بهزی

جست و جو در بهزی...

لوله پلی اتیلن چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن (Polyethylene)؛ زنجیره ای پلیمری است که از مولکل های اتیلن تشکیل شده و از کربن و هیدروژن ساخته میشود. از گسترده ترین نوع مواد پلاستیکی که در دنیا به صورت سالانه صدها میلیون تن تولید و روانه بازارهای جهانی میشوند.دلایل محبوبیت این ماده پلاستیکی برمیگردد به جنس ماده ای که در آن به کار رفته است. پلی اتیلن موجود در این لوله ها باعث میشود تا آنها خاصیت های منحصر به فردی چون خاصیت مکانیکی، شیمیایی، الکتریکی و حرارتی خوبی را به خود بگیرند. همچنین از انعطاف پذیری و مقاومت الکتریکی و شیمیایی بالایی برخوردارند.

ویژگی های مهم لوله پلی اتیلن که باعث محبوبیت آن شده است

مقاوم در برابر ضربه، سایش و مواد شیمیایی

میتوانند در مقابل ضربه و فشارهای زیاد از خود مقاومت خوبی نشان دهند. لوله و اتصالات ساخته شده از این نوع ماده در برابر ساییدگی نیز بسیار عالی عمل میکنند و می توانند برای انتقال مایعات دارای مواد غیرجامد گزینه مناسبی باشند. محیط های بازی و اسیدی نیز تاثیری بر پلی اتیلن ندارند و این مورد از مهمترین مزایای این محصول محسوب میشود.

از نظر اقتصادی مقرون به صرف هستند

چیزی که اکثر کاربران و پیمانکاران به آن توجه میکنند هنگام انتخاب لوله ها، جنس، دوام و استحکام و ارزان بودن آنها است. که لوله های پلی اتیلن مخصوصا نوع تک جداره آن برای طیف وسیعی از جمله لوله کشی گاز طبیعی، آب و فاضلاب شهری، کانال های برق و مخابرات و … بسیار از نظر اقتصادی به صرفه هستند. به طوری که هزینه های چرخه عمر لوله های پلی اتیلن، می تواند به طرز چشمگیری کمتر از سایر لوله ها باشد.

اتصال پذیری لوله پلی اتیلن راحت است

یعنی این لوله ها می توانند به دو صورت کلاف و شاخه عرضه گردند. نوع کلاف آن در اندازه ‌های پایین باعث صرفه جویی در هزینه اتصال می‌شود. همچنین شاخه‌ های لوله پلی اتیلن را میتوان به روش‌ های مختلف به یکدیگر متصل نمود.

از انعطاف پذیری خوبی برخوردارند

لوله ‌های ‌پلی اتیلن دارای شعاع خمش مناسب هستند. یعنی خاصیتی دارند که باعث سهولت نصب لوله‌ های پلی اتیلن و نیاز به کاربرد اتصالات کمتر می‌گردد. شعاع مجاز خمش این لوله ها به طور متوسط ۲۰ برابر قطر خارجی آن ها است. به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالایی که دارند، روشی ایده آل برای حل بسیاری از موارد و مشکلات نصب و اجرا محسوب میشوند

روش اتصال دهی متنوع دارند

بدین معنی که علاوه بر جوش میتوان اتصالات را به صورت پیچی نیز به هم متصل نمود. که ابعاد و اندازه های لوله ها میتواند طبق سفارش مشتری تولید شود

مهمترین کاربردهای لوله پلی اتیلن

این روزها به دلیل کم آبی از آبیاری هایی چون تحت فشار و بارانی استفاده میکنند. البته آبیاری دیگری به نام غرقابی وجود دارد که این روزها منسوخ شده است. حال برای این نوع آبیاری ها بهترین لوله مورد استفاده، همین پلی اتیلن است. از نوع اسپیرال، دوجداره و یا کاروگیت برای انتقال فاضلاب های شهری و روستایی و همچنین جمع آوری آب های سطحی و زهکشی آن هم در ابعاد مختلف استفاده میکنند. از Polyethylene برای انتقال گاز از لوله فشار قوی نیز استفاده میکنند تا فشار داخلی گاز را بتوانند تحمل کنند. در واقع برای پروژه های انتقال گاز از این لوله ها بهره میبرند. از این لوله ها برای محافظت از کابل های برق در برابر آسیب های احتمالی مثل آب، جانوران موذی، رعد و برق و … بهره میبرند. از دیگر مصارف گسترده این لوله ها میتوان مواردی نظیر انتقال محصولات نفتی، آب دریا، کاور محافظ برای کابل های برق و لوله های فولادی، لوله کشی آب ساختمان و خیلی موارد دیگر اشاره نمود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.