بهزی

جست و جو در بهزی...

چگونه قالب ریخته گری بسازیم؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

چگونه قالب ریخته گری بسازیم؟

چگونه قالب ریخته گری بسازیم؟

برای انجام یک فرآیند ریخته گری، ابتدا می بایست نقشه قطعه ای که قصد ریخته گری و تولید آن داریم را ایجاد کنیم. سپس از روی نقشه، مدلی ایجاد کنیم. در مرحله بعدی می بایست فلز مناسب را جهت تهیه مذاب انتخاب کنیم. سپس توسط نمونه ایجاد شده، قالب را ایجاد کنیم که عموما در ماسه ایجاد می شود و شکل نمونه در ماسه ایجاد میشود.

اگر قطعه مورد نظر ما دارای تورفتگی، یا قسمت های برجسته یا تو رفته است، می بایست برای آن، ماهیچه هایی را در نظر گرفت که این برجستگی ها و تو رفتگی ها را شکل می دهد. اکنون مذاب را به داخل قالب ریخته و در این هنگام می بایست گازهای متصاعد از داخل قالب خارج شوند تا ماده مذاب بتواند شکل نهایی خود را بگیرد. و قالب ما بطور کامل بوسیله مذاب پر شود. پر کردن قالب توسط مذاب باید در دما و سرعت مناسب انجام شود. سرعت سرد شدن و کنترل مذاب بسیار مهم است چون اگر ملزومات آن رعایت نشود، باعث ایجاد حفره هایی در قطعه ریخته گری شده خواهد شد. بعد از انجماد مذاب، باید قطعه شکل گرفته را از قالب خارج کرد. بنابراین ریخته گری یا متالورژی بعنوان یک علم و هنر یاد می شود.

روش های ساخت قالب ریخته گری

انواع ساخت قالب با ریخته گری شامل:

روش های دستی روش های نیمه اتوماتیک روش های تمام اتوماتیک قالب‌های دایکاست
این قالب‌ ها مناسب ساخت قطعات آلومینیومی هستند که دارای ضخامت یکنواخت بین 5/1 تا 15 میلی‌متر می باشند. بهترین شیوه ریخته‌گری این قطعات، ریخته‌گری تحت فشار است. چون که کیفیت ساخت قطعه نهایی بالا بوده و نداشتن پلیسه موجب می شود که مراحلی مانند پلیسه‌ گیری، سنگ ‌زنی و سوراخ‌ کاری از فرآیند تولید قطعه حذف شود. از این رو برای ساخت قطعات در تعداد بالا از این شیوه استفاده می شود، چون زمان تولید هر قطعه بسیار کم میشود و هم هزینه تمام شده برای تولید هر قطعه کمتر خواهد شد. همان‌طور که از نام این شیوه پیدا است، مذاب آلومینیوم با فشار بالا داخل قالب تزریق می شود. پس قالب مورد استفاده در این روش باید تحمل فشار بالای فلز مذاب را داشته باشد، از این رو قالب‌ ها با حجم و ضخامت بالا و از جنس فولاد گرمکار تولید می شوند. قالب‌ های دایکاست عموما قالب‌ هایی بزرگ و گران‌ قیمت هستند.

هزینه ساخت قالب ریخته گری

در مورد این موضوع پاسخ قطعی را نمیتوان اعلام کرد. زیرا هزینه ساخت قالب ریخته گری به موارد بسیاری بستگی دارد. مثلا ابتدا باید بدانیم جنس قالب ریخته گری از چیست؟ یا چه وزن و حجمی دارد؟ در صورت دانستن پاسخ این سوالات میتوان پاسخ قطعی را اعلام کرد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.