بهزی

جست و جو در بهزی...

قالب پریفرم چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

قالب پریفرم چیست؟

ظرف‌های خوراکی‌ها با تزریق ماده‌ی پلاستیک به داخل قالب پریفرم به این شکل‌های هیجان‌انگیز در می‌آیند. معمولا پلاستیکی که در این قالب ریخته می شود پلی اتیلن ترپتالات (PET) نام دارد، به همین خاطر بیشتر اوقات به قالب های پریفرم، قالب های پریفرم PET گفته می شود.

انواع پلاستیک

این قالب ها معمولا از ترکیب فولاد و کربن یا آلیاژ فولاد ساخته می شوند و بسیار مستحکم هستند. علت این استحکام این است محصول نهایی سطوح مستحکمی داشته باشد در برابر فشار پایدار بماند تا قبل از رسیدن به مشتری بدریخت و بی‌شکل نشود.

معمولا برای اینکه مواد پلاستیکی انعطاف‌پذیری لازم را به دست بیاورند تا با ورود به این قالب شکل‌پذیر شوند، باید به آن ها حرارت داده شود و تحت فشار خاصی قرار بگیرند. در واقع نیروی فشار است که پلاستیک را به سمت حفره ی قالب می فرستد و آن را محبوس می‌کند تا شکل قالب را به خوبی به خود بگیرد.

می توان گفت محصول نهایی استحکام خود را مدیون نیروی فشار است. همچنین این قالب باید به دارای سطوح کاملا صیقلی باشد تا محصول نهایی شکل منظمی داشته باشد و بیرون آوردن آن از قالب به سادگی انجام شود.

معمولا قالب های پریفرم به دو نیمه تقسیم می شوند. در زیر هر یک از این بخش ها ظروفی قرار داده می شود. در این ظروف، با دریل سوراخ هایی ایجاد می کنند. این سوراخ ها را برای عبور بخار و آب خنک در این دو بخش تعبیه می‌کنند.

کاربرد قالب پریفرم

بیشترین استفاده ی این قالب در صنعت نوشیدنی و تولید بطری است. در روند تولید ظروفی همچون بطری‌ها، قالب پریفرم حرارت داده شده و به آن هوای فشرده دمیده می شود تا بطری (یا محفظه) به اندازه ی دلخواه شما انبساط پیدا کند.

به همین دلیل قالب های پریفرم در بسته‌بندی، حمل و نقل و ذخیره‌سازی آب معدنی، انواع آب میوه ها، محصولات لبنیاتی، نوشابه ها، سس ها، روغن ها و انواع محصولاتی که دارای بطری ها یا محفظه هایی پلاستیکی هستند کاربرد دارند. همچنین برای بسته‌بندی برخی از مواد غذایی که در ظروف پلاستیکی نگهداری می شوند، مثل مربا، عسل، حبوبات و ... هم از این قالب ها استفاده می شود.

انواع قالب پریفرم

معمولا فاکتورهایی که در دسته بندی انواع قالب پریفرم لحاظ می شوند، اندازه ی دهانه و نوع استفاده ی قالب هستند. از معروف-ترین قالب های پریفرم می ‌توان قالب های زیر را نام برد:

• قالب با دهانه‌ی 18

• قالب با دهانه‌ی 20

• قالب با دهانه‌ی 28

• قالب با دهانه‌ی 30

• قالب با دهانه‌ی 45

• قالب جار (مربا)

• قالب صادراتی

• قالب ادویه

• قالب مواد شوینده

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.