروری است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.