بهزی

جست و جو در بهزی...

غذاهای گیلانی

زمان مطالعه 1 دقیقه

غذاهای گیلانی

⏬ معرفی بهترین غذاهای محلی گیلان

" باقلاقاتق "

باقلاقاتق از معروف‌ترین غذاهای محلی گیلان است. اما مواد لازم برای تهیه این غذای خوش‌نام چیست؟ لوبیای رشتی به همراهی سیر، شوید خشک، کره و زردچوبه البته این تمام ماجرا نیست، چون بعد از اینکه مواد نام‌برده با هم ترکیب می‌شوند، تخم‌مرغ در نقش مهمان مهم و افتخاری مجموعه وارد بازی می‌شود و تیم مذکور را به قهرمان غذاهای ساده اما خوش‌طعم بدل می‌کند. فقط باید یادتان باشد، تخم‌مرغی که به سیر، شوید، کره و زردچوبه اضافه می‌شود را هم نمی‌زنند و آن را به سادگی می‌شکنند و روی مواد می‌ریزند.

" ترش‌تره "

در ترش‌تره معروف گیلانی‌ها هم سیر وجود دارد. سیر تفت‌داده‌شده در کنار سبزی‌های مخصوص شمالی مانند خالواش به همراهی برنج، زردچوبه، آب و تخم‌مرغ به شما ترش‌تره جانانه‌ای می‌دهد که تا مدت‌ها طعمش در دهانتان باقی می‌ماند و بوی خوبش در مشامتان.

" اناربیج "

اناربیج با تفت‌دادن سبزی‌های مخصوص گیلانی مثل خالواش درست می‌شود. سبزی‌های مخصوص را تفت می دهیم ، گوشت‌چرخ‌کرده را قلقلی‌ می کنیم، زردچوبه، پیاز داغ و گردو اضافه می کنیم و بعد اجازه می دهیم که تمام این مواد در همراهی با رب گوجه‌فرنگی و البته رب انار با هم بپزند.

" میرزاقاسمی "

میرزاقاسمی از آن غذاهای محلی گیلان است که شهرت و آوازه‌اش آن‌قدر زیاد شده که دیگر در تمام نقاط ایران به راحتی پخته و مصرف می‌شود. به قول فرنگی‌ها، رِسِپی این غذا یا همان دستور تهیه‌اش به شدت ساده است و همین موضوع در پرطرف‌دار بودن آن بی‌تاثیر نیست. کافی است، بادمجان‌هایتان را کبابی کنید، کمی گوجه خردشده به آنها اضافه بفرمایید و بعد در همراهی سیری که در میان گوجه‌ها و بادمجان‌ها جای خوش می‌کند، تخم‌مرغ‌هایی به تعداد دلخواه به ترکیب اضافه نمایید. این می‌شود همان میرزاقاسمی معروفی که پیش‌غذایی ناب است. از نظر ما که می‌توان آن را به عنوان غذای اصلی هم نوش‌جان کرد. دیگر انتخاب با شماست.

" سیرابیج "

سیراویج یکی از غذاهای اصیل رشت است که برای خود رشتی‌ها خیلی محبوب است، در حالیکه یک وعده غذایی کامل، سالم، خوشمزه و کم زحمت است.

" کباب‌ترش "

کباب‌ترش، همان کباب باب دندانی است که از خوردنش سیر نمی‌شوید.گردوی چرخ‌شده، سیر و پیاز رنده‌شده، فلفل، رب انار، سبزیجات مخصوص خرد‌شده و گوشت‌ تازه در کنار هم به شما کباب‌ترش خوشمزه گیلانی را تحویل می‌دهند.

"ماهی شکم‌پُر "

داخل شکم ماهی سفید گیلانی را باید خالی کرد و آن را با نمک و فلفل مزه‌دار. حالا نوبت ترکیب داخل شکم است؛ پیاز رنده‌شده، گردو، رب انار، نمک و فلفل و سبزی‌های معطر را با هم مخلوط می‌کنید و داخل شکم ماهی قرار می‌دهید. بعد هم که دیگر باید این غذای خوشمزه گیلانی را در فِر یا تابه سرخ کنید. البته شاید این ماهی را در نقاط دیگر ایران هم می‌پزند ولی نکته کنکوری ماجرا در تهیه ماهی شکم‌پر گیلانی، این است که سبزی‌های معطر به‌کاررفته در آن فقط مخصوص خطه گیلان است. این سبزی‌ها شامل نعنا، گشنیز، چوچاق و خالواش است. نعنا و گشنیز که در همه جا پیدا می‌شود اما چوچاق و خالواش فقط مخصوص خود گیلانی‌هاست.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.