بهزی

جست و جو در بهزی...

انواع کود ارگانیک

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع کود ارگانیک

🟢کود ارگانیک خشک🟢

کودهای ارگانیک خشک می توانند از یک ماده واحد مانند سنگ فسفات یا جلبک دریایی (نوعی جلبک دریایی غنی از مواد مغذی) تشکیل شده و یا می توانند ترکیبی از بسیاری از مواد باشند. تقریباً کلیه کودهای آلی طیف وسیعی از مواد مغذی را تأمین می کنند اما مخلوط ها بطور ویژه تهیه شده اند تا مقادیر متعادل نیتروژن ، پتاسیم ، فسفر و همچنین ریز مغذی ها را فراهم کنند.
متداول ترین روش برای استفاده از کود خشک پخش آن و سپس چنگک زدن خاک تا ۴ تا ۶ اینچی است. برای کاشت بذر یا پیوند می توانید مقادیر کمی از این کود را به محل کاشت دانه یا ردیف کشت اضافه کنید. بر خلاف کودهای مصنوعی خشک ، اکثر کودهای آلی باعث سوختن گیاهان نشده و به ریشه های ظریف گیاهچه آسیب نمی رسانند. در طول فصل رشد کودهای ارگانیک خشک می توانند در ردیف های زراعی یا اطراف خط رشد درختان یا درختچه ها موجب تقویت خاک و گیاه شوند.

🟢کود ارگانیک مایع🟢

گیاهان می توانند کودهای مایع را هم از طریق ریشه و هم از طریق منافذ برگ جذب کنند. تغذیه از طریق شاخ و برگ وقتی مهم است خاک وجود ندارد یا در دسترس نیست یا هنگامی که ریشه ها تنش زده می شوند و نمی توانند مواد مغذی را تأمین کنند.
این امر به ویژه برای تقویت گیاهان با رشد سریع مانند سبزیجات در فصل رشد بسیار مؤثر است. برخی از کودهای شاخ و برگ ، مانند جلبک دریایی مایع سرشار از ریز مغذی ها و هورمون های رشد هستند. این اسپری های شاخ و برگ به نظر می رسد که به عنوان کاتالیزور عمل کرده و جذب مواد مغذی توسط گیاهان را افزایش می دهد. چای کمپوست و عصاره جلبک دریایی دو نمونه رایج از کودهای ارگانیک شاخ و برگ هستند.
از کودهای مایع هر ماه یا حتی هر دو هفته یکبار در طول فصل رشد استفاده کنید. در مورد گلدهی و میوه دهی اسپری ها را می توانید در دوره های حساس (مانند بعد از پیوند یا در طول میوه دهی ) یا دوره های خشکسالی یا دماهای شدید مورد استفاده قرار دهید. برای محصولات برگ دار ، برخی از تأمین کنندگان توصیه می کنند اسپری هر دو هفته یکبار استفاده شود.
بهترین زمان برای اسپری این نوع کود صبح زود و اوایل عصر است که مایعات با سرعت بیشتری جذب می شوند. روزی را انتخاب کنید که بارندگی پیش بینی نشده باشد و درجه حرارت نیز خیلی بالا نباشد. اسپری را روی قسمت های زیر برگ جایی که منافذ برگ وجود دارد ، انجام دهید. همچنین می توانید کودهای مایع را اطراف منطقه ریشه استفاده کنید. سیستم آبیاری قطره ای نیز می تواند کودهای مایع را به گیاهان شما منتقل کند.

🟢تقویت کننده های رشد🟢

تقویت کننده های رشد موادی هستند که به گیاهان کمک می کنند تا مواد مغذی را به طور مؤثر از خاک جذب کنند. یکی از متداول ترین تقویت کننده ها کلپ (نوعی جلبک دریایی) است که قرن هاست توسط کشاورزان استفاده می شود. کلپ به عنوان یک وعده غذایی خشک یا به عنوان عصاره به صورت مایع یا پودر فروخته می شود. این کود کاملاً بی خطر است و حدود ۶۰ عنصر موثری که گیاهان به مقادیر بسیار کم نیاز دارند را فراهم می کند. این ماده همچنین حاوی هورمون ها و آنزیم های تقویت کننده رشد است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.