بهزی

جست و جو در بهزی...

روش های تشخیص برنج خوب

زمان مطالعه 1 دقیقه

روش های تشخیص برنج خوب

عطر و طعم برنج🌾

برنج خوب ایرانی عطر و طعم خوبی دارد که آن را از برنج های خارجی و همچنین برنج های پرمحصول و کم کیفیت ایرانی متمایز می کند. برنج هایی که نژادی پرمحصول دارند نسبت به برنج های خوب عطر و بوی کمتری دارند.برای تشخیص مقداری برنج بین دو کف دست قرار بدهید و رها کردن آن، باید بوی مطبوع آن به مشام برسد.البته برخی از سودجویان با تبدیل برنج های اصیل و خوش عطر به گرد برنج و ریختن مقداری از آن در هر کیسه، باعث به اشتباه افتادن شما می شوند. برای تشخیص این شگرد باید از تست طعم برنج استفاده کرد، یعنی چند دانه از آن را بردارید و برای خلاص شدن از شر گرد برنج به آن فوت کنید. سپس داخل دهان خود بگذارید. اگر طعم مطبوعی ندارد آن برنج، برنج خوبی نیست.

یکدست بودن برنج🌾

دانه های یک برنج مرغوب به صورت کامل است و خرده و نیم دانه داخل آن وجود ندارد. اما تا 4 درصد در آن طبیعی است. هرچه دانه های برنج کامل تر باشند برنج شما با کیفیت تر است.

ظاهر برنج🌾

روی برنج نباید برش یا ترک های عرضی باشد. زیرا با قرار دادن برنج بین انگشت شست و اشاره خرد می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که برنج بعد از خشک شدن و خارج شدن از کارخانه در معرض باد یا هوای سرد قرار می گیرد.

نیمه بلوری بودن🌾

برنج خوب ایرانی رنگی نیمه شفاف یا به عبارتی دیگر نیمه بلوری دارد و حالت کدر بودن برنج های خارجی را ندارد.برنج ایرانی عطر خوش بوی دارد و از نظر اندازه دانه برنج ایرانی از نمونه های پاکستانی و هندی کوتاه تر است ولی از نظر رنگ برنج های هندی و پاکستانی رنگ تیره و کدری دارند؛ اما برنج ایرانی رنگی سفید و شیری رنگ دارد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.