آشنایی با بدنه خودرو
بدنه خودرو، در گروهبندیها و دستهبندیهای مشخصی، براساس ابعاد، تعداد درها، صندلیها، فرم سقف و …. قرار گرفته است. این گروهبندیها و دستهبندیها را کلاسبندی خودرو مینامند. اما کلیات این بدنه در هر کلاسی که باشد، ستونبندی و فرم ثابتی دارد. به این ترتیب که در ساختمان خودرو، سقف معمولا به وسیله ستونهای دو طرف بدنه نگه داشته میشود. حتی سقفهای متحرک نیز بر ستونهای دو طرف شیشه جلو تکیه دارند. قسمتهای شیشهای بدنه نیز که برای افزایش دید طراحی شدهاند، در تمامی انواع بدنه خودرو ثابتاند.
مواد اولیه مورد استفاده در ساخت قطعات بدنه خودرو
۱. فولاد
عمده متریالی که در تمامی کمپانیها برای ساخت بدنه انواع خودرو بهکار میرود، فولاد است. دلیل آن هم قیمت پایین و امکان کاهش دادن هزینه تمامشده تولید، دسترسی ساده و راحت بهدلیل فراوانی فولاد در اقصی نقاط جهان و راحتتر پیشرفتن فرایند تولید است. البته برای بهبود قابلیت فرمگیری، آلیاژهای فولادی با عناصر مختلف استفاده میشود تا تحت فشارهای شدید شکلدهی دچار چروکیدگی یا پارگی نشود و فرمگیری خوبی داشته باشد. باید اضافه کرد که در فرایند ساخت بدنه از فولاد گالوانیزه با روکش محافظ روی و فولاد ضدزنگ برای بخشهایی که بیشتر در معرض فرسایش قرار دارند استفاده میشود.
۲. آلومینیوم و الیاف شیشه
بهندرت و بهویژه در سالهای اخیر، در برخی کارهای خاص از موادی مثل آلومینیوم، الیاف شیشه (فایبرگلاس) و پلاستیک تقویتشده با الیاف کربن نیز در ساخت بدنه خودرو استفاده میشود. دلیل اینکار خواص ویژه این مواد مانند وزن سبکتر آنهاست.
۳. پلیاستر، پلیآمینه، پلیپروپیلن و …
مواد پلی آمینه، پلیاستر، پلیاستایرن، پلیپروپیلن و پلاستیکهای اتیلنی نیز در بخشهایی که نیاز به سختی بالاتر، مقاومت بیشتر در برابر تغییر فرم و شکنندگی وجود دارد، مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال از این مواد برای ساخت روکش نمایشگرهای بدنه استفاده میشود.
۴. پلاستیک
در بخسهای مختلف بدنه خودرو از مقادیر زیادی پلاستیک نیز استفاده میشود. میزان و کیفیت این پلاستیک در خودروهای اقتصادی و غیراقتصادی متفاوت است. ابزار و قطعات پلاستیکی عموما هزینه کمتری دارند و زمان لازم برای ساخت آنها از زمان ساخت قطعات فولادی کمتر است، بنابراین طراحان میتوانند با هزینه کمتری آنها را تغییر دهند.
برای ساخت بدنه خودروها ممکن است از تمامی مواد اولیهای که نام بردیم یا تنها برخی از آنها استفاده شود. یک نکته مهم این است که قیمت و کلاس خودروها در نوع متریال بدنه آنها تأثیر بسیاری دارد.