بهزی

جست و جو در بهزی...

چقدر در مورد خواص چای بهاره و علت نام گذاری آن می‌دانید؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

چقدر در مورد خواص چای بهاره و علت نام گذاری آن می‌دانید؟

چای جزء نوشیدنی‌های گرمی است که زندگی بدون آن برای بسیاری از ایرانی‌ها مشکل ساز خواهد شد. نوشیدن یک فنجان چای در اول صبح، می‌تواند شما را برای روزی پرکار آماده کند.

در میان انواع چای‌های ایرانی، چای بهاره، عطر و طعم بهتری دارد که این امر باعث شده است تا بسیاری از افراد، نوشیدن این چای را به دیگر نوشیدنی‌ها ترجیح دهند. چای ایرانی بهاره، چایی است که به جای برداشت در دیگر فصول سال، در فصل بهار برداشت می‌شود و دارای عطر و طعم بهتری نسبت به چای تابستانه و پاییزه است. خواص چای بهاره، از دیگر دلایلی است که باعث می‌شود اغلب ایرانی‌های دوست‌دار چای، این نوشیدنی خوش‌طعم را به دیگر چای‌های سیاه ترجیح دهند.

علت نام‌گذاری چای بهاره

در باغات شمال کشور، چای را معمولا در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برداشت می‌‌کنند. بنابراین به چای سیاهی که در فصل بهار و معمولا در اردیبهشت ماه برداشت می‌شود، چای بهاره گفته می‌شود.

خواص چای بهاره

چای بهاره به‌دلیل اینکه در چین اول برداشت می‌شود، خواص بیشتری نسبت به دیگر چای‌هایی که در فصول تابستان و پاییز برداشت می‌شوند دارد.

این نوع چای از برگ‌های بالایی و تازه بوته چای چیده می‌شود و به‌همین علت دارای 10 تا 20 درصد طعم و رایحه بیشتری نسبت به دیگر انواع چای است. از ویژگی‌های چای ایرانی بهاره می‌توان به طبیعی بودن آن اشاره کرد. چای بهاره بی‌شک بهترین نوع چای است؛ زیرا در تولید آن هیچ‌گونه مواد افزودنی و شیمیایی دخالت داده نمی‌شود و عطر و طعم آن کاملا طبیعی است. از نشانه‌های طبیعی بودن چای این است که رنگ آن نزدیک به قرمزی می‌زند و در مدت زمان کوتاه، رنگ غلیظی پیدا نمی‌کند. هرچه برگ‌های چای درشت‌تر باشد، آن چای باکیفیت‌تر خواهد بود.

دلیل اصلی پرطرفدار بودن چای بهاره، طعم و مزه گس و ظاهر پیچیده آن است که شناسایی آن را بسیار راحت می‌کند. اما خرید چای بهاره تنها به این دلیل نیست. در شمال کشور، باغات کشت چای ایرانی بسیار زیادی وجود دارد که کشاورزان از هیچگونه مواد شیمیایی و سمی برای تولید آن استفاده نمی‌کنند.

همچنین سعی دارند محصولات خود را کاملا سالم و ارگانیک به دست مشتریان برسانند. چای بهاره به دلیل خواص بسیاری که دارد، نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان محبوب است. این نوع چای از پرفایده‌ترین چای‌های ایران به شمار می‌رود که در ادامه به خواص بیشتری از آن اشاره می‌کنیم.

رفع خستگی و افزایش انرژی بدن

نوشیدن یک فنجان چای در پایان روز کاری، می‌تواند انرژی از دست‌رفته را به بدن بازگرداند. کافئین موجود در چای باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود و به این طریق، انرژی بدن افزایش پیدا می‌کند. خاصیت آرامش‌بخشی و رفع استرس چای را نیز به‌دلیل ماده اسید‌آمینه L-theanine آن می‌دانند که میزان هورمون کورتیزول را کاهش می‌دهد. کاهش ابتلا به دیابت مطالعات دانشمندان در مورد خواص چای نشان داده است که نوشیدن مداوم چای در سنین بزرگسالی، سطح قند خون را بهبود می‌بخشد. بنابراین یکی از خواص چای سیاه بهاره را می‌توان تنظیم گلوکز خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت دانست. مصرف روزانه یک فنجان چای سیاه بهاره بدون قند یا شکر، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. بهبود سلامت دستگاه گوارش مشکلات روده و معده از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند زندگی روزمره را مختل کنند. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که از مشکلات دستگاه گوارش رنج می‌برید، خرید چای را در اولویت قرار دهید. چای بهاره دارای ماده‌ای به‌نام تانن است که نقش بسیاری در سلامت دستگاه گوارش بازی می‌کند.

پیشگیری از سرطان

امروزه به‌دلیل عوامل محیطی بسیاری مانند آلودگی هوا، سبک زندگی ناسالم، تحرک نداشتن و مصرف فست فود، میزان ابتلا به سرطان افزایش یافته است. از دیگر خواص چای بهاره، پیشگیری از سرطان است. در ساختار این چای، ماده‌‌ پلی‌فنول وجود دارد که در پیشگیری از سرطان‌هایی مانند سرطان مثانه، پروستات و ریه بسیار موثر است. پیشگیری از پیری زودرس چین‌و‌چروک های پوست و به‌وجود آمدن لکه‌های پوستی در سنین پایین را پیری زودرس می‌گویند. روند پیری پوست را می‌توان با استفاده از مواد طبیعی و همچنین سبک زندگی سالم‌تر به تاخیر انداخت. یکی از مواردی که باعث می‌شود تا روند تغییرات پوست کاهش پیدا کند، چای بهاره است. چای بهاره با داشتن پلی فنول‌ها و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها، باعث کم‌رنگ شدن لکه‌های پوستی، شادابی پوست و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود. علاوه‌بر نوشیدن چای سیاه بهاره، می‌توانید از یک پنبه آغشته به چای استفاده کنید و آن را روی پوست زیر چشم خود قرار دهید. این عمل باعث بهبود یافتن پف زیر چشم‌ها می‌شود. لاغری از دیگر خواص چای بهاره شمال، مبارزه با چربی‌های اضافی بدن است. چای بهاره به‌دلیل داشتن پلی‌ساکارید‌های فراوان، از جذب قند جلوگیری می‌کند و به این ترتیب جلوی افزایش وزن را می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌اند که چای بهاره برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید واقع می‌شود که دلیل آن نیز ترکیبات مفید این چای است که به فرآیند چربی‌سوزی کمک می‌کنند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.