سپر ماشین در یک نگاه
شاید این سوال در ذهنتان باشد که ایده سپر از کجا آمده است؟ اولین ایده آن مربوط به سال 1901 است، زمانی که فردریک سیمز قصد این را داشت که با ماشین خود دیوار همسایه مجاورش خود را خراب کند؛ او برای این که به ماشینش آسیبی وارد نشود تکه ای آهن را جلوی آن قرار داد و سپس به طرف دیوار کرد کرد.
پس از اتمام کارش به این نکته پی برد که استفاده از آن چقدر برای ماشین مفید بوده است و آسیب بسیار کمی به ماشین وارد شده بود؛ پس از این موضوع این ایده به ذهنش رسید که همچین چیزی را براب ماشین ها درست کند، به کارگاه خود رفت و اولین سپر را از جنش فلز و سرب ساخت.
با گذشت زمان به دلیل وزن زیادی که سپر های آهنی داشتند تولید کنندگان به فکر استفاده از سپر های پلاستیکی افتادند تا وزن خودرو کم تر شود.
درست است که استفاده از سپر ها پلاستیکی ایده مناسبی بود اما عیب آن ها در این بود که در ضربه های شدید مقاومت نداشتند و به قسمت درونی ماشین آسیب وارد می شد.
اما در هر حال استفاده از آن ها بجای سپر های فلزی که هم ساختناشان زمان می برد و هم هیچ گونه انعطاف پذیری نداشتند بهتر است.
نقش سپر ها در خودرو
سپر ها قطعه ای از ماشین می باشند که شما حتی اگر خیلی با قطعات ماشین آشنا نباشید اما باز هم این قطعه را می شناسید،
اصلی ترین وظیفه آن محافظت کردن از ماشین در برابر ضربه های احتمالی است، با توجه به این موضوع می توان گفت که سپر ها از وسایل ایمنی در ماشین حساب می شوند.
با توجه به این که در خودرو ها این امکان وجود دارد که هم از جلو و هم از عقب دچار آسیب و ضربه شوند بنابراین از سپر ها در هر دو طرف ماشین استفاده می شود.
حتما این سوال برایتان ایجاد شده است که پس سمت در ها چه می شود؟ زیرا این امکان وجود دارد که ماشین ها از طرف درب ها نیز ضربه ببینند، درست است که این موضوع وجود دارد اما توجه داشته باشید که ضربه هایی که از سمت در ها وارد می شود بسیار جزئی است و صدمات ضعیف تری به ماشین وارد می شود.
برای این منظور هم از زه های پلاستیکی استفاده می شود که کمی از صدمات احتمالی جلوگیری شود.
جنس سپر خودرو و اجزا تشکیل دهنده آن
سپر هایی که امروزه در کمپانی های ماشین ساخته می شود معمولا از جنس فلز، پلاستیک و فیبر کربن هستند؛ استفاده از این ترکیبات باعث می شود تا سپر ها دارای وزن بسیار کم، مقاومت بالا در برابر آب و هوای مختلف و انعطاف پذیری مناسب در مقابل ضربات داشته باشند.
سپر های امروزی به طور کلی دارای سه بخش اصلی به نام های پیشانی، تیر و ضربه گیر هستند که در ادامه به آن ها بیشتر آشنا می شوید.
جدا از این موارد که اشاره کردیم امکان دارد یک کمپانی از قطعات اضافه دیگری هم در ساخت سپر هایش استفاده کند؛ به طور مثال در بعضی از ماشین ها آپشنی به نام سنسور های ضربه گیر قرار داده شده است که به کمک آن می توان از فاصله بین سپر و موانع اطلاع پیدا کرد و در صورت نزدیکی پیش از حد به راننده هشدار می دهند.
علاوه بر آن برخی دیگر از تولید کنندگان از کیسه هوای خارجی نیز استفاده می کنند، عملکرد این کیسه ها به این شکل است که در مواقع برخورد و نزدیک شدن به اجسام باز می شوند و نوعی ایمنی در مواقع حساس به حساب می آیند.
در سپر هایی که امروزه ساخته می شود قطعه های مختلفی به کار برده می شود که هم از نظر زیبایی کاربرد دارند و هم از لحاظ ایمنی بسیار مفید هستند، در ماشین هایی که در قدیم ساخته می شد معمولا سپر ها ظاهر جذابی نداشتند و تنها به بعد ایمنی آن ها توجه می شد اما سپر های امروزی به بدنه های جذابی درست می شوند که نمای بسیار قشنگی به ماشین ها می دهند.
مثلا شما می توانید ماشین پیکان را به یاد بیاورید، در این ماشین از سپر های فلزی استفاده می شد که ظاهر خیلی قشنگی نداشت.
مراحل درست کردن سپر ماشین
برشکاری: در این مرحله ورق ها با کمک دستگاه های لیزری برش می دهد و با استفاده از دستگاه پرس خمکاری صورت می گیرد.
کروماتی کردن: این بخش به این دلیل انجام می شود که مانع از زنگ زدن سپر بشوند، بنابراین یک پوشش کروماتی بر روی سپر ماشین می کشند.
نفوذ پلاستیک: پلاستیک های مذاب را وارد سپر می کنند و به آن حالت دلخواه را می دهند.
سرد کردن پلاستیک: دمای پلاستیک را پایین می آورند تا برای مراحل بعدی آماده شود.
خمکاری نهایی: پس از انجام تمامی مراحل بالا نوبت به آن است که تمام قطعات آماده شده را به وسیله فیکسچر خم کنند.
پلیسه گری: در آخرین مرحله پلیسه های موجود به سپر اضافه می شود و سپس آن را به ماشین وصل می کنند