بهزی

آشنایی با ترمز اضطراری آسانسور (پاراشوت)

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با ترمز اضطراری آسانسور (پاراشوت)

1 ترمز اضطراری آسانسور چیست؟

قبل از هر چیز اجازه دهید کمی روی معنی کلمه پاراشوت (Parachute) تمرکز کنیم. پاراشوت به طور کلی وسیله ای است که برای کند کردن حرکت یک جسم معلق در اتمسفر با ایجاد نیروی درگ (اصطکاک) استفاده می شود. همه چتربازان که از ارتفاع می پرند، برای جلوگیری از سقوط آزاد از سیستم پاراشوت استفاده می کنند. کابین آسانسور نیز در فضای درون چاه آسانسور به نوعی معلق است. اگر سیم بکسل آسانسور به هر دلیلی پاره شود، عملا نیروی جاذبه کابین و وزنه تعادل را به سمت پایین می کشد. بنابراین برای جلوگیری از سقوط آزاد آن ها باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. برای این منظور از سیستم ترمز اضطراری آسانسور تحت عنوان پاراشوت استفاده می شود. ترمز اضطراری تجهیزی کاملا مکانیکی است که در زیر کابین آسانسور قرار می گیرد. این تجهیز دو فک دارد که یکی از آن ها به کابین آسانسور متصل است. به محض این که سرعت کابین به بالاتر از حد مجاز برسد، سیستم ترمز اضطراری فعال می شود. به این ترتیب فک دیگر با ریل های نصب شده روی دیواره چاه درگیر می شود. در نتیجه حین حرکت کابین به سمت پایین، اصطکاک بسیار زیادی بین ترمز اضطراری و ریل های راهنما ایجاد می شود. این اصطکاک مانع از سقوط آزاد کابین با سرعت بالا در چاه آسانسور می شود.
آسانسور

2 سیستم پاراشوت چگونه کار می کند؟

اجازه دهید برای درک بهتر سیستم پاراشوت نگاهی دقیق تر به مکانیزم عملکرد ترمز اضطراری آسانسور بیندازیم. دو دلیل اصلی وجود دارد که ممکن است باعث سقوط کابین آسانسور شوند: قطعی ناگهانی برق پاره شدن سیم بکسل های نگهدارنده کابین هر چند برای مهار آثار مخرب هر یک از دو رخداد فوق از سیستم های خاصی در آسانسور استفاده می شود؛ اما علی رغم تمام این اقدامات باز هم احتمال سقوط کابین آسانسور به صفر نمی رسد. بنابراین لازم است که به کمک ترمزهای اضطراری جلوی بروز حوادث خطرناک را بگیرید. آسانسورها معمولا با سرعت حدود 1 متر بر ثانیه حرکت می کنند. اگر به هر دلیلی سرعت آسانسور به بالاتر از این عدد برسد، سیستم پاراشوت وارد عمل می شود. اشاره کردیم که ترمز اضطراری تجهیزی کاملا مکانیکی است. بنابراین شاید این سوال به وجود بیاید که چگونه افزایش سرعت کابین به بیش از حد مجاز را تشخیص می دهد؟ پاراشوت به یک گاورنر متصل است که نقش کنترل کننده سرعت کابین را بر عهده دارد و به محض افزایش سرعت دستور فعال شدن آن را صادر می کند. جالب است بدانید که سیم بکسل نگهدارنده کابین از روی گاورنر عبور می کند و سپس به کابین آسانسور متصل می شود. یک میکروسوئیچ شبیه به سنسور روی گاورنر نصب است که وظیفه اندازه گیری سرعت حرکت کابین را بر عهده دارد. وقتی سرعت کابین از حد مجاز بالاتر می رود، میکروسوئیچ ابتدا دستور قطع شدن برق آسانسور و سپس دستور عمل کردن پاراشوت را ارسال می کند. به این ترتیب فک های ترمز اضطراری روی ریل های راهنمای آسانسور قفل می شوند. این رخداد باعث می شود که جلوی سقوط آزاد کابین آسانسور گرفت شود. به کمک این سیستم کابین معمولا در اولین طبقه زیر محلی که قرار دارد، متوقف می شود.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.