بهزی

وظایف گلگیر و شلگیر خودرو و تفاوت‌های آن‌ها با هم

زمان مطالعه 1 دقیقه

وظایف گلگیر و شلگیر خودرو و تفاوت‌های آن‌ها با هم

گلگیر خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

گلگیر بخشی از بدنه خودرو است که دور چرخ‌ها قرار دارد. گلگیر را در انواع کامیون و حتی موتور سیکلت نیز می‌بینیم. ضرورت وجود گلگیر، ممانعت از پاشیدن آب، گل، شن، گرد و خاک و اجسام روی جاده به هوا است. گلگیر را درست بالای چرخ‌های هر دو ردیف عقب و جلو شاهد هستیم. این بخش که معمولا از جنس فلز است، کمی برآمده‌تر از سطح بدنه دیده می‌شود و معمولا با بدنه خودرو به‌صورت یکپارچه و ادغام‌شده طراحی می‌شود. البته گاهی گلگیر را روی بدنه سوار می‌کنند. در این صورت می‌توان آن را تعویض کرد. گلگیر اطراف چرخ‌ها را کامل پوشانده و در کنار درهای عقب و جلو قرار دارد. درواقع به بخشی از بدنه که بین درهای عقب و جلو سپرها قرار دارد گلگیر گفته می‌شود. همین محل قرارگیری باعث می‌شود که گلگیر به‌شدت در معرض ضربات جانبی باشد.
گلگیرها معمولا در ظاهر خودرو نیز مؤثر هستند. معمولا برای هرچه عضلانی‌تر شدن بدنه خودرو، آن‌ها را حجیم‌تر و برامده‌تر طراحی می‌کنند. البته سبک طراحی گلگیر تا حدودی به کلاس خودرو نیز بستگی دارد. برای مثال فرم گلگیر سوپرکارها با سدان‌ها یا هاچ‌بک‌ها متفاوت است. وظیفه دیگری که می‌توان برای گلگیر ماشین درنظر گرفت، پیشگیری از ورود گرد و خاک، گل و لای، آب و هرگونه جسم خارجی به درون موتور و اجزای فنی زیر کاپوت است. به این ترتیب گلگیر بخش فنی خودرو را از نفوذ این ذرات و اجسام نیز محافظت می‌کند. البته گلگیر همزمان از لاستیک‌ها و سیستم چرخ‌ها نیز محافظت می‌کند. در کنار تمام نقش‌های حفاظتی گلگیر، این بخش از بدنه را می‌توان مؤثر در خصوصیات آیرودینامیکی آن نیز دانست. به‌این ترتیب گلگیر به حرکت خودرو در برابر باد نیز کمک می‌کند.

گلگیر ماشین کجا نصب می‌شود؟

گلگیر را معمولا در ظاهر با بدنه خودرو یکپارچه و ادغام‌شده ‌می‌بینیم. اما باید گفت که گلگیر درواقع با بدنه به‌صورت یک‌تکه طراحی نشده و ساخته نمی‌شود. درواقع گلگیر ماشین نیز مانند درها، کاپوت و سپر به‌صورت جداگانه طراحی و ساخته می‌شود و سپس روی شاسی با اتصالات مخصوص پرچ شده و نصب می‌گردد. البته فرایند ساخت و طراحی گلگیر پیشتر به‌صورت یکپارچه با بدنه صورت می‌گرفت. اما برخی مقاوم‌سازی‌ها در بخش گلگیر، طراحی متفاوت و حجیم‌تر شدن آن و گاها تفاوت ورق به‌کار رفته در ساخت این بخش باعث شده است تا گلگیر ماشین امروزه معمولا به صورت مجزا طراحی و ساخته شود.

شلگیر چیست و چه وظایفی دارد؟

شلگیر را تاحدودی می‌توان بخشی از گلگیر یا حتی سیستم چرخ خودرو دانست. این بخش که زیر گلگیر و بالای لاستیک می‌نشیند، درواقع نوعی آپشن برای خودرو محسوب می‌شود. شلگیر در مهار گل و لای و آب جاده به گلگیر کمک کرده و مانع از پاشیدن آن‌ها به بخش‌های داخلی بدنه می‌شود. درواقع در جاده‌های خیس، در روزهای بارانی، قطعا بخشی از آب روی جاده و گل و لای توسط چرخ‌ها به بخش داخلی بدنه پاشیده می‌شوند. وظیفه شلگیر ممانعت از این اتفاق است. شلگیر همچنین در جاده‌های خشک و قدیمی یا خاکی مانع از برخورد قطعات ریز سنگ‌ریزه و موارد مشابه به بدنه می‌شود. این امر از سوراخ شدن و هرگونه آسیب دیگر به بدنه به دلیل حرکت در جاده‌های خاکی و قدیمی پیشگیری می‌نماید.
شلگیر چیست و چه وظایفی دارد؟

محل نصب شلگیر کجاست؟

شلگیر معمولا روی خودروهای عادی نصب نمی‌شود و به‌عنوان یک آپشن ارائه می‌گردد. گاهی راننده‌ها خود اقدام به نصب شلگیر می‌کنند. این قطعه که پشت لاستیک و زیر گلگیر قرار دارد توسط پیچ و مهره و خارهای روی آن به بدنه وصل می‌شود. شلگیرهای چرخ‌های جلو معمولا کوچکتر از شلگیرهای ردیف عقب هستند. همچنین شلگیر را شیاردار طراحی می‌کنند تا مانع از تردد هوای زیر کاپوت نشود. این هوا که به خنک شدن موتور کمک شایانی می‌کند، از زیر گلگیرها و بین شیارهای باریک شلگیرها خارج می‌شود.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.